Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Starten på slutten for ladehybrider?

Startet av elektrolux, mandag 19. april 2021, klokken 10:10

« forrige - neste »

elektrolux

Først meldes det om at disse bilene må utstyres med datalagring av reelt forbruk, og nå at de mister særfordelene de bygges for.

https://motor.no/bil/strammere-eu-regler-kan-bety-slutten-for-ladehybrider/196780

Vi må ikke glemme at disse bilene har sine fordeler. En kan velge vekk kostbar lading som hurtiglading langs veiene og de er geniale for folk som bor et sted der styret har vedtatt å installere kostbar ladeløsning for beboerne samtidig som en har mulighet til å lade der det er rimelig.

Kanskje er det lurt å kjøpe nå før det er for sent?

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ketill Jacobsen

Når hybrider etter hvert vil bli vanlige med ca 100 km elektrisk rekkevidde, så vil det føre med seg en meget høy andel elektrisk kjøring. Om 35 km rekkevidde gir 50% elektrisk andel (typisk), så vil 100 km gjerne gi en andel på 90%. Jeg ville definitivt betrakte en hybrid med 100 km rekkevidde som en ren elbil og derved lade den mest mulig.

Det er rimelig at EU utvikler en taksonomi også for hybridbiler. De forbruksdata som oppgis for hybridbiler i dag sier mer om hvordan testen er utformet (WLTP) enn om hva en typisk kan forvente (hva den enkelte får ut av en hybridbil er i tillegg helt avhengig av kjøremønster). Med de kunnskaper vi har om hybrider burde EU kunne gjøre en god taksonomiutredning. En bør gjerne skjelne mellom privateide biler og firmabiler. Erfaring viser at firmabiler utnyttes dårlig med hensyn til å redusere C2-utslipp.

vinterdekk

#2
Studier som måler på utslipp og tar med ladbare hybrid firmabiler vil naturligvis gi dårligere resultat for ladbare hybrider. En annen ting er at ladbare hybrider er en relativt ny oppfinnelse, der det skjer stadig forbedringer, og sammen med at rammevilkårene blir strengere så presses det fram bedre løsninger. Ladbare hybrider opp til 100 km WLTP rekkevidde kan bare bli billigere å produsere i takt med forbedringer på batterifronten. Man kan jo spørre seg om det er riktig at Mazda MX-30 med wankelmotor rekkeviddeforlenger eller BMW i3 REx ikke burde sidestilles med elbiler. Og ideelt sett burde ladbare hybrider vært forbeholdt privat eie enn så lenge firmabiler statistisk sett blir ladet sjeldnere. Er helt enig med det som skrives over: "De forbruksdata som oppgis for hybridbiler i dag sier mer om hvordan testen er utformet (WLTP) enn om hva en typisk kan forvente (hva den enkelte får ut av en hybridbil er i tillegg helt avhengig av kjøremønster)".

For Norge sin del er vel saken ett ikke-problem fordi andelen solgte bensin og dieselbiler begynner å bli så lav allerede at importørene ikke har råd til å ta de inn. I dag blir det færre nye bensin og dieselbiler på markedet, og om noen år vil hybrid og ladehybrid-bilene utgjøre en mindre andel av nybilmarkedet også. Etterhvert vil det bli større avstander mellom bensinstasjonene og forbrenningsbiler vil være forbeholdt spesielt interesserte.

For andre land i Europa må det kanskje sterkere lut til for å intensivere elektrifiseringen. Ambisjonene for nabolandet Finland er f.eks. bare 250 000 ladbare biler innen 2030. Ambisjonsnivået kan endre seg men det viser at man ikke skal langt fra Norge før det mangler både incentiver og infrastruktur for hurtig elektrifisering. Tror ikke EU ønsker at noen land blir veldig tilbakelente i avkarbonisering av transportsektoren mens andre land bidrer langt mer.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA