Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nio kommer til Norge - bygger showroom midt på Karl Johan

Startet av Electric cars in Norway, mandag 12. april 2021, klokken 20:51

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Da er det bare å glede seg :+1:
Kinesiske Nio kommer til Norge - bygger showroom midt på Karl Johan!

Kopi fra dagens tek.no / VG nyhet:

Nio har nemlig sikret seg 1700 kvadratmeter fordelt over to etasjer i Karl Johans gate 33A - på hjørnet av Karl Johans gate og Rosenkrantz gate, og et steinkast fra konkurrenten Polestars showroom i Prinsens gate. Her skal Nio både vise frem bilene sine, ha kafé og bar, møterom og en rekke andre områder.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/Qm4lxW/kinesiske-nio-kommer-til-norge-bygger-showroom-midt-paa-karl-johan?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row7_pos2

Radial

Fine biler, savner skikkelig specliste med hengervekt og bilder av bakseteplas/bagasjerom etc 🙂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

Radial :+1: enig. Men det kommer nok mer specs info. Noe mer her på hjemmesiden:

https://www.nio.com/


Radial

ES8 var litt imponerende egentlig.
Den er romslig og ganske stille, med normale løsninger. Med litt god hengervekt hadde den vært kjempeaktuell egentlig.

Prisavhengig selvsagt...
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

nilka

I Kina begynner ES8 på 468.000 rmb som tilsvarer 602.000 nok med dagens kurs. Dette er før subsidier, men såvidt jeg har skjønt med kinesisk merverdiavgift på 13%

Om vi tar med frakt og norske kostnader er det et håp om at den kanskje kan starte på ca det samme.

Den store spenningen er jo om NIO går like hardt ut i Norge som i Kina. I Kina så har du gratis service hele bilens levetid, og du er fullforsikret hele bilens levetid. Dette gjelder kun nybilkjøper. Om dette blir medi Norge må nok prisene noe opp, men kan fortsatt være aktuelt da det er snakk om store besparelser.

ES6 og EC6 ligger vel på rundt 470.000nok som startpris i Kina. Så er det jo der mulig å leie batteri istedenfor å kjøpe.  Og da går prisen ned med over 100.000 sist jeg sjekka. Så ingen tvil om at dette bli spennende.

Er selv ganske interessert i ES8, men litt usikker på om jeg vil ha 6 eller 7 seter konfigurasjon. Og igjen så kommer det an på prisen.

nilka

Overrasker meg at det er så lite oppmerksomhet rundt dette.

Her har vi en startup som faktisk har gjort mye nytt og tatt mange grep og begynt å produsere men ingen egen forumkategori på tross av at de kommer med 3 biler til Norge til høsten og en fjerde i første halvår 2022. De har annen tilnærming til batterier med batteribytte og leie.

Synes det er merkelig rett og slett. Særlig når andre merker får egen kategori bare det virrer et rykte.

Electric cars in Norway


kaiat

Sitat fra: nilka på onsdag 21. april 2021, klokken 22:00
De har annen tilnærming til batterier med batteribytte og leie.

Dette er vel samme opplegget som Renault prøvde seg på med Better Place for ca. 10 år siden? Ingen videre suksess så vidt jeg husker...

batterimannen

Sitat fra: kaiat på torsdag 22. april 2021, klokken 10:00
Sitat fra: nilka på onsdag 21. april 2021, klokken 22:00
De har annen tilnærming til batterier med batteribytte og leie.

Dette er vel samme opplegget som Renault prøvde seg på med Better Place for ca. 10 år siden? Ingen videre suksess så vidt jeg husker...

Synes Nio sine biler virker spennende, men akkurat det med batteribytte synes jeg er feil spor.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

nilka

Hva er det som gjør at du tenker batteribytte er feil spor? Personlig ser jeg svært mange fordeler utover det å raskt komme videre med fulladet batteri. Sørlig kombinert med muligheten for å leie batteri. Så jeg er nysgjerrig på hvilken ulemper du tenker dette bringer.

Fordelene slik jeg ser det.

1. mulig å bytte til større batterier de gangene du trenger det for langtur men slik at man generelt produserer for mange store batteri som er miljøverstingen for elbiler.
2. ved at batteriene byttes og blir diagnostisert hver gang de byttes får man tidlig mulighet til å fikse eventuelle feil på batteriene som gjør at man kan unngå at batteriet fortsetter å bli mer og mer skadet til det uopprettelige.
3. ved å kunne bytte batterier når som helst bør bilens verdi være høyere ved videresalg side. Man kan garantere at batteriet er friskt og helt.
4. fordi det er hele batterimodulen som byttes kan man når det kommer nyere teknologi få bla.a. Raskere ladehastighet til bilen uten å måtte inn på verksted å gjøre om mye. Eksempler på dette er når NIO skal komme med solidstate batteriet sitt i 2022 hvor det er snakk om 2-3 ganger økt ladehastighet på lynladere.
5. det åpenbare med å få bilen raskt fulladet.


automat

#11
Batterbytte er et blindspor som er enda mer håpløst enn hydrogen. Dette skalerer ikke utover betatesting hos den enkelte bilprodusent.

For det forutsetter at man kan standardisere batteriene på tvers av produsenter og biltyper. Likevel vil man måtte tilby flere battertyper. En Porsche Taycan har andre batteribehov enn en Honda E.

Et standardisert batteri vil låse utviklingen til den fysikske utformingen og tilkoblingene som gjelder på standardiseringstidspunktet. Det hindrer bilprodusentene i å utvikle bedre  batteriløsninger, og bedre tilpasninger til  bilene. Man kan heller ikke la batteriet bli en bærende del av bilen. Og hvordan fungerer batteribytte på en bil som har gått noen år i norsk saltsuppe?

Hvordan skal batteribyttestasjoner bygges for takle helgeutfarter? Et batteribytte tar lenger tid enn en bensinpåfylling, så man må ha flere båser enn det er bensinpumper i dag. Og ikke minst, man må ha mange batterier på lager (selv om man lader batteriene fortløpende).

Det vil være mer samnfunsmessig økonomisk å sette opp noen titalls hurtigladere, og heller bruke de lagrede batteriene som bufferbatteri til disse. Fremfor å bygge en stor batteribyttestasjon.

Men den største hindingen blir nok å finne en felles batteristandard mellom bilprodusentene.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

nilka

Tja tror du bare skal gå inn å lese deg opp på hvordan dette faktisk fungerer på NIO før du fortsetter å uttale deg.
Batteribyttestasjonene er ganske små og nette. Man trenger ikke dekke samme mengde som en bensinstasjon ettersom de fleste på lange utfarter starter med full tank.
At man må standardisere batterier på tvers av fabrikanter er bare tull. Det blir som å si at teslas superchargere ikke kan fungere siden det bare er Teslaer som får lade der.
Og at batteriet ikke kan være en strukturell bit av bilen bare fordi det kan byttes er noe av det mer underlige jeg har hørt i dag.

Anbefaler deg å lese deg litt opp på dette.

NIO har sålangt utført ca 2 millioner batteribytter og synes dette hr gått såpass bra at de nå har kommet med løfter om kraftig utbygging nord i Kina. Innen 2025 skal de ha 5000 stasjoner.

Et batteribytte tar heller ikke mye lenger tid enn å fylle en tank. Faktisk er snittet på tid ved pumpa ifølge justervesenet 3 minutter. Det er samma som batteribyttet.

automat

Dagens batteribyttestasjoner er omtrent som en dobbeltgarasje, og er betjente. Neste generasjon er mindre og ubetjente, men tar fortsatt to p-plasser. Selve batteribyttet går sikkert på 3 min. men tar man med tiden det tar å buksere bilen inn og ut, går det fort det dobbelte. Og en stasjon langs en hovedvei i helgerushen vil fort trenge like mange båser som bensinpumper, selv om elbiler i mye større grad starter med "full tank".

Man kommer ikke unna problematikken rundt standardisering. Det er ikke særlig bærekraftig  at alle bilprodusenter skal ta en "Tesla", og bygge sitt eget drivstoffnettverk.

Batteribytte er også teknisk mye mer komplisert enn hurtiglading, samt at hver stasjon må ha mange batterier på lager (dagens stasjoner har fem?). Batterier som heller burde stått i elbiler.

Renault prøvde seg på batterileie på Zoe i starten, uten så stor suksess. Og batterileie er en forutsetning for batteribytte, siden man betaler for morroa i leieprisen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: nilka på søndag 25. april 2021, klokken 23:22
Det blir som å si at teslas superchargere ikke kan fungere siden det bare er Teslaer som får lade der.
Og dette er vel det største argumentet mot det, hvis alle skal drive med det.

Selv synes jeg det er en ganske interessant tanke. Ikke som en erstatning for hurtiglading, men i det daglige kan man kjøre rundt med ett passe lite batteri og drasse rundt på minst mulig vekt. Så kan man bytte til ett større batteri når man skal på langtur.

Problemet med dette er samtidighet. Vi har en tendens til å dra på påskeferie o.l. samtidig, og da vil man måtte ha nok batterier til å dekke det behovet. Altså samme problemstillingen som ladetilbydere støter på. Bare at hurtiglading løses med tid. Dvs at noen må vente litt lengre. Er det tomt for batterier, så er det tomt.

Så batteribytte vil føre til behov for større batteriproduksjon (man trenger de små og de store), noe som ikke er noe særlig. Og når ladetiden stadig synker, hva er poenget med batteribytte?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA