Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva mangler Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced Business plus?

Startet av elektro, søndag 18. april 2021, klokken 10:27

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: Ledam på tirsdag 20. april 2021, klokken 10:30
Så Premium handler mest om markedsføring. De ønsker å innbille kjøper at han tilhører en eksklusiv gruppe ved å betale mer for samme bilen. Min forrige bil var en Audi. Nå kjører jeg Skoda. Forskjellen er at på Skoda var alt utstyret på plass, mens på Audi måtte jeg krysse av på en uendelig lang liste først. Den største forskjellen i bruk var at på Audi måtte jeg bruke mobilitetsgarantien og taue inn bilen en del ganger. På Skoda fyller jeg bare drivstoff og spylervæske.

Ser nå på ID.4, Enyaq og Q4. Bilen passer bra i størrelse. Det eneste må ha er firhjulstrekk. For Enyaq iV80x er det bare å velge farge og krysse av for hengerfeste. For ID4. er det en del ferdigkonfigurerte modeller å velge mellom. Mens for Premium Q4 starter du på en ikke-Premium bil og krysser av på den uendelig lange lista.

Er det ikke rart at de lanserte en versjon av Audi e-tron uten varme i forsetene. Jeg har hatt en del biler i årenes løp. Men uten varme i forsetene kan jeg ikke huske. Må kanskje opp på Premium for å det til?

Nei, Premium handler også om komfort, støydemping, kjøreegenskaper, opplevd kvalitet. Samt tilgang til mer utstyr, nyere teknologi og i mange tilfeller høyere ytelse. Ja, forskjellene isolert sett er små men totalen gir en annen opplevelse. Det er utvilsomt. Det vet alle som har fått oppgradert fra en Skoda, Seat eller VW til en tilsvarende Audi leiebil. Men ikke alle er villige til å betale for det. Det er helt greit. :) Paraply integrert i døren og setevarme som stanard veier imdilertid ikke opp for gjennomgående billigere materialer, mer hjulstøy og (litt) dårligere fjæringskomfort og kjørefølelese. Selv om Skoda kanskje vinner prisen for mest for pengene i dette selskapet.

Så skal jeg være den første til å si meg enig i at prismodellen til Audi, BMW mf. er uoversiktlig, det er tross alt derfor jeg startet denne tråden. Og alltid på mystisk sett ender opp i en mye dyrere bil enn man først hadde håpet, etter at man har brukt mye tid på å fordype seg i alle mulighetene. En god/bedre/best løsning uten så mange andre opsjoner enn hengerfeste og vinterhjul hadde på mange måter vært å foretrekke. På den annen side slipper man å betale for ting man ikke verdsetter og kan få en bil som er mer unik.

Synes man det hele er noe forbaska lureri er man antakelig ikke i målgruppen. Er man i tvil er det antakelig en god idé å prøvekjøre.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Vanligvis kan man velge mer utstyr på en Audi enn en Skoda. Mer fancy teppe i bagasjerommet etc. Akkurat med Q4 er dette litt uklart. Det blir uansett ikke premium for meg hvis ikke man har de kule premium-greiene som super-justerbare el-seter, fancy AC, 360-kameraer, ekte skinn på dashboard etc. Men Audi er smarte, de selger mange ribba biler, omtrent som en leiebil i syden som folk tror er premium, til de som vil ha imaget og merkevaren Audi.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Sitat fra: elektro på tirsdag 20. april 2021, klokken 11:06
Nei, Premium handler også om komfort, støydemping, kjøreegenskaper, opplevd kvalitet. Samt tilgang til mer utstyr, nyere teknologi og i mange tilfeller høyere ytelse. Ja, forskjellene isolert sett er små men totalen gir en annen opplevelse. Det er utvilsomt. Det vet alle som har fått oppgradert fra en Skoda, Seat eller VW til en tilsvarende Audi leiebil.

Akkurat leiebil er ikke så god illustrasjon. Leiebilselskapene kjøper ofte biler som er ganske skrapa for utstyr. Når du sitter i en helt skrapa Audi med stoffseter kan en få mer premium-følelse i rimeligere merker med mer utstyr. 

Basert på utstyrsvalg er det ikke noe problem å få en bil til å oppleves kjip eller lekker (gjelder flere merker).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: elektro på tirsdag 20. april 2021, klokken 11:06
Nei, Premium handler også om komfort, støydemping, kjøreegenskaper, opplevd kvalitet. Samt tilgang til mer utstyr, nyere teknologi og i mange tilfeller høyere ytelse. Ja, forskjellene isolert sett er små men totalen gir en annen opplevelse. Det er utvilsomt.

Jeg sliter iblant med dette - har hatt premium med alt og ikke premium med alt - og det er store forskjeller der ute avhengig av merke. Men det snodige er at fruen her alltid klarer å skille klinten fra hveten - hun ser med en gang hva som er premium og hva som ikke er det.  En annen ting som forundrer meg er denne nybillukta i biler - hvert merke har sin egen lukt og for enkelte merker har den vært omtrent lik i årevis. Jeg satt meg inn i en ny ID.4 her for litt siden og fikk med en gang dejavu på lukta fra tidligere tider - og jeg har ikke kjørt VW siden starten på 2000 tallet en gang, men kjente det igjen med en eneste gang. Nå står Q4 kanskje for tur og da lurer jeg på om jeg får oppleve nok en Dejavu på luktfronten.

Ledam

Det er ikke nytt med elbil at alle fabrikken i Volkswagen-gruppen lager sine "versjoner" basert på en ny plattform fra gruppen. Slik var det når Volkswagen-gruppen kom med en ny generasjon Golf. Hvorfor skulle de henge igjen med gammel teknologi i noen fabrikker? Ny teknologi er ikke bare bedre, men også billigere å produsere. Du tenker på Polski-Fiat der de kjøpte opp en gammel fabrikk, flyttet den til Øst-Europa og ikke hadde noen egen utvikling. Tror ikke at Volkswagen gruppen tenker slik. Hva har de å tjene på det?

Hvis du ser på ID.4 og Enyaq så er de veldig like. De sikter seg inn på hvermansen markedet. Mens Audi vil gjøre sine vinklinger inn mot det såkalte Premium markedet. 

Mitt poeng med diskusjon om Premium er at det må være et minimum av utstyr i en bil som skal kalle seg Premium. F. eks. varme i forsetene. Tror du at det er noen som kjøper en Q4 Quattro uten varmepumpe? Hvorfor skal det være tilvalg hvis det ikke er noe å velge mellom. Får du Enyaq iV80X eller ID.4 GTX uten varmepumpe? I Audi får du normalseter og så kan du gjøre tilvalg på sportsseter. Men du kan ikke kjøpe bilen uten seter. 

elektro

I alle fall, jeg brettet opp armene og fant ut av hva som var inkludert i Business Plus. Takk for svar rundt det, @calefranco og dere andre. Det er egentlig ikke mye som er inkludert og det står nå ganske tydelig på https://www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/q4-e-tron/q4-e-tron/kampanjemodeller.html

Det er Komfortpakke, Funksjonspakke 1, Smartphonepakke, Assistentpakke Plus, MMI Navigasjon Plus, samt Metallic lakk, Fjernlysassistent og Tilhengerfeste.

Da jeg spec'et opp bilen som jeg ville hatt den, men så rimelig som mulig, havnet jeg på kr. 699.000. Det er uten noe S-line interiør/eksteriør og uten både panorama glasstak, understell med demperregulering, sort optikk, ambiente belysning plus, oppvarmet frontrute mm. Dette er også kun med 19" sommer og vinterhjul. Sikkert mulig å få en bil til 650' men da begynner den å mangle litt, spør du meg. Man kan selvfølgelig også sikkert kjøpe andre vinterhjul enn pakken til 28.000 som inkluderer div. dill, men jeg vil ha originale, så hvor mye er det å spare.. Jeg har i dette oppsettet valgt interiørpakke 5, m. sportsseter og komfortpakke plus for å få dem el. justerbare m. minne.

NB! Usikker på om mitt regnestykke, når jeg tar en pakke f.eks. Navigasjon Pro og trekker fra prisen på Plus, blir riktig.. Snakker man med en selger kan han/hun kanskje tweake litt på dette og gi noe rabatt, altså. Men at en godt utstyrt bil koster 650-700' er jeg ganske sikker på. Fullspekket med feite felger osv. nærmere 800'.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

nybil321

#21
Hei

Knotet med dette i går for å lande på en grei halvdyr bil. Hva går man glipp av med en slik sammensetning?

Antagelsen for å droppe MMI Plus er at med apple carplay er hardwaren langt bedre enn i bilen.

- Business Quattro 50 - 528 400
- Kontrastlakk/Hellakk - 2 870
- Assistent system pro (360 kamera) - 5 720
- Verktøy med dekkreppsett - 590
- Akustikkglass - 1 380
- Forb hengerfeste - 1 960
- Hengerfeste - 10 890
- Varmepumpe - 11 340
- Bagasjeromsmatte - 1 190
- Interiørpakke 1 - 23 920
- 19" lamina vinterdekk (er vel mulig å slippe dillet for en rabatt) - 28 990
= 617 250

-----
Så kommer alt nice to have på toppen....
- Sidekollisjonsputer 4 130
- Oppvarmet ratt 2 070
- Sotede ruter bak 4 580
- Matrix 12 940
- MMI plus 22 840
- Elektriske førersete 4 410

hELgenen

Ser det drar seg til ja - med panorama glasstak så havner en fort på 650k ser jeg.
Trodde det skulle la seg gjøre å komme under 600k, men det er så mye som ikke følger med at det skal holde hardt. Jeg ville ha hengerfeste+soltak og elektriske seter. Men da må en velge pakke ditt og datt og før du vet ordet er du oppe på 650k++. Dette er kanskje typisk Audi - mange år siden jeg var kunde der og det var kanskje en av grunnene - at man måtte krysse av så hinsides mye. Men det er vel dette Audi lever av - tilvalgene

Chimp

Sitat fra: Chimp på søndag 18. april 2021, klokken 16:16
Sitat fra: hELgenen på søndag 18. april 2021, klokken 16:10
At varmepumpe ikke er standard i Norge er jo bare trist. Den var jo også stivt priset. Er spent på forskjellen i pris på likt utstyrte varianter av denne mot id.4.

Får en godt utstyrt variant til 650 ca. Synes ikke det er så ille, vw gtx blir neppe en billigbil det heller

Her bomma jeg. 650 på gtx er det ikke engang mulig å bruke. Var vel 589 med alt inkl hvis jeg ikke husker feil.
Over 100 000 i forskjell på relativt lik spec. Audi får godt betalt for at de lager en penere bil med penere interiør :)

e-Stig

Sitat fra: Chimp på søndag 09. mai 2021, klokken 10:27
Sitat fra: Chimp på søndag 18. april 2021, klokken 16:16
Sitat fra: hELgenen på søndag 18. april 2021, klokken 16:10At varmepumpe ikke er standard i Norge er jo bare trist. Den var jo også stivt priset. Er spent på forskjellen i pris på likt utstyrte varianter av denne mot id.4.
Får en godt utstyrt variant til 650 ca. Synes ikke det er så ille, vw gtx blir neppe en billigbil det heller
Her bomma jeg. Var vel 589 med alt inkl hvis jeg ikke husker feil.
Over 100 000 i forskjell på relativt lik spec. Audi får godt betalt for at de lager en penere bil med penere interiør :)

Det er akkurat det. Ut fra bildene ser Q4 rett og slett mye bedre ut.

Den ser faktisk så mye penere ut at jeg vurderer å legge quattroen på hylla og bestille Q4 med bakhjulsdrift for å få budsjettet til å gå opp.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

daktari

#25
eller vente 6 måneder+ og bruktimportere med mellom €6-10.000,- miljørabatt.(+fradrag av tysk mva. samt vanlige tyske rabatter) Det finnes sikkert importforhandlere som har kontakter som kan kjøpe bil nå for lagring og eksport om 6 måneder.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

6 mnd. er ikke så lenge når man tenker på at ID4 som jeg hentet «ny» i påsken var produsert i uke 42, 2020 😮

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA