Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med ladetid for Model S på gateparkering i Oslo?

Startet av Simens, søndag 11. april 2021, klokken 16:30

« forrige - neste »

Simens

Heisann,

Noen her som har Model S som har testet hvor lang tid det tar å lade på offentlig ladestolpe i Oslo(gatelading)?

Så vidt jeg har forstått så har Model S(2016–2019) en ombordlader på 11kW(som standard iallfall). Og ladeeffekten på stolpene i Oslo er 7,2kW, samt noen med 22kW. Hvis vi tar utgangspunkt i en 85D med 85kWh, og bruker denne ladeeffektkalkulatoren(https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladetidkalkulator), så ser det ut til at en fulladet 85kWh batteri med 11kW ombordlader(på en 22kW ladestolpe) vil si ca. 7 timer fra 0–100%. Høres det realistisk ut?

Jeg aner ikke om det regnestykket er tenkt riktig, men noen her har sikkert testa og kan gi noen hint om hvor raskt/treigt det går?

sjokomelk

Ta antall kWh du vil lade og del på effekt. Så får du antall timer. Sånn grovt.
Vil du lade 120kWh på en 4kW ladestasjon trenger du 30 timer.
Vil du lade 5kWh på en 11kW ladestasjon trenger du en halvtime.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Handyman

Svaret ligger jo i måleenheten på mengden strøm du skal ha inn i batteriet, som er kWh som betyr kW pr time.
Altså effekten man lader på multiplisert med tiden. Da ser vi bort fra tap i ladeprosessen.

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Simens

Ok, takk. Det var noe sånt jeg tenkte. Så en model S med 85kWh batteri, 11kw ombordlader, på en 22kw stolpe vil bli ca. 85/11 = 7.7 timer.

På 7.2kw-stolpene blir det da ca 85/7.2 = 11.8 timer.

Veggen

Stemmer, men merk at man i praksis aldri lader 0-100%.
I normal bruk lades det oftere og mindre om gangen.

Lad når man kan, ikke når man må.

Chris Neumann Ruud

Den vinteren jeg pendla Manglerud - Tønsberg hver dag gikk det akkurat å la bilen stå hele natta på 3.6 kW- stolpene for å få det jeg trengte til å komme meg på jobb neste dag. Da gikk det fra ca 40% til 90% på 12 timer.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Simens

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på mandag 12. april 2021, klokken 12:50
Den vinteren jeg pendla Manglerud - Tønsberg hver dag gikk det akkurat å la bilen stå hele natta på 3.6 kW- stolpene for å få det jeg trengte til å komme meg på jobb neste dag. Da gikk det fra ca 40% til 90% på 12 timer.

Takk for innsikt. Stemmer bra det med regnestykket, gitt at du har en 85kWh. 50% av 85kWh = 42,5kWh. 42,5/3.6 = 11.8 timer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA