Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla-brann i Vesterålen

Startet av automat, lørdag 17. april 2021, klokken 14:47

« forrige - neste »

automat

https://www.blv.no/nyheter/nodetatene-pa-vei-til-bilbrann-i-bo/

Eieren har også lagt ut historien på Face. Kort fortalt: Oppdaget brann ved h fwd-dør i parkert bil. (Hadde stått parkert 1,5t, ikke til lading). Brannvesenet kom, slokker, sleper bilen bort fra huset. Brannen blusser opp igjen etter en stund.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Stig-Arne

Sitat fra: automat på lørdag 17. april 2021, klokken 14:47
https://www.blv.no/nyheter/nodetatene-pa-vei-til-bilbrann-i-bo/

Eieren har også lagt ut historien på Face. Kort fortalt: Oppdaget brann ved h fwd-dør i parkert bil. (Hadde stått parkert 1,5t, ikke til lading). Brannvesenet kom, slokker, sleper bilen bort fra huset. Brannen blusser opp igjen etter en stund.
Ja leste den der. Mistenkelig at det er noe med batteriet ja.

Men hva som skjedde får vi nok aldri vite heller.

Counterpointer

Er vi da opp i tre branner med Tesla i Norge?

Electric cars in Norway

#3
Sitat fra: Counterpointer på søndag 18. april 2021, klokken 00:51
Er vi da opp i tre branner med Tesla i Norge?

Har selv sett mange fossil biler brenne helt opp i Norge.

Aldri selv sett en elbil brenne opp. Bare lest om det.

Men det må da være flere enn bare tre stk Tesla branner totalt i Norge?

Googlet "Tesla brann" og fikk flere treff på bilder men de ligger på pluss så jeg fikk ikke lest de.

Hadde ikke vi en eldre oversikt over brann i elbiler i Norge pr merke her inne også for et års tid siden? Eller roter jeg nå? Kansje jeg blander med Sola saken eller Taycan saken.

Vi burde hatt slike oversikter liggende fast her inne. Likt som med lanseringer, Excel arkene. Anyone?

Electric cars in Norway

#4
Oppdateringer fra FB X gruppen.

Bilde 1 er start på innlegget.

Eier sier på bilde 2 det startet bak.

Bilde 3 er nyttig info i tilfelle man skal diskutere med petrolheads.

Bilde 4 sier eier at Tesla ikke har tatt kontakt.

Espen Hugaas Andersen

Mye av elektronikken er bak. Om det startet ved en falkevingedør var det trolig en kortslutning i 12V-systemet.

Sannsynligvis er det ikke hovedbatteriet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Electric cars in Norway

#6
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 18. april 2021, klokken 08:34
Mye av elektronikken er bak. Om det startet ved en falkevingedør var det trolig en kortslutning i 12V-systemet.

Sannsynligvis er det ikke hovedbatteriet.

Espen Hugaas Andersen  :+1: hører du kan dette  :+1: takk for info.

Da spør jeg om du tør gjette :+1:  for kortslutning i 12V-systemet er jo så mye. Sikkert umulig for deg å svare på dette, men spør uansett...

Tenker du en dør motor som arnested. Eller sitter den for høyt opp?
Eller kontrolleren til den dør motoren?
Eller ledningsnettet eller kontakter knyttet til dette?

Har du sett noe lignende i andre TMX branner?

Electric cars in Norway

#7
Nok et spy shot - denne gang fra TMX gruppen her inne. Hvis Arnested er der det mest gult så går jeg for helt nederst og der er jo batteripakken. Men dette kan jeg ikke noe om... bare gjetter..

https://elbilforum.no/index.php?topic=55801.msg972763#msg972763

Øyvind.h

Ja utfra bildene eieren la ut av hele hendelsesforløpet, inkludert helt i starten utenfor huset, ser det ut som kraftig varmeutvikling/flammer fra bakre høyre hjørne på batteriet. Flammene kommer fra undersiden av bilen helt i starten.
Jeg har ikke lest nøye alt eieren har lagt ut mtp om det kan ha vært fysisk skade under bilen som utløste dette, men basert på hvor få branner det har vært sammenlignet med antall solgte biler opplever jeg ikke dette som dramatisk.
Selv om bildene sikkert går sin seiersgang på nettet blant elbil-motstandere synes jeg det er interessant å få detaljert informasjon om hva som kan skje, hvordan forløpet er og hvordan brannvesenet håndterte det.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electric cars in Norway

#9
Øivind  :+1: helt enig. Ekte informasjon vil sakte men sikkert "kvele flammene hos petrolheads"..  Du tok den?  :D :D

Jeg fant denne nå nettopp fra 2018 i CA/US med arnested på venste side bak. Her var bil i fart når det smalt... anyway... Er det det noe sammenheng mellom disse to brannene?

Se YouTube videoen her https://youtu.be/3eFM9JJMH_0

https://insideevs.com/news/341410/tesla-model-x-on-fire-in-california-video/

Kopi omtale på videoen:

Real World Police
935K subscribers
[The title of this video initially identified the vehicle a a Tesla Model S. I have since been informed that it is a Model X.]

In this video we take a  brief foray into the toasty side of things.

At 6:15 pm on August 25th, 2017 a man in his mid-30s driving a Tesla Model X lost control of his car and crashed into the garage of a single-family, single story home, taking out a load-bearing beam and starting a raging fire.

Approximately 45 minutes to an hour after the initial knockdown and removal of the vehicle firefighters noticed the vehicle beginning to off-gas in a distinct, heavy, manner. A fog-like smoke was emitting from the car. At first firefighters believed that it had the look of a chemical fire, but when the Tesla began to emit an orange, jet-like flame something new was clearly at play.

The Tesla had been traveling at a high rate of speed when it left the road, entering a culvert and violently launching itself into the garage. The impact caused tremendous damage and firefighters reported seeing small lithium ion batteries scattered about. They were dealing with the thermal runaway of the Tesla's main battery.

A firefighter's primary tool is water, but water wasn't cutting it for this fire. And so, one of the firefighters got out their smartphone and looked up Tesla's guide for emergency responders, which informed them of their two fairly obvious options: put it out with water, or let it burn. The kicker, though was that it could take a LOT of water.

Because this fire was in a residential neighborhood it was decided to try extinguishment, and an attack was prepared. Using two hand lines, firefighters hit the Tesla with very high flow rates for nearly an hour and a half, at which point the fire went out.

With the fire out but risk of re-ignition still present, crews decided to engage their heavy rescue team to lift the vehicle off the ground and block it up so they could have better access to its underside. It was clear that the fire mostly involved the undercarriage of the vehicle and the the battery assembly that makes up the floor in most electric vehicles.

At this point the car sat, comfortably not on fire, for over an hour. But that wasn't the end, because a few hours later a tow truck arrived to remove the Tesla and it seemed as though just the tilting of the flatbed and putting the car up on the flat bed cause the Tesla to reignite. Fortunately, firefighters were able to get that knocked down fairly quickly. The advantage they had this time was that the vehicle was lifted. They asked the tow truck driver to simply slide it back on the flatbed and tilt it nose down so they would have access to the bottom of the vehicle. From there, they used a couple of pre-connects again with large amounts of water, this time hitting it early and not allowing the Tesla battery to reach a state where it was running away thermally. Firefighters estimate that from this point the fire was extinguished within another 10 to 15 minutes.

Stig-Arne

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 18. april 2021, klokken 09:21
Øivind  :+1: helt enig.

Jeg fant denne nå nettopp fra 2018 i CA/US med arnested på venste side bak. Er det det noe sammenheng.

Se YouTube videoen her https://youtu.be/3eFM9JJMH_0

https://insideevs.com/news/341410/tesla-model-x-on-fire-in-california-video/
Venstre side bak ligger jo laderen.
Varmeapparatet til bakerste rad ligger på høyre side, men noe lengre opp og bak mot baklykten

Mulig høyvolt kablene til Varmeapparatet går i området rundt hvor brannen brøt ut.

Mener også at høyvolt kablene til bakre motor går i området hvor brannen brøt ut.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Stig-Arne på søndag 18. april 2021, klokken 09:27
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 18. april 2021, klokken 09:21
Øivind  :+1: helt enig.

Jeg fant denne nå nettopp fra 2018 i CA/US med arnested på venste side bak. Er det det noe sammenheng.

Se YouTube videoen her https://youtu.be/3eFM9JJMH_0

https://insideevs.com/news/341410/tesla-model-x-on-fire-in-california-video/
Venstre side bak ligger jo laderen.
Varmeapparatet til bakerste rad ligger på høyre side, men noe lengre opp og bak mot baklykten

Mulig høyvolt kablene til Varmeapparatet går i området rundt hvor brannen brøt ut.

Mener også at høyvolt kablene til bakre motor går i området hvor brannen brøt ut.

Stig-Arne  :+1: tusen takk for info.

Electric cars in Norway

#12
Eliminiasjonsmetoden bør prøves ut, ref denne siden og bilde: http://www.kbt.no/faguttrykk.asp?Uttrykk=eliminasjonsmetode.

Vi vet nå dette fra Stig-Arne:

Kopi: "Varmeapparatet til bakerste rad ligger på høyre side, men noe lengre opp og bak mot baklykten

Mulig høyvolt kablene til Varmeapparatet går i området rundt hvor brannen brøt ut.

Mener også at høyvolt kablene til bakre motor går i området hvor brannen brøt ut."


Da spør jeg dere: Er det i tillegg til det Stig-Arne nevner overfor noe spesielt som ligger "bare der jeg har merket gul ring og ingen andre steder på bilen" rett foran høyre bakhjul?

Hvis 12V, arnested. Noe som avgir varme ved bruk, friksjon?

Hvis tesen er arnested i hovedbatteri, er det noen kontakter der?

https://www.tesla.com/no_no/modelx

Electric cars in Norway

Da har vi et bilde av kabler fra motor bak og det stemmer bra med brannbildene. Bilde herfra https://bildemontering.no/delinfo.aspx?dnr=283234

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 18. april 2021, klokken 09:17
Ja utfra bildene eieren la ut av hele hendelsesforløpet, inkludert helt i starten utenfor huset, ser det ut som kraftig varmeutvikling/flammer fra bakre høyre hjørne på batteriet. Flammene kommer fra undersiden av bilen helt i starten.
Jeg har ikke lest nøye alt eieren har lagt ut mtp om det kan ha vært fysisk skade under bilen som utløste dette, men basert på hvor få branner det har vært sammenlignet med antall solgte biler opplever jeg ikke dette som dramatisk.
Selv om bildene sikkert går sin seiersgang på nettet blant elbil-motstandere synes jeg det er interessant å få detaljert informasjon om hva som kan skje, hvordan forløpet er og hvordan brannvesenet håndterte det.
Forklarende bilde. Jeg vil faktisk tro det kan være batteripakken.

Jeg ville kanskje mistenke at batteripakken har blitt skadet under jekking/dekkbytte. Jekker man direkte på batteripakken vil batteripakken bli deformert og det kan starte brann. Og det ser ut som det kan være satt på sommerdekk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA