Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Appreciating assets

Startet av MaxQ, onsdag 14. april 2021, klokken 02:52

« forrige - neste »

MaxQ

SitatElon Musk doubles down on his claim that Tesla cars are now "appreciating assets" and says that they should be worth $100,000 to $200,000 with the Full Self-Driving package.
Kilde: https://electrek.co/2019/07/16/tesla-cars-worth-100k-200k-full-self-driving-package-elon-musk/

Dette ser i hvertfall helt urimelig ut i dagens marked? Priser bruktmarkedet Tesla sine biler feil? For raskt verditap (elbil kontra ICE)? Eller manglende evne til å prise inn software som ikke taper seg i verdi over tid?

Har ikke studert dette i detalj, så mulig prisene ikke synker like raskt for elbiler (særlig Tesla) som en vanlig ICE i samme prissegment, men de faller, de stiger i hvertfall ikke slik Elon påstår. Men skyldes det gammel vane fra bileiere som ikke ser verdien og beregner verditap som i "gamle dager" eller?

Og hvordan er det med verdien av FSD? Ser vi igjen en økt verdi på Finn.no dersom bilene har FSD? Hvorfor skulle i tilfelle FSD-pakken tape verdi i bruktmarkedet? Den blir jo bare bedre dag for dag og ikke akkurat noe som slites ut eller blir utdatert.

Sandvika

Tror man skal ta dette med en liten bøtte salt ja. Dette kommer jo an på tre ting.
-Den  "verdien" den enkelte av oss føler ved så slippe å følge med når man kjører (parkerer robottaxi for nå da dette krever en makredsplattform og en myndighetesgodkjennelse som er minst 10år unna)
-Sannsynligheten for at man lykkes.
-Restverdien av bilen på det tidspunktet hvor man lykkes.

Korriger meg om jeg tar feil, men FSD salget startet vel med HW2 i Starten av 2017(?). Om FSD er 3-4år unna så vil disse bilene være 7-8år gamle før de får tatt ut sitt markedsførte potensial.

Minner også om dette fra Wikipedia
SitatFSD Beta and deployment schedule
At the end of 2016, Tesla expected to demonstrate full autonomy by the end of 2017,[183][184] and in April 2017, Musk predicted that in around two years, drivers would be able to sleep in their vehicle while it drives itself.[185] In 2018 Tesla revised the date to demonstrate full autonomy to be by the end of 2019.[186] In January 2020, Musk claimed the full self-driving software would be "feature complete" by the end of 2020, adding that feature complete "doesn't mean that features are working well."[187] Musk later stated that Tesla would provide SAE Level 5 autonomy by the end of 2021[188][189] and that Tesla plans to release a monthly subscription package for FSD in 2021.[190]


SurSnasen

Sitat fra: MaxQ på onsdag 14. april 2021, klokken 02:52
Dette ser i hvertfall helt urimelig ut i dagens marked? Priser bruktmarkedet Tesla sine biler feil? For raskt verditap (elbil kontra ICE)? Eller manglende evne til å prise inn software som ikke taper seg i verdi over tid?
..
Og hvordan er det med verdien av FSD? Ser vi igjen en økt verdi på Finn.no dersom bilene har FSD? Hvorfor skulle i tilfelle FSD-pakken tape verdi i bruktmarkedet? Den blir jo bare bedre dag for dag og ikke akkurat noe som slites ut eller blir utdatert.

Som Sandvika sier så er dette noe som knapt kan anses som pålitelig informasjon.

Tesla har sine alternative måter å kalkulere verdi for sluttbruker på (ref måten de opp gjennom årene har oppgitt netto Uoppnåelige priser på etter fratrekk for antatte besparelser).

Den eneste korrekte bruktverdi er den faktiske prisen du får solgt bilen for den dagen du selger. Intet annet. Man kan synse og mene og gjette så mye man vil. Til syvende og sist koker det hele ned til at salgsprisen, og dertil endelig realisert verditap, er den prisen du og kjøper er enig om. Hjelper fint lite for deg å prise en 2015-modell Model S til 950 000 kroner på Finn all den tid det ikke finnes en eneste kjøper som er villig til å bla opp såpass.

FSD har for tiden en bruksverdi her til lands som er tilnærmet 0. Du får retten til oppgradert maskinvare skulle det senere bli aktuelt, og du får _kanskje_ en vakker dag en ukjent grad av selvkjørende funksjoner. Men hittil, på de ca 5 årene Tesla har solgt biler med FSD (= FULL SELF Driving), så har bruksverdien av disse pakkene vært tilnærmet 0. Kjøp av FSD er et veddemål om fremtiden. Hittil har de som har inngått dette veddemålet med Tesla, tapt, selv om noen helt sikkert vil benekte dette og si at de faktisk har fått oppdatert maskinvare (computeren). Og det er sant nok. Men hvilken merverdi har oppgardering av computeren faktisk gitt? Hva har man faktisk fått ut av det?

Men for all del; det er noe på gang. Det tar tid. Test-fasen pågår blant en del brukere i USA. Og bilene klarer absolutt mye av kjøringen selv. Mange situasjoner mappes hver dag. Dog er det fremdeles mange hull i kjøreopplevelsen. Mange hull i de situasjonene bilene kommer opp i. Og det er verdt å huske på at testingen hittil har foregått i relativt greit klima i USA, på store, brede, greie veier. Så skal det tilpasses nordisk klima. Smale veier. Europeisk trafikkmønster. Etc.

Så ta, som Sandvika sier, Teslas påstander med en bøtte salt. Og dropp gjerne kjøp av FSD. Tesla har høyst sannsynlig lansert det månedlige abonnementet i god tid før FSD blir aktuelt her i Norge (og Europa).

spirrevipp

Tesla som stiger i verdi pga FSD er fri fantasi per i dag. Har man kjøpt Tesla med FSD til full pris så tviler jeg sterkt på at man vil få de pengene igjen når man selger bilen. At FSD-pakken taper seg i pris bør jo ikke være noen bombe når den er låst til en bil som blir eldre.

Jeg har selv FSD-pakken på min Model X nå og fått oppgradert hardware, det har ingen praktisk verdi for meg. I teorien kan neste eier av bilen få glede av FSD, men det gjenstår å se.

Min neste bil blir sannsynligvis også en Tesla, men den blir nesten garantert uten FSD.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

MaxQ

Først og fremst bare presisere at jeg er rimelig enig med dere og jeg er ikke på noen fisketur etter å få mer penger ut av min brukte Tesla da den ikke er til salgs, bare undrer meg litt rundt temaet.

Fortsatt usikker på hvordan bruktmarkedet priser elbiler og da særlig Tesla. For, elbiler skal jo ha behov for mindre service enn ICE biler og ha vesentlig mindre slitasje enn ICE biler, så bør ikke verditapet da også være mindre?

Jeg ser at noen priser inn verditap på FSD-pakken, noe som undrer meg litt. Den har rett nok svært begrenset funksjonalitet, men den er jo der og har sin (mulige) fremtidige verdi. Se vekk i fra bilens øvrige reduserte verdi, men om en ønsker å kjøpe en brukt Tesla som har FSD-pakken burde det jo være mulig å prise den inn likt hva Tesla selger den for på det tidspunktet? Det er jo den verdien en mulig kjøper av en annen Tesla uten FSD-pakken må betale for å få den samme funksjonaliteten mener jeg. Men dette virker ikke til å være hva markedet gjør?

Ja, jeg er enig i at FSD abonnement trolig blir mest aktuelt for fremtidige kunder, men da blir jo verdien mer synlig for potenseielle kjøpere av brukte Tesla'er med FSD-pakken?

spirrevipp

Se på det slik; Hvis du antar at en Tesla har en gitt levetid, si f eks 10 år (bare for å ta et tall):

FSD på ny Tesla har resterende brukstid 10 år
FSD på 5 år gammel Tesla har resterende brukstid på 5 år
Selvfølgelig priser markedet disse forskjellig.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

SurSnasen

Sitat fra: MaxQ på torsdag 15. april 2021, klokken 01:40
Fortsatt usikker på hvordan bruktmarkedet priser elbiler og da særlig Tesla. For, elbiler skal jo ha behov for mindre service enn ICE biler og ha vesentlig mindre slitasje enn ICE biler, så bør ikke verditapet da også være mindre?

Jeg ser at noen priser inn verditap på FSD-pakken, noe som undrer meg litt. Den har rett nok svært begrenset funksjonalitet, men den er jo der og har sin (mulige) fremtidige verdi. Se vekk i fra bilens øvrige reduserte verdi, men om en ønsker å kjøpe en brukt Tesla som har FSD-pakken burde det jo være mulig å prise den inn likt hva Tesla selger den for på det tidspunktet?

Igjen: en bil (eller hvilken som helst annen gjenstand) er i realiteten aldri verdt mer enn hva faktisk kjøper på det tidspunktet du selger bilen eller gjenstanden, ender opp med å betale. Den bilen du selger er en totalpakke som har en eneste pris. Som kjøper kan man kanskje gå detaljert til verks og gjøre en "price breakdown" hvor man analyserer og bryter ned totalpakken. Men man tilbyr likevel selger en eneste sum. Og da vurderer man denne summen opp mot alternativer. Skal man kjøpe helt nytt? Skal man kjøpe noe eldre? Skal man kjøpe et konkurrerende produkt? Etc.

Og nok en gang, igjen: FSD er per nå et luftslott. Et luftslott som Tesla har solgt i flere år allerede. Godt mulig det luftslottet blir noe av. En vakker dag. Men akkurat nå er det, spesielt for oss norske kjøpere, et rent luftslott.

Kanskje verdt å minne på denne:
https://www.nettavisen.no/okonomi/norske-tesla-eiere-blir-blant-de-aller-forste-som-far-teste-ny-teknologi/s/12-95-3424040966
som et aldri så lite eksempel på hvor vanskelig det er å stole på informasjonen fra Tesla. Det var altså stor ståhei, og sterke antydninger om at Norge og Canada ville kunne forvente å kunne se FSD ganske snarlig. Vel, nå er det straks et halvt år siden tweeten, og ennå ikke antydning til at noe skal skje.

Tesla har solgt skinnet. Men bjørnen lusker rundt et sted fjernt der ute i en annen galakse. 

emurof

Sitat fra: MaxQ på onsdag 14. april 2021, klokken 02:52
SitatElon Musk doubles down on his claim that Tesla cars are now "appreciating assets" and says that they should be worth $100,000 to $200,000 with the Full Self-Driving package.
Kilde: https://electrek.co/2019/07/16/tesla-cars-worth-100k-200k-full-self-driving-package-elon-musk/

Dette ser i hvertfall helt urimelig ut i dagens marked? Priser bruktmarkedet Tesla sine biler feil? For raskt verditap (elbil kontra ICE)? Eller manglende evne til å prise inn software som ikke taper seg i verdi over tid?

Har ikke studert dette i detalj, så mulig prisene ikke synker like raskt for elbiler (særlig Tesla) som en vanlig ICE i samme prissegment, men de faller, de stiger i hvertfall ikke slik Elon påstår. Men skyldes det gammel vane fra bileiere som ikke ser verdien og beregner verditap som i "gamle dager" eller?

Og hvordan er det med verdien av FSD? Ser vi igjen en økt verdi på Finn.no dersom bilene har FSD? Hvorfor skulle i tilfelle FSD-pakken tape verdi i bruktmarkedet? Den blir jo bare bedre dag for dag og ikke akkurat noe som slites ut eller blir utdatert.

Han snakker om biler med FSD.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA