Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Meningsmåling om robottaxi

Startet av Counterpointer, torsdag 15. april 2021, klokken 10:56

« forrige - neste »

Electric cars in Norway


Electric cars in Norway

#16
Sitat fra: i05L0 på fredag 16. april 2021, klokken 19:02
[quote link=topic=55774.msg972468#msg972468 date=1618573487]


"I think there is a world market for maybe five computers." - Thomas Watson, president of IBM, 1943
"Television won't be able to hold on to any market it captures after the first six months. People will soon get tired of staring at a plywood box every night." - Darryl Zanuck, executive at 20th Century Fox, 1946
"There is no reason anyone would want a computer in their home." - Ken Olsen, founder of Digital Equipment Corporation, 1977
"Apple is already dead." - Nathan Myhrvold, former Microsoft CTO, 1997
[/quote]

i05L0 Herlig :+1:

Jeg legger også til dette under fra en nettside jeg fant nå når jeg googlet:

"I predict the Internet will soon go spectacularly supernova and in 1996 catastrophically collapse."—Robert Metcalfe, founder of 3Com and inventor of Ethernet, writing in a 1995 InfoWorld column

Metcalfe is well aware how silly his prediction came to look. He ate his words—literally. In 1999, addressing the Sixth International WWW Conference, Metcalfe put a copy of his infamous column into a blender, pureed it, and drank it.

* "There is practically no chance communications space satellites will be used to provide better telephone, telegraph, television or radio service inside the United States."—T.A.M. Craven, Federal Communications Commission commissioner (1961)

https://www.scientificamerican.com/article/pogue-all-time-worst-tech-predictions/

gigafactory

Jeg er mest enig med OlaM, men det er med forbeholdet om at der er et luftslott med den sensorpakken som er levert på bilene så langt. Har dere aldri opplevd at AP skrur seg av pga. litt sørpe på radaren? Sånt går ikke på noe som skal være selvkjørende på noe annet enn solskinnsdager. Jeg syns det både mangler redundands og faktisk håndtering av norske forhold i sensorpakken.

JorEl

Sitat fra: z4rd på lørdag 17. april 2021, klokken 07:58
Hvor transparent er denne prosessen? Jeg antar at det må være en del motstridene interesser og kontraproduktiv lobbyvirksomhet her, ref. den tradisjonelle bilindustrien...
Og taxi-selskapene :D

Ellers flott innlegg som jeg har kuttet bort.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

ladov

Sitat fra: gigafactory på lørdag 17. april 2021, klokken 09:50
Jeg er mest enig med OlaM, men det er med forbeholdet om at der er et luftslott med den sensorpakken som er levert på bilene så langt. Har dere aldri opplevd at AP skrur seg av pga. litt sørpe på radaren? Sånt går ikke på noe som skal være selvkjørende på noe annet enn solskinnsdager. Jeg syns det både mangler redundands og faktisk håndtering av norske forhold i sensorpakken.
Sensorpakken er bra den, tenk på hvilken sensorpakke vi mennesker har. Utfordringen ligger først og fremst i software. Og kanskje i kapasiteten på prosesseringsenheten.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Magnus Hansen

Nysgjerrig på hva som skje hvis fire selvkjørende biler kommer nøyaktig samtidig frem til et kryss hvor alle skal rett frem og ingen har forkjørsrett.

Og hva skjer hvis en selvkjørende bil skal ut i en sterkt trafikkert vei hvor det ikke er noen teoretiske luker som er store nok, men hvor man bare må vise presse seg litt frem for at noen skal gi en luke? Og hva om den trafikkerte veien er full av selvkjørende biler. Er det noen av de som viser velvillighet ovenfor denne bilen?

Osv osv . Jeg tror det er en masse komplekse situasjoner hvor det må tas beslutninger som er vanskeligst.

Counterpointer

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 17. april 2021, klokken 13:29
Nysgjerrig på hva som skje hvis fire selvkjørende biler kommer nøyaktig samtidig frem til et kryss hvor alle skal rett frem og ingen har forkjørsrett.

Og hva skjer hvis en selvkjørende bil skal ut i en sterkt trafikkert vei hvor det ikke er noen teoretiske luker som er store nok, men hvor man bare må vise presse seg litt frem for at noen skal gi en luke? Og hva om den trafikkerte veien er full av selvkjørende biler. Er det noen av de som viser velvillighet ovenfor denne bilen?

Osv osv . Jeg tror det er en masse komplekse situasjoner hvor det må tas beslutninger som er vanskeligst.
Når de ga en AI reglene for GO spillet (ekstremt mye mer komplisert enn sjakk), så brukte den ekstremt kort tid på å slå alle andre maskiner og mennesker ved å lære seg selv metoden.

https://en.wikipedia.org/wiki/AlphaGo?wprov=sfti1

Bilkjøring er også komplekst, men har maskinen mulighet til å lære seg selv nye løsninger, vil alle situasjoner være løsbare.

Er mer skeptisk til sensor input problemet som pekes på ovenfor med snø/is/søle mm foran sensor. Men det finnes løsninger på dette også sikkert, selv om de ikke er fullt på plass i dag.

emurof

Sitat fra: Rocklobster på fredag 16. april 2021, klokken 12:43Robotaxi er uendelig mye mer komplekst enn autopilot på motorveien. Bare det å finne gode plasser å sette av og hente kunder relativt til dit de skal er rimelig komplisert i en travel by. Jeg tror 5 år er veldig optimistisk og det er umulig å spå så langt frem i tid. Avhenger av store gjennombrudd i maskinlæring og ai de neste årene IMHO. Vel så interessant er om det er Tesla eller andre selskaper med flåtedrevne tjenester som vil tilby autonome taxitjenester først i begrensede områder som f.eks. Oslo? Og om det da i det hele tatt er noen behov/marked for at jeg lar min Tesla kjører taxi ?

FSD-betaen fungerer allerede overraskende bra midt i byen. Neste versjon vil være enda et stort skritt fremover på grunn av flere grunnleggende forbedringer.

Hvis det å finne plasser å levere og hente folk blir et problem så er det jo bare å legge opp til det med f.eks. forhåndsdefinerte steder. Men jeg tror det eventuelt blir noe midlertidig.

emurof

#23
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 17. april 2021, klokken 00:09
Sitat fra: emurof på fredag 16. april 2021, klokken 12:05Jeg tror robotaxi i Boring-tunnelene i Las Vegas kanskje er ganske nær i tid. Der tenker jeg vi kan snakke innen et år eller to.

Men ute på gatene? Det er vanskeligere å si.

Det er ikke robotaxi, det er samme type system som Oslo varedistribunal hadde med automatiske elektriske trucker som lastet ut av containere og inn på lageret på 80 tallet. Eller som Ahus har som distribusjon på sykehuset.

Jo, det vil være robotaxi. Det vil naturligvis ikke være like komplekst som ute i åpne gater, men det vil nok være langt mer komplekst enn varedistribusjonen du snakker om, med blant annet andre biler og fotgjengere.

SitatLukkede systemer er ikke noen stor utfordring. Det er ute på gatene vi snakker om, der har Waymo og Cruise faktisk kommet lengre med reelle biler i trafikk. Men heller ikke de kvalifiserer til det Elon kaller robotaxi.

Det er som nevnt ikke et helt lukket system, men det vil være både andre biler og mennesker å forholde seg til.

Waymo og Cruise har ikke kommet lengre, da de i realiteten har "biler på skinner". De fungerer kun i områder som er laget HD-kart over, og følger forhåndsdefinerte veier. Du kan si at de ligner litt på Boring-tunnelene på den måten, siden tunnelene stort sett vil være faste ruter. Men i motsetning til Waymo og Cruise, så vil ikke systemet være bundet til tunneler/"skinner".

Sitat fra: Counterpointer på fredag 16. april 2021, klokken 23:57
Sitat fra: Motorwatt på fredag 16. april 2021, klokken 13:46Hvorfor er denne posten havnet i TM3-delen av forumet?

Fordi det er Model 3/Y som er tenkt som robotaxi (hvis/når det kommer)

Nei, alle Teslaer er tenkt å kunne brukes som det. Du har også den kommende "Model 2" som vil være enda bedre egnet fordi den er mindre og mer effektiv.

emurof

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 17. april 2021, klokken 07:34
SitatLukkede systemer er ikke noen stor utfordring. Det er ute på gatene vi snakker om, der har Waymo og Cruise faktisk kommet lengre med reelle biler i trafikk. Men heller ikke de kvalifiserer til det Elon kaller robotaxi.

Om hvem som har kommet lengst...   Jeg vurderer dette mest ut fra hva jeg leser og ser av videos om dette. Ja Waymo og Cruise er på offensiven men kan det hende Tesla "gjør mer på bakrommet" vi ikke vet om? Jeg håper det.

Det er tydelig at Tesla har kommet lengst. De har et generelt system som i teorien fungerer hvor som helst. De andre har "biler på skinner" i forhåndsdefinerte områder. Nesten som trikker i mindre format.

emurof

Sitat fra: gigafactory på lørdag 17. april 2021, klokken 09:50Jeg er mest enig med OlaM, men det er med forbeholdet om at der er et luftslott med den sensorpakken som er levert på bilene så langt. Har dere aldri opplevd at AP skrur seg av pga. litt sørpe på radaren? Sånt går ikke på noe som skal være selvkjørende på noe annet enn solskinnsdager. Jeg syns det både mangler redundands og faktisk håndtering av norske forhold i sensorpakken.

Gode nyheter, radar skal elimineres fra FSD. De skal kun bruke kameraene.

Det mangler ikke redundans. Det er mange kameraer, og selve FSD-hardwaren og softwaren er også redundant.

Magnus Hansen

Sitat fra: emurof på lørdag 17. april 2021, klokken 14:17
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 17. april 2021, klokken 07:34
SitatLukkede systemer er ikke noen stor utfordring. Det er ute på gatene vi snakker om, der har Waymo og Cruise faktisk kommet lengre med reelle biler i trafikk. Men heller ikke de kvalifiserer til det Elon kaller robotaxi.

Om hvem som har kommet lengst...   Jeg vurderer dette mest ut fra hva jeg leser og ser av videos om dette. Ja Waymo og Cruise er på offensiven men kan det hende Tesla "gjør mer på bakrommet" vi ikke vet om? Jeg håper det.

Det er tydelig at Tesla har kommet lengst. De har et generelt system som i teorien fungerer hvor som helst. De andre har "biler på skinner" i forhåndsdefinerte områder. Nesten som trikker i mindre format.

Dette er misvisende. Disse aktørene baserer seg ikke på å kjøre på skinner. De bruker også kameraer og AI til å vurdere situasjoner som oppstår. De bruker lidar og kart i tillegg. Det er heller ikke riktig at ikke Tesla bruker kart



https://www.autopilotreview.com/tesla-autopilot-hd-maps/


Counterpointer

#27
Sitat fra: emurof på lørdag 17. april 2021, klokken 14:14
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 17. april 2021, klokken 00:09
Sitat fra: emurof på fredag 16. april 2021, klokken 12:05Jeg tror robotaxi i Boring-tunnelene i Las Vegas kanskje er ganske nær i tid. Der tenker jeg vi kan snakke innen et år eller to.

Men ute på gatene? Det er vanskeligere å si.

Det er ikke robotaxi, det er samme type system som Oslo varedistribunal hadde med automatiske elektriske trucker som lastet ut av containere og inn på lageret på 80 tallet. Eller som Ahus har som distribusjon på sykehuset.

Jo, det vil være robotaxi. Det vil naturligvis ikke være like komplekst som ute i åpne gater, men det vil nok være langt mer komplekst enn varedistribusjonen du snakker om, med blant annet andre biler og fotgjengere.

SitatLukkede systemer er ikke noen stor utfordring. Det er ute på gatene vi snakker om, der har Waymo og Cruise faktisk kommet lengre med reelle biler i trafikk. Men heller ikke de kvalifiserer til det Elon kaller robotaxi.

Det er som nevnt ikke et helt lukket system, men det vil være både andre biler og mennesker å forholde seg til.

Waymo og Cruise har ikke kommet lengre, da de i realiteten har "biler på skinner". De fungerer kun i områder som er laget HD-kart over, og følger forhåndsdefinerte veier. Du kan si at de ligner litt på Boring-tunnelene på den måten, siden tunnelene stort sett vil være faste ruter. Men i motsetning til Waymo og Cruise, så vil ikke systemet være bundet til tunneler/"skinner".

Sitat fra: Counterpointer på fredag 16. april 2021, klokken 23:57
Sitat fra: Motorwatt på fredag 16. april 2021, klokken 13:46Hvorfor er denne posten havnet i TM3-delen av forumet?

Fordi det er Model 3/Y som er tenkt som robotaxi (hvis/når det kommer)

Nei, alle Teslaer er tenkt å kunne brukes som det. Du har også den kommende "Model 2" som vil være enda bedre egnet fordi den er mindre og mer effektiv.
Både på Ahus og på OVD var det fotgjengere og andre kjøretøyer.

Du virker ha en intens motvilje mot å se at Tesla ikke er unike på alle mulige måter.

Om ikke tunell er skinner, så er det ikke mulig å nå frem til deg.

turfsurf

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 17. april 2021, klokken 13:29
Nysgjerrig på hva som skje hvis fire selvkjørende biler kommer nøyaktig samtidig frem til et kryss hvor alle skal rett frem og ingen har forkjørsrett.

Akkurat denne problemstillingen ble løst for 50 år siden på Ethernet trafikk, og brukes den dag i dag på trådløse nettverk. Man introduserer en random backoff tid før man prøver igjen. Førstemann kjører.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: emurof på lørdag 17. april 2021, klokken 14:14


SitatLukkede systemer er ikke noen stor utfordring. Det er ute på gatene vi snakker om, der har Waymo og Cruise faktisk kommet lengre med reelle biler i trafikk. Men heller ikke de kvalifiserer til det Elon kaller robotaxi.


Waymo og Cruise har ikke kommet lengre, da de i realiteten har "biler på skinner". De fungerer kun i områder som er laget HD-kart over, og følger forhåndsdefinerte veier. Du kan si at de ligner litt på Boring-tunnelene på den måten, siden tunnelene stort sett vil være faste ruter. Men i motsetning til Waymo og Cruise, så vil ikke systemet være bundet til tunneler/"skinner".
Ute og prater opp TSLA igjen? Dette er bare tullete stråmannsargumetasjon, og det vet du godt. Spar oss for det.

Fakta (vet du ikke bryr deg om det, bare TSLA), er at Wyamo, Cruise samt mange andre fra Kina og flere klarer å kjøre det dobbelte av en gjennomsnittlig norsk årlig kjørelengde uten en eneste utkobling av systemet.
https://www.statista.com/chart/17144/test-miles-and-reportable-miles-per-disengagement/

Foreløpig ligger Tesla dårlig an med noen få km av gangen utfra det som vises av FSD, og de er dessverre ikke i samme liga.

Betyr det noe at andre har mer avanserte sensorer og hd-kart? Ja, det er dyrere og kanskje tregere å rulle ut. Men, Tesla har ingenting.  0 nada nix. Vi får se om 10 år om Tesla lykkes, og om forspranget til konkurransen blir  tatt igjen. Men alle sensorer blir billigere, og mappingen deres går fremover.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA