Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ekstraservice?

Startet av bobakka, tirsdag 02. februar 2021, klokken 19:04

« forrige - neste »

1317142119

Hvis du har brukt opp skivene, så er det ikke noe tema å reklamere på de. Så lenge vi bor i Norge og BMW bruker drittbremser, så må vi velge mellom pest eller kolera: kjøre som om man har stålet bilen og slite ut bremsene hvert 4. år - eller kjøre som folk og skifte ut bremsene hvert 4. år pga rust.

PionerThink

Er bare å legge inn en god vane der man setter bilen i N i nedoverbakke og lar den få litt fart før man bremser med litt økende kraft til stillstand. Sjekk først at du ikke har noen bak deg når du gjør det ;D
Dette har jeg gjort siden jeg kjøpte bilen og måtte skifte alle skiver og klosser før EU kontroll for 3 år siden!
I fjor gikk den uten problemer igjennom EU kontrollen, og skivene er like blanke nå etter vinteren!
P.S. Er skivene bak rusta så finner du deg en stor P-plass og rygger i full fart og foretar 2-3 skikkelige oppbremsinger så er skivene igjen som nye :+1: :) (måtte gjøre det etter en kort ferie i vinter der de rustet litt, og det ikke hjalp med "vanlig" bremsing ved rulling som forklart over!)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

bobakka

Sitat fra: PionerThink på onsdag 24. mars 2021, klokken 13:57
Er bare å legge inn en god vane der man setter bilen i N i nedoverbakke og lar den få litt fart før man bremser med litt økende kraft til stillstand. Sjekk først at du ikke har noen bak deg når du gjør det ;D
Dette har jeg gjort siden jeg kjøpte bilen og måtte skifte alle skiver og klosser før EU kontroll for 3 år siden!
I fjor gikk den uten problemer igjennom EU kontrollen, og skivene er like blanke nå etter vinteren!
P.S. Er skivene bak rusta så finner du deg en stor P-plass og rygger i full fart og foretar 2-3 skikkelige oppbremsinger så er skivene igjen som nye :+1: :) (måtte gjøre det etter en kort ferie i vinter der de rustet litt, og det ikke hjalp med "vanlig" bremsing ved rulling som forklart over!)
Jeg har gjort mye av dette.
Kjørt i N og bremset ned "Brattbakken" fra Nordstrand til Mosseveien.
Kjørt i N og smelt på P-bremsen i fart.
Men skivene begynte å ruste veldig fort og det jeg gjorde hadde liten effekt.
Har kjøpt Brembo skiver nå - håper det går bedre.
Ellers er jo trommel bak og skiver foran en veldig god kombonasjon på elbil - som på iMiev og ID.3.
Forstår ikke at flere kommer med den løsningen.

PS - hvor gammel var bilen når du måtte skifte?


iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

PionerThink

Mener å huske at bilen var 4 år og gått rundt 70'km når jeg hadde den på EU kontroll i 2018, og da var klossene nesten rusta vekk når jeg skiftet bremsene bak.
Tror hun som kjørte den før, en godt voksen dame, ikke akkurat bremset så veldig mye ???
Skiftet deretter bremser foran året etterpå siden jeg hadde kjøpt til alle 4 hjul og regnet med at den ikke ville gå igjennom ny EU kontroll i 2020 hvis jeg ikke gjorde det! Dette var vel ved 82-85'km tror jeg, og skivene foran så vel mye like ut som de bak ref vedlagte bilde ::)

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

bobakka

Sitat fra: PionerThink på torsdag 25. mars 2021, klokken 09:10
skivene foran så vel mye like ut som de bak ref vedlagte bilde ::)
Det er akkurat som å se påå mine. Rimelig reva. Merkelig at BMW har biler med slike deler.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

PionerThink

Ja, men er mye saltlake her på vinteren, og hvis forrige eier aldri bremset eller vasket så blir det rust!
Klossene foran var ikke så ille som de bak, men har man først kjørt noen år uten å foreta daglige oppbremsinger(spes. om vinteren) så klarer man ikke å reversere når det er kommet "kjørespor" på skivene :(
Vil også anbefale å rygge og bremse 2-3 ganger på en P-plass for å trimme bakbremsene innimellom, for disse merker jeg blir for lite "pusset" selv ved bråbrems forover!
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

bobakka

Skiftet bremser selv foran - var jo ganske enkelt - byttet alt, skiver, klosser og slitasjevarsler.
Men det kommer opp advarsel hele tiden om at bremsene må skiftes.
Kan jeg nullstille denne indikatoren selv, eller må jeg innom BMW?
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA