Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er denne 2018 Nissan Leaf LE et bra kjøp? Og ladning med 230 V stikkontakt

Startet av JLindberg, mandag 12. april 2021, klokken 14:46

« forrige - neste »

JLindberg

Har funnet en 2018 Nissan Leaf Launch Edition 40 kWh, som har kjørt 70.000 km til 180.000. Hvordan høres dette ut?

Vi kjører maks 30 km til daglige men den må gjerne kunne klare å kjøre til hytten (100 km).

Går det bra å lade bilen fra vanlig 230 V stikkontakt her de første måneder? Vi bor midlertid et sted hvor vi ikke kan etablere ladeboks.

kaiat

Det høres greitt ut, men jeg ser at det er biler i samme prisleie som har gått litt mindre. Du kan jo prøve å prute litt på prisen. Sjekk gjerne bilen med OBD-leser og LeafSpy-appen for å sjekke status på batteriet.

Jeg ville også ha sjekket opp i om bilen har LED-hovedlys. I utgangspunktet hadde disse bilene LED-hovedlys som standard, men Nissan tok inn noen LE med halogenlys fra andre markeder for å dekke etterspørselen.

Det vil gå helt fint å lade i stikkontakt for en periode, men sjekk tilstanden på stikkontakten du skal bruke. Jeg anbefaler sterkt ladeboks når dere har mulighet for det.

Leaftekna2018

Hei

Jeg har 120 km til hytta og det fungerer helt fint, også på de kaldeste dagene, ( -20 )

Ladekladden som følger med bilen skal fungere på 10 amp kurs, men utekontakter har som regler 16 amp kurs, kladden er kun ment til å brukes til nød.
Nordisk Leaf Tekna 2013 utgave,hentet i aug 2013 hos BNH-solgt 12.6.19
Nissan Leaf Tekna 2018 alt av utstyr kjøpt brukt 12.6.19
Skoda Enyaq sportline IV80X Racing Blue levert Mai 2022

Pew

Har en 2018 LE selv og for min del har den fungert fint. Bor i Bergen og har kjørt på ferie både i Danmark og Sverige, men vær klar over at den bruker veldig mye batteri når man kjører på motorvei. Derfor mener jeg den er aller best når man har det slik som vi har det på vestlandet der snittet ligger nærmere 70 enn 90-100 km/t. Syns 180 var mye for en bil som har gått såpass langt men kan ikke si annet enn at jeg selv er veldig fornøyd og hadde nok ikke vurdert å selge hvis jeg ikke trengte mer plass. Min har gått ca. 40000 og jeg har tenkt at verdien ligger på rundt 180. Går helt greit å lade fra vanlig uttak, men tar jo litt tid. Jeg vil anslå at reell rekkevidde for min er rundt 18-20 mil i kulden og pleier å ha rundt 27 om sommeren. Men selv med mye stigning bør du ha mer enn god nok rekkevidde.

Trekkoppbil

Skal du kjøre 2*100km, så er det mulig du må ta en kortvarig ladepause på enkelte turer. Folk har så ulikt forbruk under ulike forhold, så det er ikke godt å si.

Man kan komme langt med Leaf, dersom man er flink til å regne, og man kjenner bilen, og man kan tilpasse kjøringa så man kommer fram med de ressursene man har.
Men hvis man  derimot ikke kjenner bilen, og man ikke aner hvor mange kwt man har på batteriet, eller hvor stort forbruk man må regne på topologien foran seg, så kommer man ikke langt.

Det eneste jeg har erfaring med, er 24kwt Leaf, som har hatt ca 15-22kwt avhengig av alder på batteri. Normalt opplever jeg det ikke som noe problem å kjøre 100km, men hvis man har et gammelt batteri eller man ikke er vant til å kjøre Leaf, så bør man nok regne 1-2 ladestopp.
Første turen jeg skulle ha med 2012 Leaf, var på 100km i regnvær i 2014. Da var det et slit å komme fram. Det virka som at bilen hadde rekkevidde på ca 8 mil, og jeg kjempa for å finne ladestasjoner og få dem til å virke, med noe hurtiglading på veien, var batteriet så å si tomt da jeg kom fram.  Den gang kjørte jeg som ei kløne med høyt forbruk.  Etter å ha hatt bilen noen år, kom jeg av og til 12 mil på en lading, etter jeg hadde lært å kjøre som folk.

30kwt-batteriene til Leaf, som blei solgt i 2016 og 2017, var på ca 27kwt da de var nye, etter hva jeg har hørt, men mange av dem har tapt seg fort.
40kwt-batteriene til Leaf, var på 37 kwt, ut fra et eksempel jeg leste om. Jeg kjenner ikke til hvordan disse batteriene holder seg med alderen.

Det kan være greit å tenke etter hvilke esktrautstyr man ønsker seg. Jeg kjenner ikke helt til hvilke utstyr du kan vinne på 2018 Leaf. På eldre Leaf, så var det med eller uten skinn, med eller uten arroundview, og med eller uten Bose-anlegg. Det var også en billigvariant, Visa og S, med stålfelger og uten trykkskjerm. Og på biler fra kontinentet kunne det mangle setevarmer og rattvarme.

jman76

Bilen drar mye strøm på motorvei. Jeg klarer nesten alltid 180 kilometer til svigers med 40-Leafen. Da med rundt 60 prosent motorvei. Ligger i 105 på telleren på motorvei om vinteren. 20 mil om vinteren kan bli veldig i grenseland de kalde dagene, men det går greit hvis du har mulighet til litt påfyll på hytta. Om sommeren kan du nok regne med nærmere 25 mil. Bruk LeafSpy hvis du skal presse grensene. Når bilen viser 10 pst, har du egentlig 20 pst igjen. Batteriet holder seg bra, men jeg hurtiglader sjelden. Fullader når det trengs.

JLindberg

Mange takk for svarene!

Synes også prisen er litt høy ift. at den har kjørt så langt.

Vurderer å kjøpe e-golf i stedet for, da jeg har bedre inntrykk av interiør samt at den lader med CSS, og vi forventer å kjøpe en større elbil som "bil nr. 1", som også skal bruke CSS-lader og derfor vil det være nemmere at begge biler lader med CSS. Dessverre har e-golf litt dårligere rekkevidde enn Leaf og den koster litt mer...

kaiat

Du tenker nok på hjemmelading her tror jeg? Altså med tanke på å sette opp en hjemmeladeboks med Type 2-plugg i fremtiden? Både Leaf 40/62 og e-Golf bruker Type 2 til hjemmelading, så det blir likt.

CCS er en hurtigladestandard, dog noe mer fremtidsrettet enn Chademo som Leaf benytter.

elektrolars

Ble det et kjøp?

CCS er ikke noe mer fremtidsrettet, det er fremtiden. Men vil nok finnes chademo en god stund til.

Hvis du vurderer eGolf så bør du lese litt på forumet her ang problemer med varmepumpe, etc. Virker som det er en svakhet når den passerer garantiutløpstiden. Har selv 2018 Leaf LE og aldri vært noe feil, men må samtidig sies at det er en ganske kjedelig bil, jeg ville kanskje i stedet kalt den et transportmiddel ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA