Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Støy fra sommerdekk

Startet av Victorious, onsdag 14. april 2021, klokken 14:02

« forrige - neste »

Moas

#15
Etter å ha kjørt en støydempet kona med ekstra stillegående sommerdekk i snart 90k km så kan jeg trykk si at dette er fortsatt noen av det mest bråkete bilen man kan kjøpe til motorveiskjøring i 2021. I 50 sona så er den helt grei derimot, særlig med piggfrie vinterdekk.

Jeg bruker ofte øreplugger med aktiv støydemping på motorveier for å unngå hørselskader.

Selv Tesla 3, nyeste utgave, med doble glass, er stillegående i forhold til en støydempet kona.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

E-Trond

Sitat fra: Limodriver på fredag 21. mai 2021, klokken 21:08
Sitat fra: arthur på torsdag 20. mai 2021, klokken 20:12
Har hatt min nye Kona nå omtrent en måned og hadde en langtur til Sørlandet, 270 kilometer hver vei, og det meste av veien er jo motorvei. Kjørte økonomisk og lå vel mellom 80 og 110 km/t det meste av veien. Mulig jeg har fått dårlig hørsel, men opplevde ikke all den støyen som mange skriver om. Har ikke foretatt meg noe som helst mht støydemping og med radioen på så kunne vi prate sammen hele veien.

Er det litt for store forventninger til hvor stille en elbil skal oppleves i høyere hastigheter? Har kjørt samme veien et utall ganger med en masse forskjellige fossilbiler.

Jeg støtter fullt opp om denne vurderingen. Ja, jeg hører at det er støy i bilen, jeg hører også forskjell på sommer og vinterdekk. Jeg hører godt, men lar meg ikke plage av dekkstøy. Med brede og store dekk blir også dekkstøyen mer merkbar, kanskje det kan være en løsning å velge standardimensjon på hjulene dersom en har store hjul og mye støy. Å bruke masse penger på å støyisolere og aldri bli kvitt støyen er for meg meningsløst.

Dersom en ikke tåler dekkstøy i det hele tatt ville jeg valgt S-klasse, 7-serie eller A8.

Det er jo bare et spørsmål om pris og tilgjengelighet.
Hadde luksusbilene vært tilgjengelige med eldrift til samme pris som Kona,så hadde jo jeg selvfølgelig valgt en av de bilene isteden... 8)

Hvis man er nevenyttig så kan du kjøpe 4mm asfaltplater i bunn og Armaflex 10mm i flere lag der det er plass.
Da forsvinner MYE av støyen og det koster deg 3-4 tusen kr.
Det er det absolutt verdt,det kan jeg love deg.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

Limodriver

Jeg tror det hele bunner ut i hva en irriterer seg over og hva en er villig til å betale for å redusere denne støyen.

Jeg ville uansett ikke brukt 3-4k og arbeid for å redusere støyen, da ville jeg mye heller brukt tilsvarende beløp på å bytte ut de f*** Nexendekkene. De er for meg kilden til både støy og et forferdelig dårlig veigrep på vått føre. Men, jeg bruker heller ikke penger på dette. Koner bør byttes med jevne mellomrom på ca  4 år. I tillegg er Kona en bil som er relativt liten og ikke spesielt egnet til langkjøring med den korte akselavstanden. Følgelig blir bruken stort sett i nærområdet og da er målsettingen en tålelig behagelig bil til lavest mulig TCO (total cost of ownership).

Når det er sagt tror jeg mange av oss kan redusere støyen ved å velge standardimensjon på hjulene. Brede og lave dekk gir mer støy. Jeg har f eks en premiumbil som dessverre er utstyrt med større hjul enn standard (det var i  en pakke jeg ikke kunne velge bort) og attpåtil run flat dekk. Dette er en bil som er påkostet og støydempet, men her kan en snakke om dekkstøy fra sommerdekkene. Dette irriterer meg faktisk mye mer enn dekkstøyen på Kona. Likevel gjør jeg heller ikke støydempingstiltak på denne bilen, men det er fordi jeg aldri selv ville kjøpt en bil der jeg ikke selv hadde stått for støydempingen.

Med andre ord jeg det hele bunner nok ut i preferanser - noen liker moren og noen liker datteren

ID4

Nå koster det vel omtrent det dobbelte av 4k å bytte ut Nexen dekkene med dekk som støyer lite.

johagster

Er ikke så mange gode skussmål å gi norske journalister eller norske bileiere for den saks skyld. Har man kjøpt en Hyundai Kona 2021 så har man fått en del oppgraderinger få vet om.

Demperne har fått rekylstopper (eller hva det kalles på norsk). Gir bedre demping over mindre ujevnheter.
De har gjort en eller annen forbedring på innfestningen (Body shock valve absorber).
De har skiftet ut teppet i bunnen med noe isopad materiale, lagt til skum i bakre bjelke over hjulbue, og forbedret isolasjonsmaterialet i dørene. Også bagasjerommets isolasjon og støyisolasjon i hjulbuene er bedre på den nye modellen. Bakakselen har fått noen vibrasjonsdempere og spraymaterialet som benyttes rundt batteripakken har er visstnok forbedret.

Både hos forhandleren, hos norske journalister og hos bilkjøpere synes det å være opplest at også 2021 modellene støyer akkurat like mye som de eldre, men ingen har nevnt noe om disse oppgraderingene. Når jeg var innom sa Hyundaiforhandleren at det var hips om happ om man kjøpte den gamle eller nye modellen, -det var kun utseende det gikk på. Litt underlig når det er laget en del presentasjoner av alt som er forbedret.

Kia selger forøvrig e-Niro med Michelin og e-Soul med Nexen SU1. Sistnevnte får mye tyn for våtgrep og støy hos kjøperne. SU1 fikk vel desidert sisteplass i en eller annen svensk test.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA