Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Automatisk bremselys

Startet av Boogie, tirsdag 25. desember 2007, klokken 09:38

« forrige - neste »

Boogie

Har lest i manualene til bilene at noen biler har bremselys som lyser på regenerering, men har ikke sett noen som har det.
Er det noen på forumet som har det på sine biler?

Hvor kommer bilene fra?
Hvilken type og årsmodel er de?
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Elmo

I "instruktionsbogen";D til min opprinnelig Danske Saxo 2000 mod. står det.
"Når bilen er i fart og speederpedalen slippes, vil dette medføre en opbremsning af motoren og en genindvinding/opsamling af energi, der oplades på drivbatteriet.
Stoplyset kan evt. tænde i forbindelse med deceleration."

Men om de med "evt." sikter til at det bare skjer på enkelt modeller, eller om de mener at det er avhengig av hvor sterk oppbremsingen blir vet ikke jeg.

Jeg har selv lurt på om bremselyset lyser eller ikke ved bremsing med motoren, men jeg har aldri fått somlet meg til å be noen kjøre bak og sjekke.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

pilt

#2
Jo, på min lyser det når jeg slipper gasspedalen (eller når jeg kjører/triller så fort at bilen ikke går fortere). Jeg syns i grunn det er utrolig irriterende, for når jeg skal prøve å holde konstant hastighet i en nedoverbakke, så ser det ut for de bak at jeg sitter og bremser hele tiden siden jeg ikke kan la bilen bare trille eller sette den i et lavere gir som jeg kan gjøre med bensinbilen.

Det er lett å se dette selv når det er mørkt ute (evt i tunneler), for da er det jo bare å kikke i sladrespeilet.
Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

Elmo

#3
Stiller man speilet litt lavt så ser man faktisk bremselyset på "hattehylla" inni bilen.
Mitt lyser ikke når jeg regenerer / bremser på motoren.
Skal jeg tro intruksjonsboka så er det en feil, men det er kanskje like greit ?!
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Griffel

#4
På min P106 kommer ikke bremselyset på når jeg slipper gasspedalen, ikke har jeg fotgjengerbuzzer, ladelampe og lampe i "Øko-meter" tenner samtidig, og kjørelys har aldrig gått på automatisk. Så jeg tror nok det finnes varianter her. (Enten har jeg en ribbet variant, eller har det med årsmodell å gjøre)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

#5
Som jeg skulle sagt det selv Griffel.  Min Saxo 2000 mod er eksakt som du beskriver.

Ikke bremselys når jeg slipper gasspedalen/ ikke fotgjengerbuzzer/ ikke automatisk kjørelys/ ladelampe og  lampe i "Øko-meter" tenner alltid samtidig
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA