Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Økning til 170 kW lading til høsten  (Lest 3733 ganger)

Zubzero

• Full Member
    • Vis profil
Økning til 170 kW lading til høsten
« på: ſøndag 11. April 2021, klokken 06:55 »
Veldig interessant å se hva en som jobber som project lead ved Skoda har å si om økning i ladehastighet til 170 kW:
« Siste redigering: ſøndag 11. April 2021, klokken 06:56 av Zubzero »

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
Sv: Økning til 170 kW lading til høsten
« Svar #1 på: ſøndag 11. April 2021, klokken 09:05 »
Håper dette stemmer, da er det forhåpentligvis på plass når jeg får min ca September  :D
Bestilt: 2021 Enyaq iV80 Sportline

Torb

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #2 på: Mandag 12. April 2021, klokken 12:49 »
Hvis det ikke er på plass på de første bilene, er det bare å få gjort det gjennom en SW oppdatering. Skal ikke trenge på verksted en gang for å gjøre det. Da begynner det å ligne på noe!
Nå Skoda Kodiaq
I bestilling Skoda Enyaq 80x

batterimannen

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #3 på: Mandag 12. April 2021, klokken 13:53 »
Hvis det ikke er på plass på de første bilene, er det bare å få gjort det gjennom en SW oppdatering. Skal ikke trenge på verksted en gang for å gjøre det. Da begynner det å ligne på noe!

OTA er ikke på plass ennå, så du må nok på verksted. Men kanskje de tar oppdatering når du uansett må på verksted, enten på 1 års kontroll eller når de skal ha bilen inn for å gi den mulighet for OTA-oppdatering.

Teslabjørn sammenliknet ladehastighet og forbruk med e-tron og hadde med i videoen at 170 kw på Enyaq tilsvarer 230 kw på e-tron.
Hyundai Kona electric 2019

Torb

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #4 på: Mandag 12. April 2021, klokken 16:05 »
Sitat
OTA er ikke på plass ennå, så du må nok på verksted.

Det kan godt hende du har rett, men av andre poster på forumet forstår jeg at i SW versjon 2.1 som ID.3 og ID.4 utrustes med så ligger det inne at en kan oppgradere på egenhånd. Tenkte dette også da ville gjelde Enyaq, men dette har jeg ikke greie på - det innrømmes gjerne.
Nå Skoda Kodiaq
I bestilling Skoda Enyaq 80x

Stip

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #5 på: ſøndag 03. Oktober 2021, klokken 09:38 »
Noko nytt om dette temaet?

Como

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #6 på: Tirsdag 05. Oktober 2021, klokken 10:28 »
Noko nytt om dette temaet?
Ja og nei. ID3 har kommet med 130kW på sin siste versjon av 62kWt batteriet.
Dette har TeslaBjørn testet mot den gamle ladekurven til ID3. I denne ladetesten vil jeg si at det er svært ubetydelig forskjell. Den høyere kW varer kun i 6 min og da har man spart ca 2 minutter i ladetid mot gammel versjon. Etter det er ledekurvene tilnærmet like resten av ladeøkten.
Hvis dette blir slik for det store batteriet, altså kun en forskjell i kW i kort tid, så er ikke dette noe stort å vente på. Jeg anser dette som salgs-gimmick. Akkurat som Tesla M3 som kan lade med 250kW, men det tar ikke mange minuttene før ladekurven stuper.

EV_and_ICE

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #7 på: Torsdag 07. Oktober 2021, klokken 08:03 »
Da skal det være bekreftet at det blir 170kW hastighet 🙂 Økningen skjer bare på iV80 som har det største batteriet. Kommer en gang over nyttår.

https://www.elbil24.no/pro/avslort-audi-skoda-vw-og-cupra-far-betydelig-okt-ladefart/74302783
Skoda Enyaq iV80 - 21
VW ID3 Plus - 20
Renalt Zoe 18 (solgt)
Kia Optima Phev - 17 (Solgt)
Andre bensin/diesel -