Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Autoglym carbon shield - erfaringer?

Startet av andrjor, lørdag 17. april 2021, klokken 16:26

« forrige - neste »

andrjor

Hei!
Jeg får utlevert min nye E tron i juni, gleder meg :)
Jeg har sjekket ut litt dette med lakkforsegling og har fått et tilbud fra Møller om å legge på Autoglym Carbon shield lakkforsegling før utlevering. Jeg lurte på om noen har erfaringer med dette? Jeg har lest et par blandede erfaringer, men finner generelt lite. Har et par spørsmål:

1) ble du fornøyd med denne behandlingen? Da typisk etter en stund, 1-2 år. Fornøyd både sommer og ved røffe vinterforhold?
2) jeg ser det står at det er 6 år garanti gitt man følger vedlikehold. Har dog ikke funnet en eneste tekst om vedlikehold. Noen som vet hva man må gjøre? Antar man må innom forhandler en gang i året kanskje, noe mer? Skal prøve å hente inn litt info fra selger hos Møller også men ikke alltid man får svar på alt.
3) Det jeg ser for meg med vasking av bilen med lakkforsegling er at man bruker bare høytrykkspyler med såpe og vann og at kan ikke bruker børste eller kost. Erfaringer fra dette?

Tusen takk for alle svar! :)

Eleo

#1
Hei! har dog ikke erfaring med akkurat autoglym sin lakk forsegling, men har ganske god erfaring med coating, lakk forsegling, voks etc generelt. Kan si det er en hobby, og jeg legger en del tid i dette med detailing for min min bil.

Først har jeg lyst til å vite hva de skal ha for å legge coating på bilen din? hvorfor jeg spør er da det finnes mange andre og bedre merker der ute som gjør en bedre jobb i å beskytte bilen din, og jeg personlig ville dratt til en spesialist ( detailer) for å legge beskyttelse. Her varierer prisene fra 3000- 100.000 så man må bare finne det som passer sitt budget.

Tar de 1500-2000 kr så seff! da er det en no brainer, Men for.eksempel Møller medvind  bruker ett merke som heter Gtechniq, dette er godt kjent, og er et solid brand innen detailing. Deres billigste pakke bruker Serum light. Det skal Møller medvind ha 5000 kr for ( BLOD PRIS spør du meg, da selve coatingen på 30 ml koster 800-900 kr)  og Medvind skal ha 7000 for nest beste pakke som består av Gtechniq crystal coat platinum , selve flasken koster 1100 kr og er ikke verdt 7000 kr!

Jeg har selv brukt Gtechniq er meget enkelt å legge, og funker bra  ( finnes tusenvis av videos på youtube, både på norsk og engelsk)

Med vedlikehold så regner jeg med at dette er det samme som gjelder andre steder, dvs. inn hvert år for å legge vedlikeholds coating ( topper)

Vasker du bil i bilvask så blir resultatet drastisk dårligere og jeg ville tro at garantien ikke gjelder
det er MYE harde og tøffe kjemikalier i disse drive-inn vaskene som tærer på coatingen, og børstene ødelegger bilens lakk og lager masse swirls og små riper.

Skal man legge lakk forsegling ville jeg begynt å vaske bil for hånd, med høytrykksspyler ( med 40 graders dyse) , skumkanon og dedikerte bil såper . Det finnes masse gode og rimelige såper som er laget for å ta vare på lakk forsegling.




Når det kommer til erfaring av lakk forsegling generelt så kan jeg si at det funker, holder bra og tåler den norske vinteren samt salt og dritt på veien, men det krever at man tar vare på forseglingen og holder seg unna bilvasken på bensinstasjonen ol.

Hvis du er interessert i å vite mer om coating så sjekk ut Pan the Organizer for eks på youtube, han tester det meste som kryper å går.

Lykke til med fantastisk bil :)
21 e-tron Sportsback 50-AS black on black.
aka Darth Vader

andrjor

Takk for godt svar.
De skulle ha 3200kr ca og det antar jeg er uten mva som jeg ser mange skriver at en får dersom en bestiller før utlevering. Så inn til rebehandling en gang i året.

Jeg tenkte faktisk å unne meg litt luksus her og gå for denne pakken hos Medvind: Gtechniq Crystal Serum Ultra + Gtechniq EXO, 11 500kr. Vil du si dette er verdt det? Det vil si, går fint for meg å legge en del ekstra kroner i det med mindre det faktisk ikke er noe særlig forskjell. Jeg liker å vaske bilen, men når det kommer til å legge på slike produkter selv vet jeg med meg selv at det bare er å glemme. Så gjør dette helst hos noen profesjonelle. Ifølge Medvind er det ikke vedlikehold på denne med mindre man vil inn til rebehandlingene du nevner, men dette er bare for å opprettholde de vannavstøtende egenskapene. Selve beskyttelsen og shinen trenger en ikke vedlikehold på. (Ifølge dem, jeg tar deres ord på det). Forstår det slik at man betaler en solid premium for at noen gjør det for deg, men det får nesten bare bli slik.

Mtp vask så er Oslo-livet slik at man må til vaskehaller, men planlegger bare å bruke selvvask og kun med høyttrykksspyler og shampoo. Ingen børste eller kost.

Takk for hjelpen!

Eleo

Hei!
Skal du først opp i den prisen ville jeg IKKE gått for EXO, det mener jeg! skal du først punge ut noe i den prisklassen så ville jeg kontakten noen som er virkelig rutinerte på dette med coating.
Asker AutoSpa har flere av mine venner benyttet og de er meget fornøyd! og jeg har tatt en del vedlikeholds vask for de, og produktet er solid.
Tenker med en gang at du burde ta en titt på Kamikaze pakken, her får du Myabi og Zipang coating. dette er bra saker, og billigere en EXO ( legger link under så kan du sjekke dette selv) får til og med 1 stegs polering for å fjerne urenheter som kommer med bilen .
personlig ville jeg valgt dette 10 av 10 ganger, uten å nøle!


https://askerautospa.no/bilpleie-priser/

21 e-tron Sportsback 50-AS black on black.
aka Darth Vader

andrjor

Sitat fra: Eleo på mandag 19. april 2021, klokken 21:39
Hei!
Skal du først opp i den prisen ville jeg IKKE gått for EXO, det mener jeg! skal du først punge ut noe i den prisklassen så ville jeg kontakten noen som er virkelig rutinerte på dette med coating.
Asker AutoSpa har flere av mine venner benyttet og de er meget fornøyd! og jeg har tatt en del vedlikeholds vask for de, og produktet er solid.
Tenker med en gang at du burde ta en titt på Kamikaze pakken, her får du Myabi og Zipang coating. dette er bra saker, og billigere en EXO ( legger link under så kan du sjekke dette selv) får til og med 1 stegs polering for å fjerne urenheter som kommer med bilen .
personlig ville jeg valgt dette 10 av 10 ganger, uten å nøle!


https://askerautospa.no/bilpleie-priser/



Takk for svar! Skal sjekke ut dette

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA