Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva mangler Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced Business plus?

Startet av elektro, søndag 18. april 2021, klokken 10:27

« forrige - neste »

elektro

Spør for en venn. Han er bla. usikker på hvilke seter han får og om han bør oppgradere disse. Det samme gjelder lysene. De er for øvrig en familie med barn. Jeg ville også lagt på mørke ruter og akustikkglass. Ellers annet? Kan man gjøre endringer på «kampanjemodellene»?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Electric cars in Norway

#1

daktari

Vanskelig å si noe om seter før de er testet. Veldig subjektivt. Enyaq har knallharde seter, ikke så komfy. ID4 mer komfy, gode synes jeg. Jaguar også, harde men komfy. Noen elsker setene i Model 3, men de er for myke for meg og for lite sidestøtte. På e-tron var jeg superfornøyd med de myke og gode  multicontursetene. Synes derimot sportsetene var helt på det jevne.

Hvis vennen din klarer å vente litt ville jeg gjort det for å teste litt. Og sjekket ut importbil for å få ned prisen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

calefranco

Har ikke satt meg inn i setene enda (....) men utifra mitt ståsted, dvs sammenlignet med VW ID4 1st Max, så mangler Q4 quattro Advanced Business pluss følgende:
- varmepumpe (11340kr alene eller 18500kr i en pakke med 3 sone klima og oppvarmet ratt)
- panorama glasstak (15k, kan åpnes)
- LED matrix hovdlys (12940kr)
- AR HUD (ca. 35k, tror jeg, i en pakke)
- elektrisk bakluke med fotåpning (5620kr)
- skiluke eller 40-20-40 deling av baksetet
- el.seter (4410kr)

Varmepumpe og elektriske seter burde i hvert fall inngå i en "business pluss", etter min mening.




Sent fra min SM-G970F via Tapatalk


Chimp

Sitat fra: calefranco på søndag 18. april 2021, klokken 15:21
Har ikke satt meg inn i setene enda (....) men utifra mitt ståsted, dvs sammenlignet med VW ID4 1st Max, så mangler Q4 quattro Advanced Business pluss følgende:
- varmepumpe (11340kr alene eller 18500kr i en pakke med 3 sone klima og oppvarmet ratt)
- panorama glasstak (15k, kan åpnes)
- LED matrix hovdlys (12940kr)
- AR HUD (ca. 35k, tror jeg, i en pakke)
- elektrisk bakluke med fotåpning (5620kr)
- skiluke eller 40-20-40 deling av baksetet
- el.seter (4410kr)

Varmepumpe og elektriske seter burde i hvert fall inngå i en "business pluss", etter min mening.




Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

Selvom jeg elsker panorama så var det stusselige greier på q4. Det lille taket der betaler ikke jeg ekstra for.
Da legger jeg heller 30 tusen i sort taktrekk osv i interiørpakke 7.

AR hud tror jeg er høyst subjektivt og ikke et must.

Matrix må man ikke ha, selvom jeg hadde valgt det selv.

Hengerfeste er det noen som foretrekker.
Privacy vinduer mener jeg er et must, og støydempende vinduer hadde jeg valgt.

hELgenen

At varmepumpe ikke er standard i Norge er jo bare trist. Den var jo også stivt priset. Er spent på forskjellen i pris på likt utstyrte varianter av denne mot id.4.

Chimp

Sitat fra: hELgenen på søndag 18. april 2021, klokken 16:10
At varmepumpe ikke er standard i Norge er jo bare trist. Den var jo også stivt priset. Er spent på forskjellen i pris på likt utstyrte varianter av denne mot id.4.

Får en godt utstyrt variant til 650 ca. Synes ikke det er så ille, vw gtx blir neppe en billigbil det heller

storeulv

Det er vel ikke helt utenkelig at Audis "standardpakker" etter hvert vil bli endret til markedsspesifikke pakker heller? Det er vel så vidt jeg forstår det som er tilfelle med andre biler, at lanseringsmodellene ofte er tilpasset kontinentale Europa og så kommer det modeller mer tilpasset nordisk klima og preferanser etter hvert?
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

daktari

Sitat fra: storeulv på mandag 19. april 2021, klokken 07:11
Det er vel ikke helt utenkelig at Audis "standardpakker" etter hvert vil bli endret til markedsspesifikke pakker heller? Det er vel så vidt jeg forstår det som er tilfelle med andre biler, at lanseringsmodellene ofte er tilpasset kontinentale Europa og så kommer det modeller mer tilpasset nordisk klima og preferanser etter hvert?
Nei, de pakkene du ser nå er Norges-spesifikke i hovedsak. Det er ingen land i EU som kaller Audien for "Business". Det er det Møller som gjør.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

E-Trond

Sitat fra: Chimp på søndag 18. april 2021, klokken 16:16
Sitat fra: hELgenen på søndag 18. april 2021, klokken 16:10
At varmepumpe ikke er standard i Norge er jo bare trist. Den var jo også stivt priset. Er spent på forskjellen i pris på likt utstyrte varianter av denne mot id.4.

Får en godt utstyrt variant til 650 ca. Synes ikke det er så ille, vw gtx blir neppe en billigbil det heller

Havnet på ca 655 med vinterhjul og hengerfeste.
Med tanke på at Toyota forhandler skulle ha 660  8) for en Rav 4 plug-in-hybrid så var det ikke så gale.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

Ledam

Ser at Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced starter på 484 kkr. Må man legge på 150-200 kkr i utstyr før det blir Premium? Eller er det premium bare det heter Audi. Tenkte kanskje at premium innehold en del utstyr som default.



 

turfsurf

Sitat fra: Ledam på mandag 19. april 2021, klokken 17:01
Tenkte kanskje at premium innehold en del utstyr som default.

Ganske vanlig feilslutning. Premium biler er vanligvis ganske spartansk utstyrt i utgangspunktet. Så kan man konfigurere opp bilen så man får den akkurat slik man vil. Premium merkene har også gjerne bedre materialkvalitet og flere tilvalg.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Ja, amerikanerne sier vel gjerne "at a premium" som betyr "med påslag". Så i praksis er det nok det de mener! ;-D

Men spøk til side "premium" er litt oppskrytt og kan variere veldig. En ribba E40 vil ikke være mye premium i mine øyne.
Forskjellen mellom bilene nå er også mindre enn tidligere, f.eks rundt 2005 når alle biler var utelukkende hardplast innvendig mens premium hadde mykplast.

Uansett har vi kommet dit at elbilvalg nå er mer om følelser enn det praktiske, og det er en bra ting!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ledam

Så Premium handler mest om markedsføring. De ønsker å innbille kjøper at han tilhører en eksklusiv gruppe ved å betale mer for samme bilen. Min forrige bil var en Audi. Nå kjører jeg Skoda. Forskjellen er at på Skoda var alt utstyret på plass, mens på Audi måtte jeg krysse av på en uendelig lang liste først. Den største forskjellen i bruk var at på Audi måtte jeg bruke mobilitetsgarantien og taue inn bilen en del ganger. På Skoda fyller jeg bare drivstoff og spylervæske.

Ser nå på ID.4, Enyaq og Q4. Bilen passer bra i størrelse. Det eneste må ha er firhjulstrekk. For Enyaq iV80x er det bare å velge farge og krysse av for hengerfeste. For ID4. er det en del ferdigkonfigurerte modeller å velge mellom. Mens for Premium Q4 starter du på en ikke-Premium bil og krysser av på den uendelig lange lista.

Er det ikke rart at de lanserte en versjon av Audi e-tron uten varme i forsetene. Jeg har hatt en del biler i årenes løp. Men uten varme i forsetene kan jeg ikke huske. Må kanskje opp på Premium for å det til?

Daniel_0007

Sitat fra: Ledam på tirsdag 20. april 2021, klokken 10:30
Så Premium handler mest om markedsføring. De ønsker å innbille kjøper at han tilhører en eksklusiv gruppe ved å betale mer for samme bilen. Min forrige bil var en Audi. Nå kjører jeg Skoda. Forskjellen er at på Skoda var alt utstyret på plass, mens på Audi måtte jeg krysse av på en uendelig lang liste først. Den største forskjellen i bruk var at på Audi måtte jeg bruke mobilitetsgarantien og taue inn bilen en del ganger. På Skoda fyller jeg bare drivstoff og spylervæske.

Ser nå på ID.4, Enyaq og Q4. Bilen passer bra i størrelse. Det eneste må ha er firhjulstrekk. For Enyaq iV80x er det bare å velge farge og krysse av for hengerfeste. For ID4. er det en del ferdigkonfigurerte modeller å velge mellom. Mens for Premium Q4 starter du på en ikke-Premium bil og krysser av på den uendelig lange lista.

Er det ikke rart at de lanserte en versjon av Audi e-tron uten varme i forsetene. Jeg har hatt en del biler i årenes løp. Men uten varme i forsetene kan jeg ikke huske. Må kanskje opp på Premium for å det til?

Vel før elbilene kom så var skoda som regel en generasjon bak audi, altså når begge kom med ny modell så hadde skoda som regel gamle versjon av motor samt infotainment og audi fikk det nyeste og mest moderne.
Men ja jeg tipper hvis det hadde vært lov så hadde nok audi solgt biler uten side speil og  ;D
Fordelen med audi at man kan skreddersy bilen slik man sjøl vil i motsetning til id4 hvor du må kjøpe pakker for å få ting man vil ha som ryggekamera, litt snodig at skoda har lagt seg i midten nå, hadde nesten forventet at skoda fikk ferdig pakkene og id4 kunne skreddersys litt.
Folk driver å klager på at alle tesla er så like, få valg av farger og 2 valg av interiør, hos bmw kan man vel til og med bestille spesial lakk hvis man ikke vil ha de som er tilgjengelig
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA