Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Tesla avgift" lanseres

Startet av Goran, tirsdag 13. april 2021, klokken 08:07

« forrige - neste »

Goran


hELgenen

Det står jo klart i teksten. Grensen er 600k. Beløp over får moms,beløp under fritatt. Så vil bilen pluss utstyr bikke 600k,så blir det moms på overskytende.

Goran

Tenkte mer på om man bestiller en bil i dag, så stiger prisen etter hvert. Kan jo bli et vanskelig regnestykke.
De modellene jeg ser på skal vel bygges i Berlin, fabrikken er ikke klar enda. Skal renne mye vann i elva før den tid.

Stikkkontakt

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 13. april 2021, klokken 08:12
Det står jo klart i teksten. Grensen er 600k. Beløp over får moms,beløp under fritatt. Så vil bilen pluss utstyr bikke 600k,så blir det moms på overskytende.

Ja, det blir 100000 i avgift på en bil til en million.
De fleste som kjøper bil til en million har råd til kjøpe mange biler til en million.

hELgenen

Sitat fra: Goran på tirsdag 13. april 2021, klokken 08:15
Tenkte mer på om man bestiller en bil i dag, så stiger prisen etter hvert. Kan jo bli et vanskelig regnestykke.
De modellene jeg ser på skal vel bygges i Berlin, fabrikken er ikke klar enda. Skal renne mye vann i elva før den tid.

https://motor.no/bilbransjen-ekspertrad-koronavirus/du-kan-heve-kjopet-om-prisen-oker-mer-enn-seks-prosent/120777

Om Tesla følger denne bransjestandarden eller har egne standarder når det kommer til dette vet jeg ikke.

Goran

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 13. april 2021, klokken 08:24
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 13. april 2021, klokken 08:12
Det står jo klart i teksten. Grensen er 600k. Beløp over får moms,beløp under fritatt. Så vil bilen pluss utstyr bikke 600k,så blir det moms på overskytende.

Ja, det blir 100000 i avgift på en bil til en million.
De fleste som kjøper bil til en million har råd til kjøpe mange biler til en million.

Joda, sant det.
Men mange jeg kjenner som har gått til innkjøp av ny Tesla er ikke spesielt godt bemidlet. Det er vanlige folk som jeg antar ikke hadde kjøpt Tesla om avgiften hadde økt med 100 000 kr.
Da kan det jo bli sånn at de velger noe fossilt i stedet.
Jeg forstår ikke denne iveren etter avgifter på elbiler.

hELgenen

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 13. april 2021, klokken 08:24
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 13. april 2021, klokken 08:12
Det står jo klart i teksten. Grensen er 600k. Beløp over får moms,beløp under fritatt. Så vil bilen pluss utstyr bikke 600k,så blir det moms på overskytende.

Ja, det blir 100000 i avgift på en bil til en million.
De fleste som kjøper bil til en million har råd til kjøpe mange biler til en million.

Tror du virkelig at folk som kjøper millionbiler bare hiver penger ut av vinduet?
Jeg tror nok mange ønsker å slippe denne avgiften om de kan

Stikkkontakt

Sitat fra: Goran på tirsdag 13. april 2021, klokken 08:33
Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 13. april 2021, klokken 08:24
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 13. april 2021, klokken 08:12
Det står jo klart i teksten. Grensen er 600k. Beløp over får moms,beløp under fritatt. Så vil bilen pluss utstyr bikke 600k,så blir det moms på overskytende.

Ja, det blir 100000 i avgift på en bil til en million.
De fleste som kjøper bil til en million har råd til kjøpe mange biler til en million.

Joda, sant det.
Men mange jeg kjenner som har gått til innkjøp av ny Tesla er ikke spesielt godt bemidlet. Det er vanlige folk som jeg antar ikke hadde kjøpt Tesla om avgiften hadde økt med 100 000 kr.
Da kan det jo bli sånn at de velger noe fossilt i stedet.
Jeg forstår ikke denne iveren etter avgifter på elbiler.

Nå er det vel mange alternativer på markedet til under 600.000.
Problemstillingen var mer relevant for 3-4 år siden. Da hadde du valget med Tesla S eller X som begge kostet over 600000 med fornuftig batteri og utstyr.

Thalgar

Latterleg tekst. Du skal jobba litt for å få både Model 3 og Y over 600 000, og så fall blir jo andelen du betalar moms på uansett bitte liten. Dette rammar primært ikkje Tesla, som jo uansett nesten ikkje sel Model X og S i Noreg lenger, men derimot Porsche og til dels Audi.

Og dette er jo verkeleg å tru på julenissen:

"Og Skjæran har allerede planen klar for hvordan staten skal nyttiggjøre seg de økte momsinntektene:

– Disse pengene skal vi bruke på en storstilt utbygging av ladestasjoner for elbiler i alle kommuner som i dag ikke har det, sier han."

Model Y LR Quicksilver, 2023

arthur

Hvis du ikke har råd til å betale moms på den del av prisen på en bil som overstiger 600.000 så kanskje man kan klare seg med en bil som bare koster 600.000?

Du verden for problemer folk har for tiden.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Thomas Parsli

Sitat fra: arthur på tirsdag 13. april 2021, klokken 09:37
Hvis du ikke har råd til å betale moms på den del av prisen på en bil som overstiger 600.000 så kanskje man kan klare seg med en bil som bare koster 600.000?

Du verden for problemer folk har for tiden.

Enig, hvis man har flere enn 3 barn og er over 190cm høy kan man bare skjerpe seg og kjøpe en mindre bil!
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

arthur

Burde det være grønn resept på bil til rundt en million for alle som er over 190 centimeter høye og har tre barn? Utrolig at folk overlevde før. Valg til høsten!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

tromsø

Sitat fra: Goran på tirsdag 13. april 2021, klokken 08:07
https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2021/04/13/195752028/dette-er-arbeiderpartiets-valglofter-til-bilistene

For det første er det jo helt rett å innføre en slik avgift når det nå finnes mange store familie-elbilsalternativer til under 600kNOK. I tillegg er det flott at inntektene skal gå til "storstilt utbygging av ladestasjoner", kjør på!

For det andre er det jo dårlig journalistikk å kalle det for Tesla-avgift, rammer like mye (eller lite) Tesla som mange andre produsenter.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Vollis47

Sitat fra: tromsø på tirsdag 13. april 2021, klokken 17:27
Sitat fra: Goran på tirsdag 13. april 2021, klokken 08:07
https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2021/04/13/195752028/dette-er-arbeiderpartiets-valglofter-til-bilistene

For det første er det jo helt rett å innføre en slik avgift når det nå finnes mange store familie-elbilsalternativer til under 600kNOK. I tillegg er det flott at inntektene skal gå til "storstilt utbygging av ladestasjoner", kjør på!

For det andre er det jo dårlig journalistikk å kalle det for Tesla-avgift, rammer like mye (eller lite) Tesla som mange andre produsenter.

Etter min mening er det helt feil å innføre en slik avgift nå. For det vil bare føre til mindre salg av kostbare elbiler (som kan bli utmerkede bruktbiler om noen år) og øke salget av tilsvarende fossilbiler eller hybrider. Alternativt måtte en øke avgiftene på disse bilene tilsvarende.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

OhmPaPa

Etter min mening er avgifter på elbiler veldig korttenkt. Vi trenger å få alle biler over på el - store som små - dyre som rimelige.

Så lenge det finnes mange forurensende alternativer å få kjøpt så må vi stimulere til kjøp av elbil i stedenfor.

Trenger staten penger inn for å bygge ladestasjoner så øk avgiften på drivstoff og/eller fossilbiler i stedenfor. Dette sier jeg som eier av både elbil og fossilbil. Sistnevnte finnes ikke i el-utgave enda. Men jeg betaler heller mere avgifter på bruken av den.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA