Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Kommer det silisiumanoder?  (Lest 229 ganger)

Trekkoppbil

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2375
    • Vis profil
Kommer det silisiumanoder?
« på: Torsdag 15. April 2021, klokken 11:10 »
I 15-20 år har det vær snakk om at lithiumceller med silisiumanoder kan få høy energitetthet, og å åresvis er det presentert som et framtidscenario.
De siste åra har enkelte ment at man kan få til fungerende celler med en mellomløsning hvor man har blanding av silisium og grafitt. Men man veit jo ikke hva man skal tru oppfinnere som mener de vil revolusjonenere batteriteknologien om noen år. Som regel hører man ikke noe mer fra dem.

Nå er det en mobiltelefonprodusent som har annonsert en telefon med silisiumanode: https://sparrowsnews.com/2021/03/26/mi-11-ultra-silicon-oxygen-anode-battery/

Group14, som ser ut til å være retta en del mot  bilbatteriindustrien, har nå annonsert at dets første fabrikk nå produserer silisiumanoder
https://group14.technology/en/news/group14-launches-commercial-manufacturing-factory-to-onshore-domestic-battery-supply-chain
The commercial factory is already delivering SCC55™ to top consumer electronics and automotive manufacturers globally, leveraging the company’s recent international footprint in Asia to further its customer pipeline. Globally, battery suppliers are in the midst of the validation process of 82 Ah automotive batteries using SCC55™ as a blend or full displacement of traditional battery anodes for EV applications, the latter of which would give current EVs a massive range boost of 50% between charges at the pack level.
Denne uka føler jeg det har vært et gjennombrudd, og nå regner jeg det som sannsynlig at man får til noe med silisium, men bilbransjen må sjølvsagt være forsiktige med å ta i bruk teknologi.

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8101
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Kommer det silisiumanoder?
« Svar #1 på: Torsdag 15. April 2021, klokken 13:19 »
I 15-20 år har det vær snakk om at lithiumceller med silisiumanoder kan få høy energitetthet, og å åresvis er det presentert som et framtidscenario.
De siste åra har enkelte ment at man kan få til fungerende celler med en mellomløsning hvor man har blanding av silisium og grafitt.
Er ikke en blanding allerede i bruk? Mener Tesla gjorde det med 90kWh batteripakkene sine.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12903
    • Vis profil
Sv: Kommer det silisiumanoder?
« Svar #2 på: Torsdag 15. April 2021, klokken 14:24 »
Ja de brukte/bruker noe silisium i anoden. På de første pakkene ga det noe raskere tap enn andre pakker, egentlig i tråd med det en vet om silisium i anoden.
Det ble bedret etter hvert. Om det skyldes sw, justering av kjemi eller annet vet jeg ikke. Om de fortsatt bruker silisium i anoden på LR modellene vet jeg heller ikke.
BMW ix3 - kommer juni 2021
Model Y Performance reservert
X ID4 1st 2021
x Mercedes EQC AMG 2020 og 2021
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Trekkoppbil

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2375
    • Vis profil
Sv: Kommer det silisiumanoder?
« Svar #3 på: Fredag 16. April 2021, klokken 17:54 »
Da ser det ut som at silisium brukes i ganske små mengder, og det kan være økende  over mange år.

Her fant jeg visse dokumenter om at det kan skje små revolusjoner framover:
Tesla Battery day 2020
Elon explained that instead of working around a way to reduce this expansion, Tesla researchers came with the idea to use this property in their design instead.

The solution is to use large raw particle of silicon, stabilise them on the surface thanks to elastic ion-conducting coating. This approach would rather simplify its structure and its manufacturing.

This technology would allow, according to Tesla, to increase battery EV range by 20% et to reduce battery cost by further 5% (in $/kWh)
https://www.orovel.net/articles/tesla-battery-day-2020

Her er en serie med tolkninger:
https://www.youtube.com/watch?v=YTW_Q63bEEY

Talga satser på gedigen anode-fabrikk til det europeiske markedet

Her er en fascinerende video om Talga som vil dominere anodeproduksjon i det europeiske markedet:
https://www.youtube.com/watch?v=902K5fWggjQ&t=1171s
I utgangspunktet er det snakk om å produsere anoder av naturgrafitt, med en kapasitet på 19 000 tonn/år, men man vurderer ulike teknologier: Talgas silisiumkandidat består av 33% silisium i 80% av anoden, og rein grafitt i 20% av anoden.

Group14
Group14 hadde god kompetanse på karbon og grafitt. Man ønsket å utvinne en silisiumanode, og man så på hundrevis av alternativer, og man gikk for en løsning som man jobba med, men den var komplisert og vanskelig. Etterhvert gikk man tilbake til karbon for å se på den beste grafitt man hadde, og man fant en løsning for å kombinere den med silisium. Nå har man starta en liten fabrikk som allerede produserere anoder med en blanding av karbon og silisium. Anodene produseres i form av svart pulver, som lett kan erstatte tradisjonel grafitt i produksjonen hos batteriprodusentene. Her er en spennende samtale med CTO Rick Constantino:
https://www.youtube.com/watch?v=u7S4sMU-UTU
Group14 ønsker å lage de beste anodene til de beste batteriene, og man har samtaler med de største batteriprodusentene.
Den første fabrikken skal skaleres opp til 120tonn pr år, så bilfabrikantene bør kunne få anoder til å teste nye batterier. og det ser ut som at Group14 er noen måneder tidligere ute enn fase1-produksjon hos Talga. Så skal Group14 komme med større fabrikker etterhvert.

Mi 11
Telefonen i 1200€-prisklassen, som kan bestilles i enkelte land, har silisium i et revolusjonerende slankt batteri som kan lades fort.
Jeg lurer på hvem som har laget anoden her.
« Siste redigering: ſøndag 18. April 2021, klokken 20:16 av Trekkoppbil »