Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvem lager den første fullverdige elektriske SUV'en?

Startet av hemi, onsdag 14. april 2021, klokken 14:56

« forrige - neste »

hemi

Hvem lager den første fullverdige elektriske SUV'en?

Dvs plass, hev senk for bakkeklaring, litt basis offroad muligheter, og låsing av diff bak feks, samt 3500KG hengervekt.

Kombinert med nok rekkevidde slik at man kan kjøre TR fjellet, også de stedene det nå er 110 sone, dvs wltp på 800+ og da nødvendigvis batteri rundt 130-150kwt.

Kan umulig bare være meg som venter på noe slikt?
Har lagt merke til at mange produsenter mener de har har en elektrisk suv i sitt sortiment, men det er i beste fall dårlige crossovere eller heva c klasse feks, som kan trekke  varierende størrelse kvisthenger med hageavfall.

Betting start now, kompis mener mercedes i GLS eller G i el form.






turfsurf

Bollinger, Rivian, hummer teller ikke? Skal ikke se bort i fra at EQS SUV blir en av de første nei.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på onsdag 14. april 2021, klokken 17:14
Bollinger, Rivian, hummer teller ikke? Skal ikke se bort i fra at EQS SUV blir en av de første nei.
Bollinger har hverken rekkevidde eller komfort til annet enn hardcore folk som trives i gammel Defender. Dritkul bil, men både dyr og litt for spesiell.

Hummer er foreløpig litt som Yeti, alle har hørt om den, men ingen har sett den i virkeligheten

Rivian oppfyller alle krav og vel så det, men spørsmålet er når den evt kommer til Europa?

Kan sikkert bli close race med MB, syntes EQS 4x4^2 så helt superkul ut, men trenger vesentlig større batteri.

hemi

Sitat fra: turfsurf på onsdag 14. april 2021, klokken 17:14
Bollinger, Rivian, hummer teller ikke? Skal ikke se bort i fra at EQS SUV blir en av de første nei.

Hvor kan jeg prøvekjøre og bestille? er det som på en annen premium suv at det er 2-3mnd levering?


turfsurf

R1S begynner vel levering i juni. Men må vel importeres fra USA. Så man kan vel si de er først.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Rivian kommer før GLS eller G i el form i USA hvertfall, tipper de er før i Europa også

hemi

Jeg (som ca ... ALLE) ønsker nok kjøpe bilen her, med forhandlerapparat.


Counterpointer

Sitat fra: hemi på onsdag 14. april 2021, klokken 23:36
Jeg (som ca ... ALLE) ønsker nok kjøpe bilen her, med forhandlerapparat.
På Rivian Facebook side er det en god del som ønsker å importere. Men argumentet er valid.

Espen Hugaas Andersen

#8
Jeg vil si Tesla laget første fullverdige elektriske SUV med Model X sånn ca 2016.

Men når man ser på dine kriterier for en SUV, så tenker jeg at Cybertruck blir den første bilen som møter de spesifikke kravene dine. Men den er jo en pickup, ikke en SUV egentlig. Men den har 6 seter, så forskjellen ligger stort sett i at bagasjerommet har litt annen utforming/funksjonalitet.

En ting den ikke har er låst diff, men to uavhengige motorer er jo bedre enn låst diff.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hemi

#9
Har i dag en cayenne som utfyller behovet, trenger ikke være større enn det, ideelt sett ikke da garasjen er litt trang. trenger ikke ha mer enn 5 seter, men må ha bagasjeplass, kunne kaste ting på taket og på kroken.

Model x, er ikke i nærheten, og hvordan kan man kalle den en suv er jo bare en model S med heving, og merkelig layout på chassis.

cayennen min er hva 2,2 tonn? og tar 3500 lekende lett, har rett under 1000km l tilgjengelig med 3500kg på kroken i praksis, og 1600km uten

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: hemi på torsdag 15. april 2021, klokken 11:52Model x, er ikke i nærheten, og hvordan kan man kalle den en suv er jo bare en model S med heving, og merkelig layout på chassis.
Man kaller det en SUV fordi det er en SUV. Det er få romsligere biler på markedet (Cayenne er liten i forhold), uten å gå opp på varebil, den har firehjulstekk og god bakkeklaring. Den trekker 2250 kg som er rikelig for de fleste.

Sitat fra: hemi på torsdag 15. april 2021, klokken 11:52cayennen min er hva 2,2 tonn? og tar 3500 lekende lett, har rett under 1000km l tilgjengelig med 3500kg på kroken i praksis, og 1600km uten
Rekkevidde med stor henger på elbil er så klart ganske redusert. Den kan fort halvere seg. Men det handler bare om å ta regelmessige pauser.

Om man ønsker kjøre 1000 km i strekk uten pause med 3,5 tonns henger så kjenner jeg ikke til en eneste elbil som er planlagt å kunne gjøre dette, utover Tesla Semi.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hemi

#11
tar den ikke 3500kg på kroken, er det ikke en suv i mitt syn. absolutt alle fossil suv'er tar jo 3500KG

alle produsenter sier jo de har en "suv" fordi det selger. mens mange bare er heva personbiler med litt mer
takhøyde.

Tråden heter fullverdig, om det er nok for mange at de "sitter litt høyt" og har en henger på 900kg de bruker av og til, er det ikke så interessant for meg.

turfsurf

Sitat fra: hemi på torsdag 15. april 2021, klokken 11:52
Har i dag en cayenne som utfyller behovet, trenger ikke være større enn det, ideelt sett ikke da garasjen er litt trang. trenger ikke ha mer enn 5 seter, men må ha bagasjeplass, kunne kaste ting på taket og på kroken.
Cayenne har da ikke så god plass, ikke i det jeg kaller stor suv ihvertfall. Ikke er det noen offroad bil heller.

Oppfyller absolutt ikke det jeg legger i det opprinnelige SUV uttrykket. Passer bedre med SAV for den...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: hemi på torsdag 15. april 2021, klokken 12:51
tar den ikke 3500kg på kroken, er det ikke en suv i mitt syn. absolutt alle fossil suv'er tar jo 3500KG

alle produsenter sier jo de har en "suv" fordi det selger. mens mange bare er heva personbiler med litt mer
takhøyde.

Tråden heter fullverdig, om det er nok for mange at de "sitter litt høyt" og har en henger på 900kg de bruker av og til, er det ikke så interessant for meg.
Du har absolutt lov til å mene at SUVer som ikke kan trekke 3500 kg ikke er SUVer. Men det er ikke slik at du kan definere ord slik du føler for og alle andre må akseptere din definisjon.

Det er faktisk flertallet som bestemmer definisjonene på ord. Og å bruke andre definisjoner enn det folk flest er enig om skaper bare misforståelser.

Men skal ikke si du har gjort noe galt i denne tråden - du har forklart hva du legger i begrepet fullverdig SUV, og da kan man stort sett unngå misforståelser.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hemi

"lekesuv" kaller vi det i vennekretsen på de smågreiene, usikker på om jeg har nok venner til at det blir offisiell beskrivelse.

range rover har 3500kg
land rover disco og defender har 3500kg
xc90 har 3500kg
x5 har 3500kg
landcruiser har 3500kg
landcruiser v8 har 3500kg
cayenne har 3500kg
q7 har 3500kg
lexus suv'en har 3500kg
mercedes G har 3500kg
mercedes GLS har 3500kg
den lille mercedes ML saken har 3500kg

Tipper de fleste er enige om at alle bilene nevnt er suv'er

Kommer man med kia sorento, model x, bmw x1  og ymse annet er det nok fler som er uenige i at de er suver, crossover er jo ett populært ord, dvs de prøver å strekke seg mot en kategori/sjanger de gjerne vil være i, uten helt å være der.

For veldig mange holder det med en lekesuv, så sitter de litt høyt og har litt bakkeklaring.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA