Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nio kommer til Norge - bygger showroom midt på Karl Johan

Startet av Electric cars in Norway, mandag 12. april 2021, klokken 20:51

« forrige - neste »

nilka

Ser vi er mer enige enn det først kan virke som.

Nå er jo nettopp batteribytte ment som et tillegg til hurtiglading og ikke istedenfor hurtiglading. Nio har mange flere hurtigladere enn de har batteribyttestasjoner.

Og et av de beste poengene er jo nettopp det du snakker om å kjøre rundt med et relativt lite batteri i det daglige og så bytte til stort batteri når du trenger rekkevidden. Om folk klarer å tenke litt i forveien er det mange som vil få nok rekkevidde til å komme til påskehytta uten lading om de passer på å få stort batteri før de drar. Disse vil jo da ikke oppta plass på batteribyttestasjonene.  De som derimot har vært dårlige på tenke frem i tid vil derimot ha en ekstra mulighet. Mens de av oss som har barn som uansett må strekke på føttene kan ty til hurtigladere og lynladere.
Det har også vært uttalt fra sjefen i NiO at når de all til Norge har de et strategisk samarbeid på gang med en av de største navnene i elbilindustrien. Så det er ting som kan tyde på at de kanskje blir de første til å få lade på teslas superledere. Ganske naturlig å tronet de kan ha slike samarbeid all den tid Nio bygger stort superladernettverk i Kina som Tesla kan låne å lade på der.
For så å bygge ut mindre selv i Europa.

turfsurf

Sitat fra: nilka på mandag 26. april 2021, klokken 11:56
Det har også vært uttalt fra sjefen i NiO at når de all til Norge har de et strategisk samarbeid på gang med en av de største navnene i elbilindustrien. Så det er ting som kan tyde på at de kanskje blir de første til å få lade på teslas superledere. Ganske naturlig å tronet de kan ha slike samarbeid all den tid Nio bygger stort superladernettverk i Kina som Tesla kan låne å lade på der.
For så å bygge ut mindre selv i Europa.
Ja, et7 har jo og ladeporten plassert riktig. ES8 ser å ut til å funke. Men godt gjort å ha ladeport plassert på tre forskjellige plasser på fire bilmodeller. Men det kan de vel fint markedstilpasse.

Har større tro på at Nio får innpass på SuC nettverket enn diverse andre Europeiske eller Japanske produsenter.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

nilka

Dette er som sagt verifiserte rykter men blir spennende å se hva som skjer der.

nilka

Nå er det annonsert pressekonferanse med NIO Norge ved Marius Hayler 6. Mai klokken 10.

Blir spennende å se hvor mye informasjon som kommer.

Radial

Spennende!

En lansering med feks ES8 og ~2500kg hengerfeste til under 600k? 🤩
Lov å håpe 😄😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

nilka

Frykter at den blir dyrere enn det, når jeg ser hvor mye mer andre produsenter prøver å ta her i Norge. Når det er sagt er det jo NiO selv som starter opp her så man kan krysse fingrene. ES8 starter jo på 468 000 rmb. Som tilsvarer ca 595.000 nok. Dette inkludert kinesiske mva så det er jo håp.
Dette kan tilogmed bety at den blir mulig å skaffe for under 500.000 om man leaser batteriet. Men jeg tipper dessverre at vi nærmer oss 700.000 for kjøp.
Når det kommer til hengervekt frykter jeg vi blir skuffet. Usikker på om den får henger i det hele tatt og om den gjør det mistenker jeg mellom 1000 og 1600 som de fleste konkurrentene.

Men ja denne i 6-seter variant er min drøm.

Radial

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway


Radial

Tja, noen som vet hva som ble sagt?
Se 40min presentasjon tar så lang tid 😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Ser ES8 med 100kWh batteri får mellom 40 og 50 mils rekkevidde. Virker litt lite.

Lurer og på om de går på en smell med eget ladenettverk og batteribyttestasjoner for ett ukjent bilmerke. Tror de skal ha gode priser for å kunne selge bra nok til å forsvare dette.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rocklobster

Batteribytte er kun for de som kjøper uten batteri. Ingen vil vel bytte ut sitt splitter nye batteri man har betalt hundre tusen pluss for med ett gammelt batteri?

andy99

Sitat fra: Rocklobster på torsdag 06. mai 2021, klokken 22:34
Batteribytte er kun for de som kjøper uten batteri. Ingen vil vel bytte ut sitt splitter nye batteri man har betalt hundre tusen pluss for med ett gammelt batteri?
Hvor har du det fra?
Batteribytte er også tenkt som et alternativ når en er på farten. Bytte batteri og fult batteri på 3 min. Batteriene i power swap station vil være sjekket og dårlige batterier blir tatt ut. Blir som bytte-flasker for propan etc. Det går også å bytte til større batteri i perioder, ferier etc mot en månedskostnad. Virker veldig kjekt dette :)
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Øyvind.h

#27
Fra start er ikke dette noe problem. Men - hadde jeg kjøpt bil om 3 år og stoppet innom en slik stasjon med mitt splitter nye batteri kan jeg risikere å få batteri fra en som har toppladet sitt i 3 år med betydelig slitasje.
Batteriet er jo ikke dårlig/modent for kassering selv om det har tapt 10% sammenlignet med mitt nye som de kobler fra. Men for meg er det en katastrofalt dårlig deal. For de som ikke tenker på batteriet eller bryr seg om det har tapt 1 eller 15% er dette helt fint. For de som er opptatt av batteriet og eksempelvis ofte kjører turer som krever 80-90% kapasitet kan en her gå fra å ha en bil som ville fungert problemfritt i flere år, til å få inn et batteri som skaper problemer på enkelte turer allerede når bilen er ny.

Med mindre Nio har god buffer og korrigerer buffer løpende slik at praktisk rekkevidde er uendret i flere år.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Stikkkontakt

Synd at de 2 NIO-modellene jeg kunne vurdert ikke er aktuell for Norge.
Mine 2 håpefulle får neppe småsøsken, så ES8 er overkill størrelsesmessig. Det samme er forsåvidt ET7. Over 5 meter lang.
EC6 syns jeg er pen og har passelig størrelse.

nilka

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 07. mai 2021, klokken 09:16
Med mindre Nio har god buffer og korrigerer buffer løpende slik at praktisk rekkevidde er uendret i flere år.

Står flere steder at dette er noe de tar høyde for. Alle batterier monitoreres nøye og skal være friske og fine. De som ikke gir tilfredsstillende kapasitet tas inn og repareres om de kan repareres eller sendes tilbake for å bruke råvarene til å skape ny batterier. 

Husker ikke hvor jeg leste det så kan ikke si det sikkert men har lest et sted at alt over 10% diskvalifiserer til videre bruk i batteribyttestasjonen.

I tillegg er det jo sånn at om du får et batteri som ikke svarer til dine høye forventninger drar du bare og bytter batteri igjen, du har jo ganske mange batteribytter i løpet av et år.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA