Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av Ioniq 5 på 400v

Startet av Forstmann, søndag 11. april 2021, klokken 17:51

« forrige - neste »

Jebba

Satte DIP-switch 2 ned på tesla ladeboksen og da ladet ioniq 5, men dessverre ikke teslaen.. ser ut til at vi trenger en egen ladeboks til ioniqen.

trykkertor

Sitat fra: Jebba på søndag 25. juli 2021, klokken 17:13
Satte DIP-switch 2 ned på tesla ladeboksen og da ladet ioniq 5, men dessverre ikke teslaen.. ser ut til at vi trenger en egen ladeboks til ioniqen.
Jeg har Tesla Wall Charger kjøpt våren 2018.
Satt opp med 400V 3fas 25amp.

Den ladet både Model 3 og Ioniq 5 med 11kW.
Men tok en del fikling frem og tilbake med noen feilmeldinger på Ioniq 5 før det plutselig bare virket. Hadde Ioniq 5 på demo-lån, så får ikke testet igjen.
Men det irriterer meg at det var så mye frem og tilbake før lading startet. Fikk ikke tillit til systemet da. Men det skal la seg gjøre.

nordmannisverige

Fortsatt ingen som har svart på TS spørsmål:
Kan I5 lade fortere enn 50kW på 400Vs infrastruktur?
Tenkte mest på hva som hender med I5 om SuC åpnes opp for allmenheten, blir det en time for å lade 10-80%?

turfsurf

#18
Sitat fra: nordmannisverige på fredag 30. juli 2021, klokken 22:32
Fortsatt ingen som har svart på TS spørsmål:
Kan I5 lade fortere enn 50kW på 400Vs infrastruktur?
Nå må du lese litt nøyere. Er svart på i innlegg nr 12 her:

https://elbilforum.no/index.php?topic=55716.msg989358#msg989358

SitatPå 150 kw lader på Circle K , ladet den med 174 kw maks, 35% til 80% på 14 min.

Ellers lader den med 130-140kW på 400V lader i elbil.no sin test:

https://elbil.no/test-av-hyundai-ioniq-5-nytt-romskip-i-klassen/

SitatDen holder rundt 123 kW fra vi starter ladingen på 16 prosent til den når 80 prosent 24 minutter senere

Har og sett andre tester hvor den lader med godt over det på 400V ladere.

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

nordmannisverige

Sitat fra: turfsurf på lørdag 31. juli 2021, klokken 08:40
Sitat fra: nordmannisverige på fredag 30. juli 2021, klokken 22:32
Fortsatt ingen som har svart på TS spørsmål:
Kan I5 lade fortere enn 50kW på 400Vs infrastruktur?
Nå må du lese litt nøyere. Er svart på i innlegg nr 12 her:

https://elbilforum.no/index.php?topic=55716.msg989358#msg989358

SitatPå 150 kw lader på Circle K , ladet den med 174 kw maks, 35% til 80% på 14 min.

Ellers lader den med 130-140kW på 400V lader i elbil.no sin test:

https://elbil.no/test-av-hyundai-ioniq-5-nytt-romskip-i-klassen/

SitatDen holder rundt 123 kW fra vi starter ladingen på 16 prosent til den når 80 prosent 24 minutter senere

Har og sett andre tester hvor den lader med godt over det på 400V ladere.
Men CK sine maxer vel ikke 400V som SuC, mer rundt 600V?
Mer vet jeg heller ikke, men SuC er et «rent» 400V system, og det er derfor spørsmålet kommer.
Noen som vet med sikkerhet hva I5 lader på et rent 400V system på over 50kW?

Jeg hadde lest hele tråden, så unødvendig med personpåhopp.


Forstmann

Kan vel ikke si noe med sikkerhet før jeg har prøvd, men som jeg har vist til tidligere har Hyundai-forhandleren min svart at den tar det som er tilgjengelig fra 400v-ladere. Dette er viktig for meg, ettersom det trolig vil ta tid før det er mange 800v-ladere rundt omkring.

Emilsl94

Sitat fra: mfd på mandag 26. april 2021, klokken 09:26
Kanskje litt offtopic i forhold til 400v.

Men jeg er spent på hvilken ladehastighet jeg får på min Eease 230v (32 amp - 3 fas) lader.  Får max 7.5 kw på min BMW i3, men Tesla Model 3 skal visstnok få 11KW på den laderen (selv om det bare er 230 v).
Er forberedt på at jeg nok ikke får det på Ioniq 5-en..

Mener at når det er 3 fase så blir det 230*32*Kvadratroten av 3
som er 230*32*1,73 = 12732 W

Farbil

Har en zaptec GO lader på hytta, 3 fas. Ga 11kw, dvs displayet i bilen viste 10.3 kw.

turfsurf

Sitat fra: nordmannisverige på lørdag 31. juli 2021, klokken 10:12

Men CK sine maxer vel ikke 400V som SuC, mer rundt 600V?
Mer vet jeg heller ikke, men SuC er et «rent» 400V system, og det er derfor spørsmålet kommer.
Noen som vet med sikkerhet hva I5 lader på et rent 400V system på over 50kW?

CircleK har jo flere typer ladere.

Det vil jo komme an på typen lader hva som er maks strømtrekk. Standarden er vel 500A maks, dvs 200kW ved 400V.

Man kan jo anta at bilen kan trekke minst like mye strøm på 400V som 800V, så som ett minimum bør bilen klare halvparten av maks ved 800V, dvs godt over 100kW. Trolig mye høyere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA