Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer det silisiumanoder?

Startet av Trekkoppbil, torsdag 15. april 2021, klokken 11:10

« forrige - neste »

Trekkoppbil

I 15-20 år har det vær snakk om at lithiumceller med silisiumanoder kan få høy energitetthet, og å åresvis er det presentert som et framtidscenario.
De siste åra har enkelte ment at man kan få til fungerende celler med en mellomløsning hvor man har blanding av silisium og grafitt. Men man veit jo ikke hva man skal tru oppfinnere som mener de vil revolusjonenere batteriteknologien om noen år. Som regel hører man ikke noe mer fra dem.

Nå er det en mobiltelefonprodusent som har annonsert en telefon med silisiumanode: https://sparrowsnews.com/2021/03/26/mi-11-ultra-silicon-oxygen-anode-battery/

Group14, som ser ut til å være retta en del mot  bilbatteriindustrien, har nå annonsert at dets første fabrikk nå produserer silisiumanoder
https://group14.technology/en/news/group14-launches-commercial-manufacturing-factory-to-onshore-domestic-battery-supply-chain
The commercial factory is already delivering SCC55™ to top consumer electronics and automotive manufacturers globally, leveraging the company's recent international footprint in Asia to further its customer pipeline. Globally, battery suppliers are in the midst of the validation process of 82 Ah automotive batteries using SCC55™ as a blend or full displacement of traditional battery anodes for EV applications, the latter of which would give current EVs a massive range boost of 50% between charges at the pack level.
Denne uka føler jeg det har vært et gjennombrudd, og nå regner jeg det som sannsynlig at man får til noe med silisium, men bilbransjen må sjølvsagt være forsiktige med å ta i bruk teknologi.

turfsurf

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 15. april 2021, klokken 11:10
I 15-20 år har det vær snakk om at lithiumceller med silisiumanoder kan få høy energitetthet, og å åresvis er det presentert som et framtidscenario.
De siste åra har enkelte ment at man kan få til fungerende celler med en mellomløsning hvor man har blanding av silisium og grafitt.
Er ikke en blanding allerede i bruk? Mener Tesla gjorde det med 90kWh batteripakkene sine.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Ja de brukte/bruker noe silisium i anoden. På de første pakkene ga det noe raskere tap enn andre pakker, egentlig i tråd med det en vet om silisium i anoden.
Det ble bedret etter hvert. Om det skyldes sw, justering av kjemi eller annet vet jeg ikke. Om de fortsatt bruker silisium i anoden på LR modellene vet jeg heller ikke.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trekkoppbil

Nå ser det ut som at det er silisiumanoder som gjelder i 2025.

OneD skriver på websida si, at de har avtaler om å produsere silisiumandoer for milloner av biler, og iflg framdriftsplanen skal det være full produksjon i 2. halvår 2024:
https://onedsinanode.com/wp-content/uploads/2021/05/OneD-SINANODE-Korea-SVBF-May-11-2021-FINAL.pdf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA