Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla-brann i Vesterålen

Startet av automat, lørdag 17. april 2021, klokken 14:47

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: turfsurf på onsdag 21. april 2021, klokken 15:30
Sitat fra: daktari på onsdag 21. april 2021, klokken 15:11
Men uansett, hvorfor forsøkte ikke brannfolka noen timer med spyling for å holde batteriet kaldt? Var det ingen hageslange i huset i nærheten?
Var vel ikke verdt bryderiet.

Eller mangel på kunnskap - Inger røk, ingen ild....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Electric cars in Norway

#31

1000kwh

Sitat fra: SurSnasen på mandag 19. april 2021, klokken 09:08
Sitat fra: 1000kwh på mandag 19. april 2021, klokken 08:59
Likt mot likt er alle bensinbilbranner mot alle elbilbranner.

Hvor mye bedre elbiler er enn bensinbiler får vi vite over tid ;)

Ok.
Tante Olga skal selge sin romslige enebolig i Bø i Vesterålen. Da bør hun vel forvente samme kvadratmeterpris som Max August von Hottentott sin enebolig på Majorstuen i Olso. Sant? Kvadratmeterpris er vel likt mot likt?

Over tid vet vi bedre fasiten om elbiler virkelig blir mindre brannutsatt enn fossilbiler. Og jeg tror absolutt på at det blir tilfelle. Men inntil utbredelsen av elbiler blir lik utbredelsen av fossilbiler må man sammenligne fossilbiler med snittalder 2 år mot elbiler med snittalder 2 år.

Statistikk er et fenomenalt verktøy så lenge det brukes riktig. Dessverre er statistikk også grovt misvisende når forutsetningene er feil.
Hvis riktig er å pynte på statistikken i favør av bensinbiler så :)

Så lenge en bensinbil er i drift så teller den med. Hjelper lite å ta med 2 år gamle biler når man vil vite hvor sannsynlig det er for at man brenner ihjel i Oslofjordtunnelen..

Så kan man jo evt. justere mot antallet av hver type som finnes ..

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 21. april 2021, klokken 18:47
Sitat fra: turfsurf på onsdag 21. april 2021, klokken 15:30
Sitat fra: daktari på onsdag 21. april 2021, klokken 15:11


Eller mangel på kunnskap - Inger røk, ingen ild....

Vet av rapporter at brannmannskapene over hele landet har fått tilbud om trening i slukking av elbiler.

Det har stått som tiltak etter revisjoner siste årene.

Men jeg vet jo ikke om de har fullført dette - men jeg antar.

Bare så det er nevnt så er det norske brannvesenet rangert svært høyt i verdenssammenheng og det sier sitt. Utdanningen, trening og faglig utdanning i bunn sier sitt.

Jeg tror personlig at Brannvesenet vårt i Norge er best også på å slukke bilbranner :+1:

Ingeniøren

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 24. april 2021, klokken 10:18
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 21. april 2021, klokken 18:47
Sitat fra: turfsurf på onsdag 21. april 2021, klokken 15:30
Sitat fra: daktari på onsdag 21. april 2021, klokken 15:11


Eller mangel på kunnskap - Inger røk, ingen ild....

Vet av rapporter at brannmannskapene over hele landet har fått tilbud om trening i slukking av elbiler.

Det har stått som tiltak etter revisjoner siste årene.

Men jeg vet jo ikke om de har fullført dette - men jeg antar.

Bare så det er nevnt så er det norske brannvesenet rangert svært høyt i verdenssammenheng og det sier sitt. Utdanningen, trening og faglig utdanning i bunn sier sitt.

Jeg tror personlig at Brannvesenet vårt i Norge er best også på å slukke bilbranner :+1:

Godt mulig men da burde de fortsatt å kjøle ned bilen en god stund og vi snakker timer ikke en time. Det vet selv jeg som ikke er brannmann.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Electric cars in Norway

#35
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 24. april 2021, klokken 13:23
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 24. april 2021, klokken 10:18
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 21. april 2021, klokken 18:47
Sitat fra: turfsurf på onsdag 21. april 2021, klokken 15:30
Sitat fra: daktari på onsdag 21. april 2021, klokken 15:11


Eller mangel på kunnskap - Inger røk, ingen ild....

Vet av rapporter at brannmannskapene over hele landet har fått tilbud om trening i slukking av elbiler.

Det har stått som tiltak etter revisjoner siste årene.

Men jeg vet jo ikke om de har fullført dette - men jeg antar.

Bare så det er nevnt så er det norske brannvesenet rangert svært høyt i verdenssammenheng og det sier sitt. Utdanningen, trening og faglig utdanning i bunn sier sitt.

Jeg tror personlig at Brannvesenet vårt i Norge er best også på å slukke bilbranner :+1:

Godt mulig men da burde de fortsatt å kjøle ned bilen en god stund og vi snakker timer ikke en time. Det vet selv jeg som ikke er brannmann.

Ingeniøren :+1: og du har sikkert rett i det.

Jeg vet ikke.

Sett dette fra 2017?. To gode tester og resultatene.

Kopi fra side 6:

Utvidet sammendrag
SP Fire Research har, i samarbeid med Skien brann- og feievesen, Høgskolen i
Sørøst-Norge og Grenland Energy, gjennomført to fullskala branntester av elbiler av
merke Tata Indica GLX. Batteriet i bilene var et 26 kWh Li-ion batteri med en katode
bestående av nikkel, magnesium og kobolt (NMC-katode).
De to testene, test 1 og 2, ble designet for å gi indikative svar på følgende to forskningsspørsmål:
1. Vil et elbilbatteri kunne antenne av seg selv hvis bilen utsettes for en kraftig
kollisjon?
2. Hvor mye vann behøves for å slokke en elbilbrann der batteriet har nådd
thermal runaway?

I test 1 ble en elbil sluppet i fritt fall fra en høyde på 20 meter, for å simulere en kraftig
kollisjon. Umiddelbart etter sammenstøtet begynte det å ryke kraftig fra batteriet. Etter
ca. 7 minutter begynte bilen å brenne med synlige flammer. Bilen fikk deretter brenne fritt.
Etter 2,5 timer ble temperaturen målt mellom 310 og 540 °C på ulike deler av batteripakken.
Bilen var da fullstendig utbrent. Testen viser at en elbil som blir utsatt for en kraftig kollisjon
kan begynne å brenne.

I test 2 var målet å antenne batteripakken ved å bruke en ekstern varmekilde, for deretter
å måle hvor mye slokkevann som krevdes for å slokke brannen. Batteriet ble oppvarmet av
en propanbrenner fra undersiden av bilen. Etter ca. 10 minutter begynte bilen å brenne med
synlige flammer. Det ble gjennomført to slokkeforsøk under brannen. Brannen reantente
etter første slokkeforsøk, men ble fullstendig slokket i andre forsøk. Til tross for den eksterne
oppvarmingen av batteriet, og at bilen var overtent i en lengre periode, begynte det ikke å
brenne i batteripakken. Brannen kunne dermed slokkes med samme innsatsmetode og
tidsforbruk som en brann i en konvensjonell bensin-/dieselbil.

Og på side 26 så står dette om om lærdom av test nr 2:

5.2.3 Slokking
Brannen ble nesten slokket med 100 liter vann i slokkeforsøk 1, og ble fullstendig slokket
i slokkeforsøk 2 med ca. 550 liter vann. Siden vi antar at batteriet ikke nådde thermal
runaway, er ikke dette resultatet overraskende, fordi en elbilbrann der batteriet ikke har
nådd thermal runaway vil kunne slokkes med samme innsatsmetode som en brann i en
bensin-/dieselbil.
Det er mulig at slokkingen ble igangsatt for tidlig og at thermal runaway ville blitt initiert
hvis den eksterne oppvarmingen hadde pågått i lenger tid. Observasjonen av brannbildet,
med full overtenning i mange minutter og temperaturmålinger som viste en temperatur
godt over den kritiske grensen for thermal runaway, utgjorde grunnlaget for avgjørelsen
om å slokke brannen på de valgte tidspunktene. Samtidig ville brannvesenet normalt ha
vært på stedet etter dette tidsrommet i et reelt brannscenario.

https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/rapporter/andre-rapporter/fullskala-brannforsok-av-elbil.pdf

Marius Kotsbak

Trenger ikke å vente for å finne statistikk på det. Bare å sammenlikne branner i like gamle fossilbiler som elbiler. Vil tro man uansett havner ganske mye lavere. Har ikke sett/hørt om mer branner i gamle 2012-Leafer enn nye.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Electric cars in Norway

#37
Henter frem denne tråden for det er jo ikke noe vits å lage ny tråd hver gang det brenner. Nå var det TMS Plaid som er en av mine drømmebiler med Taycan e-tron GT ...og alskens sinsykt raske elektriske motorsykler....


Verge er troverdig.. 

Håper de fikk reddet ut rattet hvis det var av den rette typen  :+1:  yoke :police: tror ikke det!!

Troverdig statistikk viser at det oftere brenner i diesel og bensinbilerbiler samnenlignet med el biler. Men i media så gir ikke det så mange klikk...derfor skrives det oftere om el bilbranner. Trist men slik er det.

A Tesla Model S Plaid caught fire

https://www.theverge.com/2021/7/2/22560662/tesla-model-s-plaid-fire-driver-battery-pennsylvania

Kopi:

A high-end Tesla Model S Plaid caught fire Tuesday night in Haverford, Pennsylvania, briefly trapping the driver inside, according to the local fire department. A lawyer for the owner said the vehicle "spontaneously combusted."

"Firefighters from both the Gladwyne and Lower Merion Fire Departments arrived on the scene shortly before 9PM ET on Tuesday. The firefighters, who had been trained on how to respond to battery fires involving Tesla vehicles, "laid a 5 inch supply line into the scene so that we could keep a continual water stream on the fire to extinguish the fire and cool the batteries down to ensure complete extinguishment," according to a statement from the Gladwyne Fire Department. The driver managed to escape and there were no injuries reported."

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA