Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

En spesiell effekt ved luftfjæring?

Startet av esan, onsdag 14. april 2021, klokken 20:55

« forrige - neste »

esan

Har luftfjæring med nivåregulering på min i-Pace. Synes dette fungerer meget bra og har vært en stor fordel i flere situasjoner.
Det er dog en sak jeg reagerer på: Om et av hjulene kjører over et litt større hull i veien, smeller det ganske så kraftig. Det virker som det aktuelle hjulet slår ut med stor kraft. Jeg regner med at dette er en effekt relatert til luftfjæring? Noen andre som har samme erfaring?
På normale veier uten slike store hull og dumper, så er bilen ganske komfortabel.

bmw2002


Ingeniøren

Kan heller ikke si at Jaguar med luft skiller seg vesentlig fra andre biler jeg har hatt her...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

esan

Kan tilføye at jeg legger spesielt merke til dette når jeg kjører på hevet nivå på hjulopphenget. Det virker som om luft er mer responsiv enn fjærer? På vanlig asfaltvei merkes ikke noe unormalt. Dette skjer dermed på dårlig vedlikeholdt grusvei med store huller.

JorgenM

Bilen blir vel veldig stiv når du kjører den på høyeste nivå og merker dermed humper mye mer?
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Tellus

Hører også noe mer lyd når bilen er satt på høyeste nivå. Har ikke tenkt at dette skulle skyldes noe galt. Relativt sjelden jeg bruker den funksjonen. Bruker den kun på ekstremt dårlig vei og da kjører jeg selvfølgelig svært forsiktig. I Bergen brukes funksjonen kanskje oftere for å kunne kjøre tørrskodd gjennom dype pytter  :P

turfsurf

De fleste (alle?) luftfjærer er stivere på høyeste nivå, så det vil gjerne smelle litt mere ved hull og dumper.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Maxwell_400

Sitat fra: turfsurf på fredag 16. april 2021, klokken 11:57
De fleste (alle?) luftfjærer er stivere på høyeste nivå, så det vil gjerne smelle litt mere ved hull og dumper.
Det er vel også grunnen til at du ikke får lov til å velge extended mode selv, da er all fjæring borte.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

esan

Skal prøve å forklare litt bedre: Dersom et av hjulene havner i et "fritt hull" slik at hjulet ikke får sjanse til å følge konturene i hullet på en jevn måte, så smeller hjulet ut til fullt utslag med stor kraft. Det smeller til på en måte som jeg ikke har opplevd på andre biler.

Maxwell_400

Sitat fra: esan på søndag 18. april 2021, klokken 22:21
Skal prøve å forklare litt bedre: Dersom et av hjulene havner i et "fritt hull" slik at hjulet ikke får sjanse til å følge konturene i hullet på en jevn måte, så smeller hjulet ut til fullt utslag med stor kraft. Det smeller til på en måte som jeg ikke har opplevd på andre biler.

Jaguar har "bag-overs", luftfjærene sitter rundt støtdemperene som en smultring, kanskje du har problem med en støtdemper (svingningsdemper) ?
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

esan

Takker for tips. Kanskje best å få tatt en sjekk hos Jaguar.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA