Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi Q4 priser og sammenliknet mot konkurrenter

Startet av Chimp, søndag 18. april 2021, klokken 16:15

« forrige - neste »

Orbit

Sitat fra: 02jan på tirsdag 18. mai 2021, klokken 15:39
Men siden audi kaller sitt system quattro, så er jeg nyskjerrig på om q4 enten får permanent låsing mellom framaksel og bakaksel 50/50 eller 40/60 ? Eller om det er noe jeg kan justere selv via skjermen ?

Eller er det kun 1 hjul bak og ved spinning litt et hjul foran ?
Det er ingen låsing mellom akslingene, siden de har hver sin motor med uavhengig pådrag. Du kan derfor få alt hva motorene har å gi på hver aksel (dvs mer enn nok krefter i forhold til glatt føre). For hjul på samme aksel, er det bremsene som brukes som "differensialbrems" for å holde igjen spinnende hjul (uavhengig styrt høyre/venstre). Skal du stå fast, så tror jeg du må spinne på alle fire.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Chimp

https://www.audi.no/no/web/no/alt-om-audi-elbil/audi-q4-e-tron.html

Den elektriske firehjulsdriften i Q4 e-tron-toppmodellene har en asynkron motor (ASM) på forhjulene som kan turtall opptil 14 000 o / min. Den er installert koaksialt og har kombinert kjøling med kjølevæske og olje. De viktigste fordelene med ASM er dens kortsiktige overbelastningskapasitet og minimale motstandstap når den er inaktiv - disse er viktige fordi frontmotoren ikke bidrar til driften i de fleste kjøresituasjoner av effektivitetshensyn.

Video her:
https://www.audi.no/dam/nemo/no/e-tron/q4/video/Audi-Q4-Sportback-e-tron-quattro.mp4

Counterpointer

Det er først når bilen får en motor på hvert hjul at det virkelig vil svinge av firehjulstrekk på elbiler..

Lockere og differ med transferkasser ol vil da overgås med en mye lettere konstruksjon.

Awd systemer har klare begrensninger selv om det er overlegent tohjulsdrift i daglig bruk

Forøvrig har alltid Audi sitt quattrosystem vært et av de beste, men har ikke Haldex tatt over også på Audi også? De holder jo bare fast på den gode merkevaren som quattro er.

telcontar

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 18. mai 2021, klokken 18:24
Det er først når bilen får en motor på hvert hjul at det virkelig vil svinge av firehjulstrekk på elbiler..


Jepp, og det er vel det Rivian skal ha på sine pickups og SUV. Blir spennende saker og kommer til Norge også i følge rykter.

carlings

Når blir Q4 egentlig tilgjengeliggjort for prøvekjøring for pressen? Dør etter å lese noen tester!

02jan

Videoen av ur - eTron var interessant, av animasjonen tolker jeg at den holder begge motorene igang for å kunne gi drift på begge aksler, med unntak ved overstyring i sving, da den kan sende mer kraft frem.

* Haldex tok ikke helt over på de dyreste audiene, jeg har siste gen Haldex på min Passat , Haldex5, fungerer overraskende OK, tillater å spinne på bakhjul på løs grus (før den spinner forran), med litt jobbing klarer den å skrive 8 tall i løssnø (privat grunn), men den stritter litt imot. Jeg klarer (nesten ikke) kjenne at den fordeler kraft, helt til jeg setter meg i min gamle Audi A6.

A6 (som egentlig er en sminket Audi 100), har de samme ytre mål og vekt som Passat B8, så er det noe eget med å kjenne at bilen har trekkraft foran og bak samtidig uansett kjøreforhold og topografi.

Kan se at det er mer effektivt med kun en motor i drift 99,98 % av tiden bilen ikke trenger støtte for å ikke spinne. Men så var det det med opplevd kjøredynamikk, selv er jeg villig til å ofre 10 % rekkevidde hvis jeg kunne selv velge å bruke 4x4 mot default 2x4.

Enig med elmotor teknologi er det nok mye spennende som kan komme, så at jeep sin konsept BEV var satt opp med manuell girkasse, noe som viser at de faktisk tenker på sine eksisterende brukergruppe uavhengig om bilene går på bensin eller strøm.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

daktari

Elbilene med 2 eller flere motorer fordeler strømmen så lynraskt at du neppe trenger permanent fordeling av krefter for å oppnå målet.

Hvis Audi programmere motoratyringen lik ID4 (samme plattform) så får den en "traction mode" som gir permanent awd.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 19. mai 2021, klokken 23:19
Elbilene med 2 eller flere motorer fordeler strømmen så lynraskt at du neppe trenger permanent fordeling av krefter for å oppnå målet.
Ulempen er at det slipper raskere så lenge man har fremdrift kun på ett hjulpar. Da er det ikke sikkert man gjenvinner grepet bak umiddelbart.

Merkes godt på TM3 og I-Pace i comfort mode (bakhjulstrekk) som ofte logrer med halen før framhjulene slår inn.

IMO burde alle AWD biler hatt en "glatte veier" modus med permanent AWD.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på torsdag 20. mai 2021, klokken 06:37
IMO burde alle AWD biler hatt en "glatte veier" modus med permanent AWD.
Enig Burde jo være enkelt å lage en programvarevariant for dette.

02jan

Hjelper ikke for min del at 2 motorer griper inn lynraskt til rett aksel, hvis behov. Slik løsning har jeg idag på min ice, griper inn lynraskt, men ned svingete vei våt/tørr asfalt kjenner jeg at bilen kun trekker på et hjul.

Jeg liker å kjøre bil og med 4x4 firetrekker jeg ha ha driv på begge aksler, i hverfall kunne bestemme dette selv.
AMC Eagle 1980 model  ( verdes første Crossover bil) fikk elektonisk bryter for at fører under kjøring kunne bytte over fra 4x2 til 4x4.




Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

carlings

Er litt spent på hvor stor effekt lyddempende frontrute vil ha. Synes 4k er et surt tillegg når det samtidig er tvang til vinterpakke, som er 7k mer enn kun varmepumpe. Det baller fort på seg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA