Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

FSD take rate på 20%

Startet av MaxQ, onsdag 14. april 2021, klokken 02:44

« forrige - neste »

MaxQ

Som tittelen sier, jeg leser at det i USA kun er 20% take rate på FSD pakken. Antar at dette er en beregning noen har gjort, men finner ikke noen endelig kilde.

Hva tenker dere om årsaken til et såpass lavt tall? At folk er klokere enn meg og sitter på gjerdet og venter til noe "ferdig" kan kjøpes og bryr seg mindre om rabattene en får ved å være med fra starten av. Eller at det kanskje ikke engang er noen rabatt å få av å bli med fra starten av (med stadig bytte av hardware underveis) og en tross alt ikke aner hva en får (hverken underveis eller til slutt).

Litt usikker på eget valg når jeg kjøpte FSD til under 17k for det ser jo ut til at de stadig skifter innhold i pakken og i hvertfall ikke gjør det enkelt å stole på hva man har kjøpt (for oss som ikke sitter å nistirrer daglig på webshop'en til Tesla og får med seg hver bidige endring).

I dag er den jo også for dyr, særlig uaktuell om jeg bytter bil til ny Tesla. Og Elon sier jo at den skal bli dyrere. Jeg mener det burde være noe som fulgte kundeforholdet og ikke bilen (FSD, gratis supercharging, premium connectivity og ev. andre abbo bilen kan by på). Da ville betalingsviljen trolig vært større også.

Men om 20% stemmer, hva tenker dere om fremtiden? Er dette markedet for FSD eller vil andelen øke betraktelig når vi nærmer oss en bredere utrulling eller når noe fremstår som mer "ferdig"?

Hyperstress

Jeg undrer heller på årsaken til at et såpass HØYT tall som 20% kjøper FSD nå..
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

turfsurf

I USA øker det prisen på bilen med ca 25%. For noe som i bunn og grunn ikke virker enda.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Blir ikke overrasket om tallet er i det området i Norge også. Har fulgt med på Model X på Finn ganske tett en periode nå, og de aller fleste annonseres som "fullutstyrt" eller "topputstyrt", på tross av at det kun er et svært lavt antall som har FSD. Andelen FSD-eiere er nok høyere her inne enn hos resten av befolkningen...

hELgenen

Så oppsummert : 20% kjøper noe som øker prisen med 25% (i USA) på noe som ikke virker ennå (er det virkelig så mye??)

Altså hver femte Teslakunde legger 25% ekstra på bilkjøpet og kjøper en software feature som de ikke
aner vil komme i deres eietid av bilen. Synes faktisk det er ganske imponerende mersalg - og ennå mer imponerende med tanke på at kunden ikke har noen garanti for at de i det hele tatt får noe tilbake. Her snakker vi magi, eller mystiske aura om du vil. Synes mao ikke tallet er lavt - men svært høyt.


daktari

Er det 20% mellom ca 20.000,- og 80.000,- av ca 2 mill solgte biler worldwide?
I Norge er det solgt samlet ca 61.000 Teslaer, men noen tusen av dem kunne ikke få FSD.
Men ca 10.000 biler a 40.000,- er 400 mill ekstrainntekt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

cra

Jeg tror det kan ha å gjøre med at man gambler på at når (hvis) det fungerer skikkelig så vil prisen på det øke, og da har man fått det til en lavere pris enn andre, og kan spare/tjene på det. For mange sikkert også ispedd et ønske om å være med å drive utviklingen og teknologien framover.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på onsdag 14. april 2021, klokken 07:49
Synes faktisk det er ganske imponerende mersalg - og ennå mer imponerende med tanke på at kunden ikke har noen garanti for at de i det hele tatt får noe tilbake. Her snakker vi magi, eller mystiske aura om du vil. Synes mao ikke tallet er lavt - men svært høyt.
Ja, m.t.p. prisen i USA er jeg enig. Nå vet jeg ikke om dette gjelder dagens pris eller alle solgt da.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Noen er vel kjappe med å konkludere med prosent av nypris her, og bruke det som en regel etter eget velbefinnende. For min del var FSD knapt et par prosent av nypris.

turfsurf

Sitat fra: geear på onsdag 14. april 2021, klokken 17:48
Noen er vel kjappe med å konkludere med prosent av nypris her, og bruke det som en regel etter eget velbefinnende. For min del var FSD knapt et par prosent av nypris.
Nå var det snakk om i USA. Der har FSD kostet 10k en stund, og blir fort 20-25% av nypris til 3 og Y. Og når man snakker om «take rate» så er det vel pågående salg man snakker om.

Hva man har betalt tidligere i andre land er ikke så interessant.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

At du ikke syns det er så interessant er ikke så interessant. Det har ikke vært spesifisert om det er av totalen så langt eller en tidsbegrensning, og det ble også diskutert/spurt om status på FSD ift leveransene i Norge. Det er ingen her som har betalt 25% ekstra på nypris for å få FSD, og selv for nysalg i USA så gjelder det kun visse modeller. Det kan vel fort tenkes at det er flere 3/Y Performance og X/S med FSD, og da er det ikke 25%. På en X long range er det vel typisk rundt 10%.

MaxQ

@Hyperstress
Jeg mener at 20% må være skuffende lavt for Tesla sin del og enig med deg i at det er høyt for noe som enda ikke virker eller er garantert lovlig i bruk.

@geear
Ja, jeg stusser over at folk og forhandlere selger biler omtalt som om de har "alt" og så mangler særlig FSD pakken men har også sett at premium pakken i noen tilfeller mangler! Generelt dårlig/manglende/direkte feil informasjon i noen annonser. Det ligger også ute X75 med betegnelsen X79 av en eller annen grunn (uten at det er en annen batteripakke så langt jeg kan se).

@daktari
Jeg vet ikke da jeg ikke har kilden, bare ser at "20% take rate" blir nevnt flere steder nå.

Til diskusjonen om hvor mange % det utgjør av bilverdien og hvilke salg dette gjelder så må jeg bare beklage at jeg ikke har funnet noen kilde.

Cleantechninca skriver (i desember 2020) at det siste de har "hørt" er "Last I heard, FSD uptake was somewhere around 50%. I don't know what uptake across all owners is right now, but I presume this subscription option will increase FSD uptake substantially."
Kilde: https://cleantechnica.com/2020/12/20/tesla-full-self-driving-subscriptions-coming-early-2021/

En litt mer troverdig kilde er nok (også fra desember 2020) denne som sier at "At the end of 2019, information was also available that Tesla had an FSD Take Rate of 27%." Men de viser ikke til noen kilder de heller dessverre.
Kilde: https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/fsd-will-bring-billions-to-tesla-in-2021
De spår en oppgang. Tallet jeg ser på nett nå er 20% så det har kanskje gått ned i tankt med at prisene har økt.

DeepFu

Dette må jo være litt skuffende for Tesla: "Despite the surge in China, Musk said the country's adoption rate of Tesla's autopilot feature -- known as full self-driving or FSD -- is the lowest of any of its markets. Only 1% to 2% of Chinese Tesla owners signed up for the driving assistance software." Fra asia.nikkei.com, 28/1-21 Og når Kina står for mer enn en femtedel av hele Tesla sitt marked er jo ikke det særlig positivt.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

SurSnasen

Hvilken annen bilprodusent kunne sluppet unna med å selge et slikt produkt, til skyhøy pris, i flere år, uten å faktisk gi noe bruksverdi tilbake til kunde annet enn en antagelse om at man en eller annen dag, høyst uvisst når, kanskje får nytte av den?

Sånn sett skal Tesla være strålende fornøyd med at noen i det hele tatt, selv så mange år etter at de først begynte å selge FSD-pakken, fremdeles betaler for FSD, og attpåtil betaler mer og mer for denne uvissheten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA