Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading med liten hovedsikring

Startet av Taslehoff, torsdag 15. april 2021, klokken 12:54

« forrige - neste »

Taslehoff

Hei!

Vi har hytte i et gammelt seter-område. Hovedsikringen er 25-amper, og netteier er litt utydelige på om vi får lov til å øke denne eller ikke (helst ikke, var svaret sist...). Finnes det noen gode løsninger for ladere som kan lastbalansere på så liten hovedsikring? Det er heldigvis enkelt å legge opp ny kurs til lader, men vi er usikre på hva vi bør velge.

KjellG

Med «lastbalansere» kan en forstå to ting:
- jevne ut lasten i et 3-fasenett slik at det blir lik størm i alle tre linjeledere
- «laststrupe». Dvs regulere ned ladehastigheten dersom last med høyere prioritet blir koblet inn.

I det siste tilfellet finnes ladeuttak som kan måle strømmen i inntaket og signallere til bilen om å roe ned dersom nødvendig.

turfsurf

Det korte svaret er ja. Easee med Equalizer eller Tibber pulse gjør dette greit. Zappi med tilbehør og.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

#3
Like kort og en god del rimeligere svar er Accelev Basic som har dynamisk regulert ladestyrke innebygd for kun 4990.-

I tillegg eliminerer den faren for tyveri all den tid den tas vekk mellom ladeøktene og kun stikket står igjen. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Sitat fra: elektrolux på torsdag 15. april 2021, klokken 18:43
Like kort og en god del rimeligere svar er Accelev Basic som har dynamisk regulert ladestyrke innebygd for kun 4990.-
Men har den innebygd DC overstrømsvern? Ellers blir det fort like dyrt. Og så er den jo kun enfas da.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ENTO

#5
Jeg har samme utfordringen på hytta ! 25A hovedsikring. Hytte fra 1976. Har aldri hatt noe problem å takle 25A hovedsikring,men ser jo at det kan bli en utfordring med lading av elbil !! Sjekket med lokal installatør her oppe i dalen. 20-30k for å bytte til 40A. HELT uaktuelt fra min side. Har bestemt meg at dette skal jeg takle med litt planlegging. Kaster ikke bort penger til griske installatører som skal flå «stakkars» hyttefolk !!

Truls Antonsen

Jeg bruker Wallbox med strømmåler/PowerBoost på inntaket, og bilen får lade hos oss med det som er «ledig» opp til 13A (400V/3-fase).
Slik kan gjøres hos deg også, sette grense på 25A, og la bilen lade med alt som er «ledig» opptil dette.
Er mange ladere som støtter tilsvarende, med strømmåler på inntaket, og begrenser lading slik at inntaket ikke overbelastes.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: elektrolux på torsdag 15. april 2021, klokken 18:43
Like kort og en god del rimeligere svar er Accelev Basic som har dynamisk regulert ladestyrke innebygd for kun 4990.-

I tillegg eliminerer den faren for tyveri all den tid den tas vekk mellom ladeøktene og kun stikket står igjen. ;)
Har denne ekstern strømmåling eller er det kun 'intelligensen' dei baserar dette på?
Fungerar det å føle på spenning og strømvariasjonar, fasevinkel, osv eller blir dette litt vel 'mojo'?
Det er jo fleire som prøvar å profilere forbruk kun ved sensing på inntaket, men eg er skeptisk.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Wisd0m

#8
Sitat fra: Taslehoff på torsdag 15. april 2021, klokken 12:54
Hei!

Vi har hytte i et gammelt seter-område. Hovedsikringen er 25-amper, og netteier er litt utydelige på om vi får lov til å øke denne eller ikke (helst ikke, var svaret sist...). Finnes det noen gode løsninger for ladere som kan lastbalansere på så liten hovedsikring? Det er heldigvis enkelt å legge opp ny kurs til lader, men vi er usikre på hva vi bør velge.
Bare å kjøpe Easee Home som lader, som er en ganske rimelig lader (7000-8000 kroner) og Easee Equalizer (1500 kroner).

Personlig hadde jeg ikke giddet å tenke på bytte av hovedsikring. Det blir uansett dyrere enn å henge på en Equalizer på HAN-porten, og med 25A er bilen full neste morgen. I tillegg kommer det effekttariffer som gjør at du bør ha en Equalizer uansett for å unngå høyere nettleie, så merkostnaden er i praksis null.

De fleste fyrer i peisen på hytta og bruker lite strøm, så i praksis vil jeg tro at du har nesten hele hovedsikringen til disposisjon gjennom natta. Er du usikker på hvor mye strøm du bruker på hytta kan du logge deg inn plugin.elhub.no å se.

Slik jeg ser det har du to valg:

Alternativ 1: Kjøpe Easee med Equalizer
Alternativ 2: Oppgradere hovedsikringen og Easee m/Equalizer.

Finner du ut at alternativ 1 ikke lader kjapt nok, kan du alltids oppgradere hovedsikringen senere.

Edit: Jeg hadde heller aldri kjøpt noe annet enn Easee siden de har bakplate på laderne sine. Spesielt ikke på en hytte. Den dagen boksen ikke virker lengre (f.eks. utenfor garantitid) kan du selv koble fra boksen å sette på en ny, dersom Easee beholder bakplatene sine. Velger du en anne boks må du ringe til elektriker, og på en hytte blir fort kjøretilleggene høye.

Barfot

Sitat fra: Taslehoff på torsdag 15. april 2021, klokken 12:54



Edit: Jeg hadde heller aldri kjøpt noe annet enn Easee siden de har bakplate på laderne sine. Spesielt ikke på en hytta. Den dagen boksen ikke virker lengre (f.eks. utenfor garantitid) kan du selv koble fra boksen å sette på en ny, dersom Easee beholder bakplatene sine. Velger du en anne boks må du ringe til elektriker, og på en hytta blir fort kjøretilleggene høye.

Vil det si at i prisippet kunne du kjøpt 1 lader og en ekstra bakplate og flyttet laderen mellom hjem og hytte ?

Wisd0m

Sitat fra: Barfot på fredag 16. april 2021, klokken 11:31
Sitat fra: Taslehoff på torsdag 15. april 2021, klokken 12:54



Edit: Jeg hadde heller aldri kjøpt noe annet enn Easee siden de har bakplate på laderne sine. Spesielt ikke på en hytta. Den dagen boksen ikke virker lengre (f.eks. utenfor garantitid) kan du selv koble fra boksen å sette på en ny, dersom Easee beholder bakplatene sine. Velger du en anne boks må du ringe til elektriker, og på en hytta blir fort kjøretilleggene høye.

Vil det si at i prisippet kunne du kjøpt 1 lader og en ekstra bakplate og flyttet laderen mellom hjem og hytte ?
Det ville jeg ikke gjort. Det er nok ikke slik denne mekanismen er tiltenkt, og vil skape utiltenkt slitasje på koblinger hvor det går mye strøm.

Laderen koster vel ca. 7900 hos Power. Med et DNB-kredittkortsalg hos Power (-20 prosent) er prisen nede i 6320. Prisen på disse laderne er så lav spør du meg at det ikke er noe tenke på. Trenger man en er det bare å kjøpe.

Taslehoff

Takk for svar, folkens! Da vet jeg i alle fall hvilket utstyr jeg skal foreslå til elektrikeren :-)

elektrolux

Sitat fra: turfsurf på torsdag 15. april 2021, klokken 19:58
Sitat fra: elektrolux på torsdag 15. april 2021, klokken 18:43
Like kort og en god del rimeligere svar er Accelev Basic som har dynamisk regulert ladestyrke innebygd for kun 4990.-
Men har den innebygd DC overstrømsvern? Ellers blir det fort like dyrt. Og så er den jo kun enfas da.

Skal en koble via stikk/støpsel må stikket ha egen kurs og jordfeilvern type B så det har ingen hensikt å ha det i en ladekabel.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 15. april 2021, klokken 23:31
Sitat fra: elektrolux på torsdag 15. april 2021, klokken 18:43
Like kort og en god del rimeligere svar er Accelev Basic som har dynamisk regulert ladestyrke innebygd for kun 4990.-

I tillegg eliminerer den faren for tyveri all den tid den tas vekk mellom ladeøktene og kun stikket står igjen. ;)
Har denne ekstern strømmåling eller er det kun 'intelligensen' dei baserar dette på?
Fungerar det å føle på spenning og strømvariasjonar, fasevinkel, osv eller blir dette litt vel 'mojo'?
Det er jo fleire som prøvar å profilere forbruk kun ved sensing på inntaket, men eg er skeptisk.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

Den bruker spenning og strømmåling til en forenklet dynamisk regulering.

Følsomheten kan justeres for best mulig regulering.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Sitat fra: elektrolux på fredag 16. april 2021, klokken 16:47

Skal en koble via stikk/støpsel må stikket ha egen kurs og jordfeilvern type B så det har ingen hensikt å ha det i en ladekabel.
Akkurat. Da blir ikke sammenligningsprisen 4990 da.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA