Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester

Startet av moby666, onsdag 30. juni 2021, klokken 08:33

« forrige - neste »

Rosstopher

Med fare for at dette er en brannfakkel: Effekt (hk eller kW) er det eneste som betyr noe. Dreiemoment er uinteressant.

Det betyr ikke at maks effekt er det eneste som betyr noe, og ser man på effektkurve så bryr man seg ikke bare om maks effekt, men også "area under the curve". Høyt dreiemoment tyder på at man har effekt på lavere turtall. Altså en bil med høyt dreiemoment har mer bunndrag, ikke fordi den har mye dreiemoment, men fordi den har mer effekt på lavt turtall. Siden produsenter stort sett kun oppgir maks effekt og maks dreiemoment er sistnevnte nyttig for å vite noe om hvor i turtallsregisteret man får effekten.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Counterpointer

Tror ikke vi er veldig uenig men for å ta et litt ekstremt eksempel.

Hvis du har en trailer på 50 tonn så hjelper det lite å ha en Bmw M3 med 500 hk, den vil antagelig ikke klare å flytte traileren, mens en 500 hk trekkvogn vil dra den helt greit opp i fart. Det er på grunn av dreimoment fra bunn.

En fysiker vil kunne utrykke dette spesifikt. Men Newtons andre lov er vel den viktige her. Kraft over tid påvirker bevegelsesmengde.

Rosstopher

Sitat fra: Counterpointer på søndag 01. august 2021, klokken 21:28
Tror ikke vi er veldig uenig men for å ta et litt ekstremt eksempel.

Hvis du har en trailer på 50 tonn så hjelper det lite å ha en Bmw M3 med 500 hk, den vil antagelig ikke klare å flytte traileren, mens en 500 hk trekkvogn vil dra den helt greit opp i fart. Det er på grunn av dreimoment fra bunn.

En fysiker vil kunne utrykke dette spesifikt. Men Newtons andre lov er vel den viktige her. Kraft over tid påvirker bevegelsesmengde.

Min påstand er at dersom BMWen hadde hatt nok grep og hadde klart å holde seg på et turtall hvor den har nok krefter så hadde den fint klart å trekke 50 tonn (se bort fra alt det andre tekniske ved bilen). Trekkvogna som har 3000Nm har 500hk fra 1000rpm og klarer derfor fint dette, mens BMWen må holde konstant 7000rpm for i det hele tatt å komme i gang, noe den selvfølgelig ikke klarer.
Men nå har jeg avspora tråden nok. Beklager det.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Counterpointer

Sitat fra: Rosstopher på søndag 01. august 2021, klokken 21:36
Sitat fra: Counterpointer på søndag 01. august 2021, klokken 21:28
Tror ikke vi er veldig uenig men for å ta et litt ekstremt eksempel.

Hvis du har en trailer på 50 tonn så hjelper det lite å ha en Bmw M3 med 500 hk, den vil antagelig ikke klare å flytte traileren, mens en 500 hk trekkvogn vil dra den helt greit opp i fart. Det er på grunn av dreimoment fra bunn.

En fysiker vil kunne utrykke dette spesifikt. Men Newtons andre lov er vel den viktige her. Kraft over tid påvirker bevegelsesmengde.

Min påstand er at dersom BMWen hadde hatt nok grep og hadde klart å holde seg på et turtall hvor den har nok krefter så hadde den fint klart å trekke 50 tonn (se bort fra alt det andre tekniske ved bilen). Trekkvogna som har 3000Nm har 500hk fra 1000rpm og klarer derfor fint dette, mens BMWen må holde konstant 7000rpm for i det hele tatt å komme i gang, noe den selvfølgelig ikke klarer.
Men nå har jeg avspora tråden nok. Beklager det.

E-Trond

#79
Sitat fra: trykkertor på søndag 01. august 2021, klokken 16:25
Sitat fra: moby666 på søndag 01. august 2021, klokken 13:17
I følge testene til Teslabjørn så er IONIQ5 blant de aller raskeste elbilene fra 0-50(60) kmt. Raskere enn TM3 LR og TMS Raven. Er bare Porsche og TM3P som er raskere. Imponerende...
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit?usp=drivesdk
Har Ioniq 5 fremdeles det "lagget" fra en bunner pedalen til den faktisk setter fart?
Så noen reviews i juni en gang hvor enkelte meldte at det var en viss forsinkelse fra trampet pedal til bilen satte avsted.
Vanskelig å slå de andre på rødt lys hvis bilen står igjen en kort kort stund. :)

Når jeg testet bilen,så sto jeg ikke helt stille når jeg trampet fullt,trillet sakte bortover.
Men da var det ingen "lagg"
Bilen virket sprek i lav fart,men akselerasjonen falt raskt av når du passerte 80 og videre oppover.

Har forresten målt Ioniq 5 og Id4 Gtx fra 60-100
Ioniq 5: 2.8 sek
Gtx     : 3.0 sek
Målingene ikke helt sammenlignbare,men gir en god pekepinn om at Ioniq 5 mister raskt moment oppover i hastighet.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på søndag 01. august 2021, klokken 21:28

Hvis du har en trailer på 50 tonn så hjelper det lite å ha en Bmw M3 med 500 hk, den vil antagelig ikke klare å flytte traileren, mens en 500 hk trekkvogn vil dra den helt greit opp i fart. Det er på grunn av dreimoment fra bunn.

Hm. Forholdet mellom effekt og moment er tid. Så halverer man momentet kan man doble turtallet og få samme effekt.

Så utvekslingen bestemmer effekten. Problemet er å ha nok moment til å få ting til å starte å bevege seg.

En motor som har halve momentet men doble turtallet vil aksellerere like fort som den andre oppe i fart gitt riktig utveksling.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søndag 01. august 2021, klokken 23:27
Sitat fra: Counterpointer på søndag 01. august 2021, klokken 21:28

Hvis du har en trailer på 50 tonn så hjelper det lite å ha en Bmw M3 med 500 hk, den vil antagelig ikke klare å flytte traileren, mens en 500 hk trekkvogn vil dra den helt greit opp i fart. Det er på grunn av dreimoment fra bunn.

Hm. Forholdet mellom effekt og moment er tid. Så halverer man momentet kan man doble turtallet og få samme effekt.

Så utvekslingen bestemmer effekten. Problemet er å ha nok moment til å få ting til å starte å bevege seg.

En motor som har halve momentet men doble turtallet vil aksellerere like fort som den andre oppe i fart gitt riktig utveksling.
Er ikke uenig

Har deg foresten mistenkt for å være ingeniør (noe jeg ikke er ...)

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på søndag 01. august 2021, klokken 23:30

Har deg foresten mistenkt for å være ingeniør (noe jeg ikke er ...)
Skyldig som tiltalt må jeg innrømme, selv om det er noen år siden fysikkundervisningen...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på mandag 02. august 2021, klokken 00:03
Sitat fra: Counterpointer på søndag 01. august 2021, klokken 23:30

Har deg foresten mistenkt for å være ingeniør (noe jeg ikke er ...)
Skyldig som tiltalt må jeg innrømme, selv om det er noen år siden fysikkundervisningen...

ToWalkOrDrive

Sitat fra: moby666 på søndag 01. august 2021, klokken 13:17
I følge testene til Teslabjørn så er IONIQ5 blant de aller raskeste elbilene fra 0-50(60) kmt. Raskere enn TM3 LR og TMS Raven. Er bare Porsche og TM3P som er raskere. Imponerende...
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit?usp=drivesdk

Ja, Ioniq 5 er ganske rå opp til 50. Men så bruker den nesten sekundet mer fra 50-100 enn Model 3 LR. Men bør heller sammenligne med Model Y, som er litt treigere...men den har han ikke testet ennå.
Tesla Model Y                         2021-

moby666

Ja, IONIQ5 er faktisk raskere opp til 70 enn TM3 LR.. Da jeg hadde Tesla synes jeg den virket kvikkere, men grunnen er nok at jeg ble lurt av støy og risting i Tesla, samt at du sitter på bakken. Det er ihvertfall en helt annen følese å akselerer i IONIQ5 enn TMX, den var grusom.

Counterpointer

Hvor mye hk er det oppgitt på Ioniq 5?

moby666

Tror det er oppgitt 302hk

trondhla

1000 km test fra Tesla-Bjørn under. 10 timer, 2,61 kWh på mila i noe regn
https://www.youtube.com/watch?v=pXvB9-7ciMU

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA