Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nio kommer til Norge - bygger showroom midt på Karl Johan

Startet av Electric cars in Norway, mandag 12. april 2021, klokken 20:51

« forrige - neste »

Radial

#30
Batteribytter er i seg selv ikke noe problem tenker jeg...men med mitt bruksmønster som kan  lade hjemme hver dag, vil det neppe lønne seg.
Og er man en som leier batteriet, så er ikke batteri-helse ett problem fordi du bare bytter når det passer deg.
En som eier batteriet sitt vil trolig ikke få bytte batteri uten å måtte ta en runde med Nio.

Så dette vil nok bli en deling ved kjøp av bilen:  Eie eller Leie batteri. Eie er dyrere ved kjøp enn leie, men leie koster sikkert en del i året/mnd.
Og skal du bytte mellom disse løsningene, vil det ha en del andre kostnader.

ES8 er spennende, jeg har sansen for god plass selv om vi bare er 3 for øyeblikket. Klinke til med familietur med begge svigerforeldre i en 7-seter etc er helt knall.
Masse bagasjeplass får man aldri nok av, og ned hengerfeste får du med deg en del planker med 1500kg vekt...selv om jeg selv ønsket meg 1tonn til for den noe nedprioriterte bilhobbyen min for øyeblikket.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

nilka

Batteribyttene i Kina foregår uavhengig om du «eier» batteriet ditt eller leier det. Forskjellen er at du som batterileier har helt gratis batteribytter mens du som eier må betale en serviceavgift rundt 80kr om jeg ikke husker feil. Dette er som en garanti på at det ikke skal være noe feil med batteriet ditt. Utover det betaler man kun for den strømmen som ligger ekstra i det nye batteriet.

I Kina er det ca 2/3 som eier batteriet og 1/3 som leier batteriet.

Radial

Nio sliter visst med økonomien sier Bloomberg, er dette noe nytt?
Eier ikke egen fabrikk, kjøper plass i en produksjonslinje etc, hmm.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

nilka

Stemmer at NIO ikke eier sin egen fabrikk enda. Men de har akkurat lansert planene om et nytt gigantsenter for produksjon og forskning hvor de skal kunne klare å produsere 1 million biler i året.

At nyoppstartete bilprodusenter opplever mye negativt fokus rundt økonomi er ikke så rart. Det koster jo sykt mye å starte produksjon av biler. Man ser jo hvor mange ganger det er varslet at Tesla var nær å gå konkurs. Så frem til NIO også produserer minst  2-300.000 biler i året vil det nok alltid være spekulasjoner rundt økonomien. Men det er også sterke firmaer i bakhånd for backing.

nilka


nilka

Så etter å ha sett gjennom pressekonferansen en gang til legger jeg ut dette screenshotet. Det kan kanskje gi oss en pekepinn på hvilken tjenester og service vi kan forvente på norsk NIO.

De mest åpenbare for meg er Google Maps og Tidal som da vil stå for karttjenesten og for musikk i bilen. Synes Tidal er et interessant valg når de fleste velger Spotify.

Vet jo at i Kina fås bilen med forsikring inkludert, men kan egentlig ikke tro at det skjer i Norge, men med IF som parTner kan man jo alltids håpe.

Viking er kanskje en strategisk partner for veihjelp men kan jo også være de kan inngå samarbeid om disse mobile laderne på sikt.

Nordea kan fort tenkes å være partner for finansiering, tør vi drømme om rentekampanjer på nivå med det man ofte ser hos tesla? Hadde gjort det litt enklere å overtale kona.

Disse andre må sjekkes opp når jeg ikke er for trøtt :)


amado88

Nedtelling til arrangementene på torsdag nå - både pressekonferanse på dagen og åpningsfest på kvelden.

For de som har installert NIO-appen allerede så begynner det nå å komme eventer for fredag, lørdag osv. Konsert, kunstverksted og yoga-timer. Ganske tydelig at NIO satser hardt på at NIO House ikke bare blir et showroom men et sted å møtes midt i sentrum. Dette er et veldig spennende eksperiment mener jeg!

anorway

Var innom Nio House i Karl Johansgate i går.

WOW, sier jeg bare. Det var mektig. Imponert over satsningen deres, er jo på et helt annet nivå enn alle de andre "Kina merkene".

Dette ser lovende ut, gleder meg til å følge de videre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA