Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi Q4 priser og sammenliknet mot konkurrenter

Startet av Chimp, søndag 18. april 2021, klokken 16:15

« forrige - neste »

EtronSpook

Sitat fra: jokke på onsdag 21. april 2021, klokken 19:35
Sitat fra: Tomas_v på onsdag 21. april 2021, klokken 12:30
Min excel ark. Model Y vs Q4/iD4/Enyaq. Konfigurerte de 3 til ca samme utstyr som Model Y har.
Q4 koster nesten 75k mer en Y

Dyrt og i tillegg går den ræva
Smaken er som baken. Jeg betaler gjerne ekstra for noe som ikke ser ræva ut, noe TMY gjør i mine øyne. Q4 design er milevis bedre. Og aksen TMY har trenger jeg ikke.

turfsurf

Sitat fra: EtronSpook på onsdag 21. april 2021, klokken 22:26
Smaken er som baken. Jeg betaler gjerne ekstra for noe som ikke ser ræva ut, noe TMY gjør i mine øyne. Q4 design er milevis bedre.
Ja, smaken er som baken. Selv er opplevelsen av bilen innefra viktigere enn utenfra, og der foretrekker jeg å ikke å sitte å se ut gjennom Audi glugger. Liker åpenheten og renheten i design til Tesla mye bedre enn Audi.

Men smak kan man ikke sammenligne, det kan man derimot gjør med spesifikasjoner og priser. Der synes jeg Q4 har priset seg ut noe vakent.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

telcontar

#32
Hadde håpet å kunne holde meg under 600k for advance business plus med led matrix, sportsseter med memory, går ikke det så dropper jeg nok denne.

Fineste bilen på MEB plattformen dog

Glemte å legge til at må sikkert dra med seg vinterpakke (inkl varmepumpe), sort optikk, el. bakluke. Skulle gjerne hatt s-line utvendig og innvendig, da er man nok ganske nære 700k. For å ikke glemme vinterdekk til 30k.

elektro

Sitat fra: Tomas_v på onsdag 21. april 2021, klokken 12:30
Min excel ark. Model Y vs Q4/iD4/Enyaq. Konfigurerte de 3 til ca samme utstyr som Model Y har.
Q4 koster nesten 75k mer en Y


Model Y blir vel da stående igjen som en bil nærmest for spesielt interesserte? Støynivå i kupeen og fjæringskomfort er vel for de fleste helt avgjørende? Merk, for de fleste. Altså mannen i gata. I tillegg har MEB plattformen veldig presis og god kjørefølelse som også de mer bilinteresserte vil verdsette, selv om det ikke akkurat er sportsbiler vi har sett så langt. Med firehjulstrekk er 0-100 tross alt oppgitt til 6,4 sek, som er mer enn bra nok for de aller, aller fleste. Sportsunderstell er også en billig oppgradering.

I tillegg kommer praktiske ting som delingsnett, skiluke, rails for monering av taklast, utfellbart hengerfeste, liten svingradius og god bakkeklaring, som teller for mange. Samt HUD/AR, førerinstrument og Matrix lys. Model Y mangler alt dette kontra ID.4 og ENYAQ til samme pris.

Verdsetter man en litt mer "premium" opplevelse, kan man videre betale litt mer for Q4, men den slår kanskje litt mer oppover mot EQC, I-Pace, e-tron quattro, BMW X3/iX mf. Ev. bortover mot Volvo. Blir spennende å se om det er forskjeller på kupéstøy og kjøreegenskaper i Q4 kontra de andre MEB'ene. Litt placebo effekt er det alltids.. 8)

Den enkle kjøpsprosessen og de gode rentetilbudene til Tesla lokker nok mange. Dette har Polestar kopiert forbilledlig, men her har Møller en viss akilleshel.. Utover dette har folk heldigvis forskjellige preferanser og verdsetter forskjellige ting. Som nå endelig vil komme til uttrykk også i elbilmarkedet. Noen synes aksellerasjonen til Tesla er et stort pluss, andre synes infotainment systemet er fantastisk. Personlig synes jeg det er snappy og gjennomført, OTA endringene er stort sett bra og gjør at bilen føles "fresh" lengre. Men systemet legger også opp til at man skal ta øynene ganske mye bort fra veien. Få lag og mange smarte funksjoner har gitt mye liten skrift, små knapper og mange brytere/avhukningsbokser. Og at justering av speil/viskere mm. er på skjermen tar vel kaka. Heller ikke så imponert over Navi uten mellommål og rutealternativer i 2021. Og sortnivået og lesbarheten virker bedre i MEB. Så det er litt 1-1. Autopilot er heller ikke noe ubetinget pluss, da mange foretrekker et system som i større grad lar deg styre bilen selv om det fremdeles er aktiv.

Foruten en bedre mobilapp, gjenstår i mine øyne kun ladenettverket som den store fordelen for Model Y. Det skal man naturligvis ikke kimse av. Men her vil jo markedet utligne forskjellene noe de neste årene. Særlig positivt er det Circle K gjør, med stasjoner som den i Bamble, samt flere i og rundt Oslo hvor bensinpumpene byttes ut med lynladere. Og så er vi jo på et punkt her mht. rekkevidde hvor de fleste har behov for å lade underveis ytterst sjelden. Problemet er at de har dette behovet de samme, få dagene i året. På samme tid av døgnet.

(Off topic advarsel: Noen av disse på strategiske punkter hadde gjort seg på utfartsdager: https://newsroom.porsche.com/en/2020/company/porsche-high-power-charging-trucks-mobile-power-sources-22285.html Om det hadde stått Volkswagen, Nye Veier, Statkraft, Esso eller noe annet på dem er ikke så farlig.. Staten kunne kjøpt noen og leid dem ut til de som har en nødvendig infrastruktur på plass og ønsker å bedre tilbudet til sine kunder.)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

EtronSpook

Sitat fra: turfsurf på torsdag 22. april 2021, klokken 07:13
Sitat fra: EtronSpook på onsdag 21. april 2021, klokken 22:26
Smaken er som baken. Jeg betaler gjerne ekstra for noe som ikke ser ræva ut, noe TMY gjør i mine øyne. Q4 design er milevis bedre.
Ja, smaken er som baken. Selv er opplevelsen av bilen innefra viktigere enn utenfra, og der foretrekker jeg å ikke å sitte å se ut gjennom Audi glugger. Liker åpenheten og renheten i design til Tesla mye bedre enn Audi.

Men smak kan man ikke sammenligne, det kan man derimot gjør med spesifikasjoner og priser. Der synes jeg Q4 har priset seg ut noe vakent.
Fint man kan bruke pengene sine på mer enn en type bil da slik at alle får det de ønsker. Dersom man liker det veldig minimalistisk så er jo Tesla bra. Not for me :) Q4 er mer kostbar enn TMY, lever fint med det. Samme som at min e-tron er også mer kostbar. Jeg har selv valgt å betale for det.

turfsurf

Sitat fra: elektro på torsdag 22. april 2021, klokken 10:30
Model Y blir vel da stående igjen som en bil nærmest for spesielt interesserte? Støynivå i kupeen og fjæringskomfort er vel for de fleste helt avgjørende? Merk, for de fleste. Altså mannen i gata. I tillegg har MEB plattformen veldig presis og god kjørefølelse som også de mer bilinteresserte vil verdsette, selv om det ikke akkurat er sportsbiler vi har sett så langt. Med firehjulstrekk er 0-100 tross alt oppgitt til 6,4 sek, som er mer enn bra nok for de aller, aller fleste. Sportsunderstell er også en billig oppgradering.

I tillegg kommer praktiske ting som delingsnett, skiluke, rails for monering av taklast, utfellbart hengerfeste, liten svingradius og god bakkeklaring, som teller for mange. Samt HUD/AR, førerinstrument og Matrix lys. Model Y mangler alt dette kontra ID.4 og ENYAQ til samme pris.
Merkelig konklusjon. Med mange ting er det slik at er noe godt nok, så er det ikke så viktig med noe bedre. Det viktigste er å ikke ha noe som er for dårlig. Altså å ha ting som ikke irriterer daglig er viktigere enn å ha noe som er marginalt bedre (f.eks 20 liter ekstra bagasjeplass) som man ikke har bruk for.

Nå bruker jeg TM3 som sammenligning med MEB (ID.4 som jeg har testet), siden TMY ikke er tilgjengelig for test i Norge. Støynivå er bare marginalt forskjellig i med fordel MEB. Fjæringskomfort synes jeg er bedre (mye mere kontrollert om enn noe stivere) på Tesla. ID.4 bunner mye raskere, og blir da stump. Kjørefølelse er ikke sammenlignbart en gang, TM3 er en mye mere kjøreglad bil (har ikke prøvd ID.4 med sportsunderstell dog). 0-100 er kanskje ikke som interessant, ytelse oppe i fart mere så. Der vet jeg ikke hvordan MEB familien blir.

Det andre du nevner der jo og stort sett marginale forskjeller. Skiluke vs tredelt baksete, utfellbart vs avtagbart hengerfeste. Matrix LED vs vanlig LED (ryktes at de er styrbare, men Tesla gidder vel ikke utvikle Matrix software siden de er ett amerikansk firma). Ett par cm forskjell i bakkeklaring osv.

Infotainment og kart er dog noe som brukes hele tiden. Jeg vil påstå at begge plattformene vil finne sine kunder.

De som liker det tradisjonelle og kanskje bare vil fraktes mere eller mindre komfortabelt til hytta og ikke tar bilen ofte ut over rekkevidden og aldri utenfor Norge vil helt sikkert bli fornøyde med MEB biler.

De som er ønsker en bil som man kan ta når som helst og kjøre stort sett hvor som helst i Europa uten masse planlegging, og i tillegg er glad i å kjøre litt aktivt bil og er interessert i teknologi vil kanskje gå for Tesla.

Og så har vi jo en del merkelojale da, som tar det de får fra favorittmerket, om det er VAG familien eller Tesla.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

#36
Sitat fra: Tomas_v på onsdag 21. april 2021, klokken 12:30
Min excel ark. Model Y vs Q4/iD4/Enyaq. Konfigurerte de 3 til ca samme utstyr som Model Y har.
Q4 koster nesten 75k mer en Y

Sikker på at du har regnet riktig her? El passasjersete? Glasstak? Kunstskinn?
Om jeg spekker opp en Enyaq med lignende utstyrsnivå som Model Y blir den dyrere, ikke billigere? Virker som du har hoppet over ett og annet Y`en har som du ikke får i standard Enyaq.

ID4 havner litt under, men fortsatt ganske tett på.

Jeg har spekket opp og fått tilbud på en bra utstyrt Enyaq, men den blir litt dyrere enn Y Performance jeg har reservert til gammel pris (men med noe mer utstyr). Den ligger på vent foreløpig da den ikke fristet så mye og har evig lang leveringstid. Signerer ikke på noe som helst med så lang ventetid slik markedet er nå.

Står på venteliste for ID4 4wd, men ser an endelig pris og pakketilbud/rabatter. Her må jeg vel signere i mai for levering etter sommeren.

Begge plasserer seg relativt likt prismessig som Y i praksis om man spekker dem noenlunde likt.

ID4 tenker jeg blir grei. Litt rimeligere enn Enyaq, stor nok og kan leveres til sommeren/etter sommeren i motsetning til Enyaq som jeg ikke ville fått før godt ute i 2022.

Q4 synes jeg ble veldig dyr, og det sedvanlige svært komplekse utstyrsoppsettet som gjør det vanskelig å spekke opp en bil uten å glippe på noe. Passerer nok greit 700 før den er bra utstyrt. Rett nok da bedre utstyrt enn Y, men blir ikke det store poenget å kjøpe Q4 med mindre jeg utnytter de tilvalgsmulighetene som ligger der. 

Y`en er fortsatt aktuell for min del da den har veldig bra infotainment, god plass i kupeen, veldig god bagasjeplass med brukbar frunk i tillegg, takstativ, hengerfeste med bra vekt, bra app, bra ladenettverk, bra pris, gode ytelser og god rekkevidde. HUD kan settes inn, lysene er løftet betraktelig og kan potensielt gi matrix i fremtiden (men matrix er ikke veldig viktig for meg).
Rett og slett et veldig godt alternativ. Men jeg er ikke merkefantast, så jeg kjøper den jeg synes leverer best allround.

I morgen skal jeg hente ut en ganske skrapa ny ID4 jeg har kjøpt for å teste den en måneds tid.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Fikk tilbud på Q4 slik jeg ønsket den - ble rett under 700k inkl. vinterhjul
Synes det ble et ganske drøyt påslag i forhold til grunnprisen - og ingen rabatter å hente visstnok.

telcontar

Sitat fra: hELgenen på torsdag 22. april 2021, klokken 13:27
Fikk tilbud på Q4 slik jeg ønsket den - ble rett under 700k inkl. vinterhjul
Synes det ble et ganske drøyt påslag i forhold til grunnprisen - og ingen rabatter å hente visstnok.

Har sett opp flere varianter i regnerark, men havner rett over 700k inkl vinterdekk for en 2xs-line og en del utstyr. Blir for drøyt for min del. Har ikke snakket med selger om det er storkunderabatt, men husker de ikke ga mer enn 4% på etron.

EtronSpook

Sitat fra: telcontar på torsdag 22. april 2021, klokken 13:33
Sitat fra: hELgenen på torsdag 22. april 2021, klokken 13:27
Fikk tilbud på Q4 slik jeg ønsket den - ble rett under 700k inkl. vinterhjul
Synes det ble et ganske drøyt påslag i forhold til grunnprisen - og ingen rabatter å hente visstnok.

Har sett opp flere varianter i regnerark, men havner rett over 700k inkl vinterdekk for en 2xs-line og en del utstyr. Blir for drøyt for min del. Har ikke snakket med selger om det er storkunderabatt, men husker de ikke ga mer enn 4% på etron.
Sjansen for å få rabatt på en ny bil er vel liten. Men jeg fikk MYE rabatt på min 50 jeg bestilte før jul.

Tilleggsinformasjon
Rabatt på tilleggsutstyr 32 496 (vinterdekk)
Rabatt på bil 82 282

Chimp

Ja dette ble altfor dyrt for billig-etron.
Men jo flere som oppdager det jo færre biler selger de, og da blir det vel en prisjustering etterhvert. For 50 000 mindre hadde jeg hoppet på. Min spec ble også rundt 700.

Jeg kunne godt betalt 900 for bilen, men da skulle den hatt navnet Q6. Betalingsvilligheten for den mindre "folkevarianten" strekker seg ikke like langt.
Jeg landet på at jeg heller bare venter til 2022 og kjøper sistnevnte eller Macan. Det blir mer en bil jeg har lyst til å beholde noen år. Q4 gir meg ikke noe nytt i form av bedre rekkevidde, ladehastighet eller teknologisk utstyr.

telcontar

#41
Jeg har jo ikke hastverk med å få bil, leveranse mot slutten av 2021 hadde vært perfekt. Ingen planer om å bestille noe enda.

Blir nok populær denne q4 etron, så forventer ikke store rabatter der nei.

Med priser rundt 700k, så er jeg ikke voldsomt langt unna prisen på en BMW iX40 med god del utstyr. Det er ihvertfall en bil som kan forsvare prisen mtp premium kvalitet og plass. Det er en klasse opp fra ix3 og q4.

EtronSpook

700k er en godt utstyrt 50. Men klar over at det ikke er i nærheten samme rekkevidde. Men allikevel. Sier litt om problemet til Audi nå.

daktari

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 22. april 2021, klokken 11:03
Sitat fra: Tomas_v på onsdag 21. april 2021, klokken 12:30
Min excel ark. Model Y vs Q4/iD4/Enyaq. Konfigurerte de 3 til ca samme utstyr som Model Y har.
Q4 koster nesten 75k mer en Y

Sikker på at du har regnet riktig her? El passasjersete? Glasstak? Kunstskinn?
Om jeg spekker opp en Enyaq med lignende utstyrsnivå som Model Y blir den dyrere, ikke billigere? Virker som du har hoppet over ett og annet Y`en har som du ikke får i standard Enyaq.

ID4 havner litt under, men fortsatt ganske tett på.

Jeg har spekket opp og fått tilbud på en bra utstyrt Enyaq, men den blir litt dyrere enn Y Performance jeg har reservert til gammel pris (men med noe mer utstyr). Den ligger på vent foreløpig da den ikke fristet så mye og har evig lang leveringstid. Signerer ikke på noe som helst med så lang ventetid slik markedet er nå.

Står på venteliste for ID4 4wd, men ser an endelig pris og pakketilbud/rabatter. Her må jeg vel signere i mai for levering etter sommeren.

Begge plasserer seg relativt likt prismessig som Y i praksis om man spekker dem noenlunde likt.

ID4 tenker jeg blir grei. Litt rimeligere enn Enyaq, stor nok og kan leveres til sommeren/etter sommeren i motsetning til Enyaq som jeg ikke ville fått før godt ute i 2022.

Q4 synes jeg ble veldig dyr, og det sedvanlige svært komplekse utstyrsoppsettet som gjør det vanskelig å spekke opp en bil uten å glippe på noe. Passerer nok greit 700 før den er bra utstyrt. Rett nok da bedre utstyrt enn Y, men blir ikke det store poenget å kjøpe Q4 med mindre jeg utnytter de tilvalgsmulighetene som ligger der. 

Y`en er fortsatt aktuell for min del da den har veldig bra infotainment, god plass i kupeen, veldig god bagasjeplass med brukbar frunk i tillegg, takstativ, hengerfeste med bra vekt, bra app, bra ladenettverk, bra pris, gode ytelser og god rekkevidde. HUD kan settes inn, lysene er løftet betraktelig og kan potensielt gi matrix i fremtiden (men matrix er ikke veldig viktig for meg).
Rett og slett et veldig godt alternativ. Men jeg er ikke merkefantast, så jeg kjøper den jeg synes leverer best allround.

I morgen skal jeg hente ut en ganske skrapa ny ID4 jeg har kjøpt for å teste den en måneds tid.
Spent på hva du synes om ID4, spesielt komforten.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tomas_v

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 22. april 2021, klokken 11:03
Sitat fra: Tomas_v på onsdag 21. april 2021, klokken 12:30
Min excel ark. Model Y vs Q4/iD4/Enyaq. Konfigurerte de 3 til ca samme utstyr som Model Y har.
Q4 koster nesten 75k mer en Y

Sikker på at du har regnet riktig her? El passasjersete? Glasstak? Kunstskinn?
El passasjeresete er inkludert i Komfortpakke (19650kr) jeg har det under "minne seter" :)
Trenger ikke panoramatak :)
Audi skriver ikke hva er pris på kunstskinn seter...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA