Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Etron lader ikke som den skal

Startet av hybrid88, tirsdag 13. april 2021, klokken 20:32

« forrige - neste »

hybrid88

Høres ut som de har funnet noe allerede men fikk ikke vite omfanget. Venter i spenning😊
Etron 55
E-golf
911 GT3

Orbit

Her er en grovskisse på hvordan jeg tror laderen er bygd opp (dvs tilsvarende BMW i3 sin lader, som jeg har skjema for). Det er tre AC/DC-moduler (M1-3), som ved lading på 3-fas får tilført hver sin linjespenning (L1-3) pluss nøytral. Ved lading på 1-fas, er det relé S2+S3 som i stedet kobler L1+N til alle modulene. Hvor mange moduler som faktisk aktiveres ved 1-fas avhenger av tilgjengelig strøm.

Feilen ligger spekulativt i/ved S2, som gjør at M2 ikke får tilført spenning når laderen konfigureres for 1-fas. En feil på S3, ville gitt et litt annet resultat, hvor lading på 1-fas aldri ville gå over 20 A, men ellers fungere som normalt. F.eks. om S2 står ugunstig plassert på kretskortet i loddeprosessen (typisk nært kanten), kan en av terminalene bli kaldloddet (dvs dårlig kontakt).

PS: Kun spekulasjon fra min side, vi har forhåpentligvis snart fasit fra hybrid88 sin bil.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hybrid88

#17
Siste gang jeg er hos møller ensjø. De sier at det ikke finnes feil og at bilen er helt normal. I følge dem må jeg betale 3500 for feilsøk. 3500 for å lese av feilkoder og se at den lader "normalt" med 3 fas lading? Servicesjefen der visste omtrent ikke forskjell på hva 1 fas og 3 fas er engang.

Jeg spurte om de hadde ladet på 1 fas høy styrke som nevnt på mail og telefon på forhånd men det hadde de ikke. Bilen ladet helt normalt 9kw med et eller annet oppsett og 1,6a med ladekladden så her var alt ok og innenfor normalen i følge dem.

Jeg kranglet lenge med de og kommer ikke videre. Dette er håpløst
Etron 55
E-golf
911 GT3

ThomasEL

Sitat fra: hybrid88 på onsdag 28. april 2021, klokken 11:00
Siste gang jeg er hos møller ensjø. De sier at det ikke finnes feil og at bilen er helt normal. I følge dem må jeg betale 3500 for feilsøk. 3500 for å lese av feilkoder og se at den lader "normalt" med 3 fas lading? Servicesjefen der visste omtrent ikke forskjell på hva 1 fas og 3 fas er engang.

Jeg spurte om de hadde ladet på 1 fas høy styrke som nevnt på mail og telefon på forhånd men det hadde de ikke. Bilen ladet helt normalt 9kw med et eller annet oppsett og 1,6a med ladekladden så her var alt ok og innenfor normalen i følge dem.

Jeg kranglet lenge med de og kommer ikke videre. Dette er håpløst

Dette var rett og slett GROVT!!!
Det der må du aldri gi deg på! Rett og slett skandale.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

storeulv

Sitat fra: hybrid88 på onsdag 28. april 2021, klokken 11:00
<snip>
Jeg spurte om de hadde ladet på 1 fas høy styrke som nevnt på mail og telefon på forhånd men det hadde de ikke. Bilen ladet helt normalt 9kw med et eller annet oppsett og 1,6a med ladekladden så her var alt ok og innenfor normalen i følge dem.

Jeg kranglet lenge med de og kommer ikke videre. Dette er håpløst

De har jo ikke utført avtalt arbeid. Da skal det godt gjøres å forlange full pris.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

hybrid88

Erik arnesen i Oslo har en bedre strategi for feilsøk og de har noen mer aktuelle ladere for å prøve å fremprovosere feilen.
Etron 55
E-golf
911 GT3

hybrid88

Jeg var innom erik arnesen der de dokumenterte feilen med bilde. Den ladet bare 4.3kw på 32a 1fas lading. De var helt enig at dette var feil og sendte melding til tyskland.

2 dager før bilen skulle inn igjen for ytterligere feilsøk forsvant feilen som har vært her i flere måneder. Så da kunne de ikke gjøre noe. Nå funker den som normalt i følge appen
Etron 55
E-golf
911 GT3

elektro

Er bilen solgt ny i Norge, siden den har 20A adapter? Hvis ikke, hvem har importert den? Frikjenner ikke Møller Ensjø her, men det kan jo kanskje forklare vrangviljen. ::)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA