Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fortum endrer ladeprisene

Startet av Como, onsdag 14. april 2021, klokken 16:32

« forrige - neste »

Como

En noe gammel artikkel, men finner ingen tråder om dette.
https://www.tu.no/artikler/fortum-endrer-ladeprisene-blir-blant-de-dyreste-i-vart-priseksempel/508553
Jeg ser bort i fra at Fortum her øker prisene. Og forstår at dette gjøres da det innføres lastbalansering ved flere av deres lyn-ladesteder. Men da burde de vel gjøre det samme med 50kW laderne...?
Med de nye prisene vil det nå være billigere å lade på lyn-laderen enn på 50kW laderen dersom du har en e-up!, Citigo elle Mii. Legger vi til Hyundai Ioniq 38 kWt hvor du ønsker å lade fra 50% til 90% på hurtiglader før en langtur, er det mye billigere å blokkere lyn-laderen i 45 minutter enn å velge 50kW laderen hos Fortum. Det samme gjelder forsåvidt alle elbiler som får lavere enn 37kW ladehastighet på kalde vinterdager.
Er det flere enn meg som mener dette er dårlig gjennomtenkt prispolitikk eller tenker jeg feil?
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e

Trekkoppbil

Interressant:
Sitat fra: TU link=https://www.tu.no/artikler/fortum-endrer-ladeprisene-blir-blant-de-dyreste-i-vart-priseksempel/508553
Lynlading (ladere som tilbyr over 75 kW makshastighet): 5 kr per kWh
Hurtiglading: (likestrøm, opptil 50 kW): 3,10 kr per minutt
Mellomrask lading: (vekselstrøm, opptil 22 kW): 3 kr per kWh
Etter mine beregninger:

  • Hurtiglading 48kw: kr 3,875/kwt
  • Hurtiglading 36kw: kr 5,17/kwt
  • Hurtiglading 30kw som er gjennomsnitshastighet for hurtiglading: kr 6,20/kwt
  • Hurtiglading 20kw: kr 9,30/kwt
  • Hurtiglading 6kw, som man kan få om man lader ett gammelt, kaldt og halvfullt batteri: kr 31/kwt
  • Hurtiglading 3kw, som man kan se på enkelte forlatte biler med nesten fullt batteri : kr 62/kwt
  • Ac-lading, med 20% tap i likeretter: kr 3,75/kwt

Dede

#2
Jeg lader veldig gjerne på fortums sine ladere - de er nå billigere enn Mer og BKK for den bilen jeg kjører (BMW i3).  Her er eksempel fra langtur i fjor sommer - da ladet jeg bare der jeg ønsket uten å tenke mye på leverandør. VAnligvis stoppet jeg rett over 90% siden farten går ned da. Men tar jeg samme turen i sommer blir det fortum 50kwh ladere på meg..
X-aksen nr 1-16 er bare ladere i den rekkefølgen jeg ladet uavhengig av leverandør.

diax

Vil bare påpeke at Fortum ikke har noen ladere lenger. Recharge har tatt over all ladeinfrastruktur fra Fortum, og Fortum er nå en tjenesteleverandør/eMSP (eMobility Service Provider). Recharge er en CPO (Charge Point Operator).

Det kan sammenlignes med strømnettet, hvor f.eks Elvia eier infrastrukturen rundt på østlandet og er netteier, men du trenger avtale med en strømleverandør for å motta energi. Du kan således velge hvilken strømleverandør du vil. Samme prinsippet har nå Recharge. Man kan lade i Recharge sitt nettverk som kunde av Easypark, Plugsurfing, Charge & Drive, Newmotion, DCS, Has-to-be, og flere er sikkert på vei.

Ellemelle

Dårlig sammenligning.

Jeg vil heller sammenligne det med en Remabutikk. Når du kommer til kassa for å betale blir du spurt om hvilken betalingsoperatør du er kunde av.
De forskjellige betalingsoperatørene har selvfølgelig helt forskjellige priser, så han som står bak deg i køen betaler noe annet for Grandiosaen enn det du gjør. Men det vet ikke du.

Ladesystemet for elbiler i Europa (og nå tydeligvis etter hvert Norge) er helt idiotisk oppbygd. Tesla og forsøksvis Ionity er hederlige unntak.

daktari

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 15. april 2021, klokken 11:31
Interressant:
Sitat fra: TU link=https://www.tu.no/artikler/fortum-endrer-ladeprisene-blir-blant-de-dyreste-i-vart-priseksempel/508553
Lynlading (ladere som tilbyr over 75 kW makshastighet): 5 kr per kWh
Hurtiglading: (likestrøm, opptil 50 kW): 3,10 kr per minutt
Mellomrask lading: (vekselstrøm, opptil 22 kW): 3 kr per kWh
Etter mine beregninger:

  • Hurtiglading 48kw: kr 3,875/kwt
  • Hurtiglading 36kw: kr 5,17/kwt
  • Hurtiglading 30kw som er gjennomsnitshastighet for hurtiglading: kr 6,20/kwt
  • Hurtiglading 20kw: kr 9,30/kwt
  • Hurtiglading 6kw, som man kan få om man lader ett gammelt, kaldt og halvfullt batteri: kr 31/kwt
  • Hurtiglading 3kw, som man kan se på enkelte forlatte biler med nesten fullt batteri : kr 62/kwt
  • Ac-lading, med 20% tap i likeretter: kr 3,75/kwt
Viktig regnestykke, viser at det i veldig liten grad lønner seg å fullade på en 50 kW-lader. Derimot vil det ikke bety en skit at en eGolf står og opptar en lynlader i en time for å press inn den siste kWh...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

diax

Sitat fra: Ellemelle på torsdag 15. april 2021, klokken 23:24
Dårlig sammenligning.

Jeg vil heller sammenligne det med en Remabutikk. Når du kommer til kassa for å betale blir du spurt om hvilken betalingsoperatør du er kunde av.
De forskjellige betalingsoperatørene har selvfølgelig helt forskjellige priser, så han som står bak deg i køen betaler noe annet for Grandiosaen enn det du gjør. Men det vet ikke du.

Eller som strømnettet, hvor du benytter en felles infrastruktur, men prisen er avhengig av hvilken tjenesteleverandør du har. Som Fjordkraft, Norgesenergi, LOS, Tibber osv.

Der kan du også betale noe helt annet enn naboen.

Er du medlem i OBOS f.eks så har de avtale med Fortum som også gir rabatt i ladenettverket der Fortum er tjenesteleverandør. Det gir da mening.

Kjører du Polestar følger det med avtale hos Plugsurfing, og dermed kan det gi mening der.

Valgfrihet. Og nettopp valgfrihet gjør at jeg har Tibber som strømleverandør, fordi funksjonaliteten er noen jeg bruker aktivt til styring av smarthussystemet mitt. Dermed gir det mening for meg. Selv om naboen min kanskje betaler mindre fordi vedkommende gikk inn på en kampanje hos Fjordkraft.

Ellemelle

For strømnettet er dette naturlig, da det faktisk er en todelt tjeneste. Et selskap sørger for infrastrukturen, et annet selskap leverer strømmen.

Slik er det ikke på elbilladeren. Der blir både infrastruktur og strøm håndtert av en og samme operatør. Det er kun selve betalingen som blir håndtert av andre.

Det er nesten helt utrolig at dette i det hele tatt er tillatt i gjennomregulerte EU.

Hver eneste lader skulle hatt oppgitt en pris på ladestolpen.
Hvis en betalingsoperatør krever en del av cut'en, er det i så fall en sak mellom ladeoperatøren og betalingsoperatøren. Det er slik det fungerer med kredittkort, de tar 1-2% av det du har betalt uten at du ser noe til den regningen.

turfsurf

Sitat fra: Ellemelle på fredag 23. april 2021, klokken 11:11
For strømnettet er dette naturlig, da det faktisk er en todelt tjeneste. Et selskap sørger for infrastrukturen, et annet selskap leverer strømmen.
Det er jo faktisk det det ikke er. Strømselskapene er jo bare igler på forbrukerne. De leverer jo ikke merverdi overhodet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ellemelle

Sitat fra: turfsurf på fredag 23. april 2021, klokken 12:38
Sitat fra: Ellemelle på fredag 23. april 2021, klokken 11:11
For strømnettet er dette naturlig, da det faktisk er en todelt tjeneste. Et selskap sørger for infrastrukturen, et annet selskap leverer strømmen.
Det er jo faktisk det det ikke er. Strømselskapene er jo bare igler på forbrukerne. De leverer jo ikke merverdi overhodet.
Det er de som leverer strømmen? Om du ikke ønsker et mellomledd, kan du kjøpe strømmen direkte fra produsenten.

turfsurf

Sitat fra: Ellemelle på fredag 23. april 2021, klokken 12:59
Det er de som leverer strømmen? Om du ikke ønsker et mellomledd, kan du kjøpe strømmen direkte fra produsenten.
Eh, nei. Det kan du jo faktisk ikke.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ellemelle

Sitat fra: turfsurf på fredag 23. april 2021, klokken 14:55
Sitat fra: Ellemelle på fredag 23. april 2021, klokken 12:59
Det er de som leverer strømmen? Om du ikke ønsker et mellomledd, kan du kjøpe strømmen direkte fra produsenten.
Eh, nei. Det kan du jo faktisk ikke.
Jeg antok Lyse produserte strømmen når jeg kjøpte strøm fra Lyse, men da fungerer det kanskje ikke slik.
Uansett så står poenget mitt. Strømleveransen har et klart skille mellom nett og strøm, mens en ladestolpe ikke har det. Der går skillet mellom lading og betaling.

andre1980

Sammenlikningen med strømselskapene blir helt feil.
For elektrisitet hjemme så er det kun en leverandør av infrastruktur, og denne har monopol på din adresse. Du må uansett betale nettleie til denne selv om det er et strømselskap som viderefakturerer denne til deg. Du kommer ikke unna at det er f.eks. Lyse som har strømnettet i området.

For hurtigladere så er det gjerne en leverandør på ene siden av parkeringsplassen, og en annen på den andre siden, eller rett ved siden av. Altså ikke noe monopol. Å dele det opp slik Recharge nå har gjort, er kun fordyrende for å tjene mer penger. Jo flere ledd som skal tjene penger, jo dyrere er det. 

turfsurf

Sitat fra: Ellemelle på fredag 23. april 2021, klokken 15:24
Jeg antok Lyse produserte strømmen når jeg kjøpte strøm fra Lyse, men da fungerer det kanskje ikke slik.
Strømleverandørene kjøper strømmen på nordpool og selger den videre til deg med fortjeneste på forskjellige scams. Det er kun noen få som tilbyr noe fornuftig.

Anbefaler å se programmet debatten på nrk som tok opp dette for en stund siden. Det er en grunn til at Tibber fikk masse nye kunder etter det programmet.

https://tv.nrk.no/serie/debatten/202102/NNFA51021121/avspiller
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: andre1980 på fredag 23. april 2021, klokken 18:17
Å dele det opp slik Recharge nå har gjort, er kun fordyrende for å tjene mer penger. Jo flere ledd som skal tjene penger, jo dyrere er det.
Detter er jo faktisk akkurat likt strømselskapene. De som selger strøm er ikke noe annet enn et meningsløst mellomledd. Vi som kunder burde kunne kjøpe rett fra nordpool.

Eneste forskjellen er at strømprodusentene (netteier) har monopol på sitt område. Det kunne og vært løst med at staten eier nettet, og at man blir tildelt operatørlisens med begrenset tid.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA