Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilke biler tåler 200 kw lynladere?

Startet av Amigo, søndag 11. april 2021, klokken 19:42

« forrige - neste »

Amigo

Har Opel Corsa e og har benyttet 175kw lynladere uten problemer. Hvor går egentlig grensa for min bil? Og kan det skje noe galt om man bruker for "kraftig" ladestasjon?

turfsurf

Det er bilen som styrer laderen. Så lenge pluggen passer er det tut og kjør.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Magnus Hansen

Sant som der sies, men man betaler ekstra for hurtigere lader. Og man tar opp plassen til noen som kunne utnyttet laderen. Så generelt bør man velge lader som er tilpasset bilen. Dessverre ikke et ukjent syn å se feks egolfer på en 150kw lader når det er ledige 50kW ladere.. Men corsa lader vel forholdsvis kjapt tror jeg.

geear

I følge Fastned ser det ut som Corsa e får rett under 100kW til 20% og 75kW til 50%, så 50kW til 65%, så i praksis er det opp til 50% man kan ha en fortjeneste av å lade på raskere enn 50kW lader. Om du lader på 175 eller 200kW lader så hjelper det ikke noe, bilen vil begrense det...

Amigo


Lars_F

Sitat fra: Amigo på søndag 11. april 2021, klokken 19:42
Har Opel Corsa e og har benyttet 175kw lynladere uten problemer. Hvor går egentlig grensa for min bil? Og kan det skje noe galt om man bruker for "kraftig" ladestasjon?

Det skjer absolutt ingenting galt med bilen om du kobler til en 200 kW eller 350 kW lynlader for den saks skyld. Det er nemlig bilen og ikke laderen som bestemmer hvor mye effekt som skal leveres. Du vil også se at effekten endrer seg underveis i ladeforløpet og er kanskje størst til å begynne med for så å dale ned mot f.eks. 10-30 kW når du er over 80% batterikapasitet.

Det varierer litt om det er dyrere å lynlade enn å hurtiglade. Noen operatører har samme pris uansett ladehastighet (f.eks. BKK), mens andre har høyere pris på lynladere enn for hurtigladere.
Jobber med hurtiglading i Eviny

Solodden

Hei
Hadde en Citroen e C4 på lån for vel en uke siden,(hele helgen).
Da vi prøvde hurtiglading (155 kw) startet den ladingen med ca 55kw.
nokså raskt datt den ned til ca 45kw. Mener batteriet lå på 38%.
Selger mente at problemet ikke var bil men lader.
Ser her at det menes det motsatte.
Kan forhandler justere hva bilen kan motta?
Bil er bestilt  :).

Vidar_S

Sitat fra: Solodden på mandag 10. mai 2021, klokken 15:01
Hei
Hadde en Citroen e C4 på lån for vel en uke siden,(hele helgen).
Da vi prøvde hurtiglading (155 kw) startet den ladingen med ca 55kw.
nokså raskt datt den ned til ca 45kw. Mener batteriet lå på 38%.
Selger mente at problemet ikke var bil men lader.
Ser her at det menes det motsatte.
Kan forhandler justere hva bilen kan motta?
Bil er bestilt  :).

https://ev-database.org/car/1286/Citroen-e-C4

Kikk nederst på denne siden, så ser du ladekurve ved bortimot optimale forhold for C4. For å få denne hastigheten må batteriet være "varmt nok", noe man typisk oppnår på sommerstid og på lengre kjøreturer. Om man kun har kjørt litt eller om det er kaldere i været vil ladehastighet kunne ligge godt under det forhandlere sier bilen skal kunne lade med. Be gjerne også nevnte forhandler lese litt på siden jeg linker til ;)

Daniel_0007

Sitat fra: Solodden på mandag 10. mai 2021, klokken 15:01
Hei
Hadde en Citroen e C4 på lån for vel en uke siden,(hele helgen).
Da vi prøvde hurtiglading (155 kw) startet den ladingen med ca 55kw.
nokså raskt datt den ned til ca 45kw. Mener batteriet lå på 38%.
Selger mente at problemet ikke var bil men lader.
Ser her at det menes det motsatte.
Kan forhandler justere hva bilen kan motta?
Bil er bestilt  :).

Er bil ja men er opp til fabrikanten til å legge opp åssen ladekurven skal være men de vil skåne batteriet og derfor struper hastighet ganske fort, du startet og på alt for høy kapasitet, du må ned til 10% for å få maks fart men den blir tregere og tregere jo mer batteriet blir fullt. Sjekk ladevideoene til TB, denne er f.eks inntresant for deg siden peugeot 208 og citroen c4 har lik ladefart https://www.youtube.com/watch?v=vc6sEwaCobg
Model 3 2019 LR Rwd

Trekkoppbil

Sitat fra: Solodden på mandag 10. mai 2021, klokken 15:01
Da vi prøvde hurtiglading (155 kw) startet den ladingen med ca 55kw.
nokså raskt datt den ned til ca 45kw. Mener batteriet lå på 38%.
Problemet kan være at du starta lading på for høy SOC.
Jeg liker best starta ladinga på ca 10-20%, og av avslutte på 50-60% eller tidligere.
Mange biler trenger nok ganske gunstig temp, låg soc, og nytt batteri for å kunne lade over 50kw.

Ladekurven som det var linka til i tråden her, antyder at du kan få 50kw ladehastighet helt opptil ca 65%. Det forutsetter nok ganske gunstig temp.

hanche

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 10. mai 2021, klokken 23:52
Problemet kan være at du starta lading på for høy SOC.
Jeg liker best starta ladinga på ca 10-20%, og av avslutte på 50-60% eller tidligere.
Jeg skulle gjerne gjøre slik selv, men på grunn av usikkerhet rundt ladekø og om laderne overhode virker, våger jeg sjelden å kjøre batteriet så langt ned. Jeg vil gjerne ha nok til å kjøre videre til neste ladestasjon om det trengs.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA