Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Økning til 170 kW lading til høsten

Startet av Zubzero, søndag 11. april 2021, klokken 06:55

« forrige - neste »

Zubzero

Veldig interessant å se hva en som jobber som project lead ved Skoda har å si om økning i ladehastighet til 170 kW:

Håper dette stemmer, da er det forhåpentligvis på plass når jeg får min ca September  :D
Bestilt: 2021 Enyaq iV80 Sportline

Torb

Hvis det ikke er på plass på de første bilene, er det bare å få gjort det gjennom en SW oppdatering. Skal ikke trenge på verksted en gang for å gjøre det. Da begynner det å ligne på noe!
Mercedes EQA 350 4Matic

batterimannen

Sitat fra: Torb på mandag 12. april 2021, klokken 12:49
Hvis det ikke er på plass på de første bilene, er det bare å få gjort det gjennom en SW oppdatering. Skal ikke trenge på verksted en gang for å gjøre det. Da begynner det å ligne på noe!

OTA er ikke på plass ennå, så du må nok på verksted. Men kanskje de tar oppdatering når du uansett må på verksted, enten på 1 års kontroll eller når de skal ha bilen inn for å gi den mulighet for OTA-oppdatering.

Teslabjørn sammenliknet ladehastighet og forbruk med e-tron og hadde med i videoen at 170 kw på Enyaq tilsvarer 230 kw på e-tron.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Torb

SitatOTA er ikke på plass ennå, så du må nok på verksted.

Det kan godt hende du har rett, men av andre poster på forumet forstår jeg at i SW versjon 2.1 som ID.3 og ID.4 utrustes med så ligger det inne at en kan oppgradere på egenhånd. Tenkte dette også da ville gjelde Enyaq, men dette har jeg ikke greie på - det innrømmes gjerne.
Mercedes EQA 350 4Matic

Stip


Como

Sitat fra: Stip på søndag 03. oktober 2021, klokken 09:38
Noko nytt om dette temaet?
Ja og nei. ID3 har kommet med 130kW på sin siste versjon av 62kWt batteriet.
Dette har TeslaBjørn testet mot den gamle ladekurven til ID3. I denne ladetesten vil jeg si at det er svært ubetydelig forskjell. Den høyere kW varer kun i 6 min og da har man spart ca 2 minutter i ladetid mot gammel versjon. Etter det er ledekurvene tilnærmet like resten av ladeøkten.
Hvis dette blir slik for det store batteriet, altså kun en forskjell i kW i kort tid, så er ikke dette noe stort å vente på. Jeg anser dette som salgs-gimmick. Akkurat som Tesla M3 som kan lade med 250kW, men det tar ikke mange minuttene før ladekurven stuper.
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e

EV_and_ICE

Da skal det være bekreftet at det blir 170kW hastighet 🙂 Økningen skjer bare på iV80 som har det største batteriet. Kommer en gang over nyttår.

https://www.elbil24.no/pro/avslort-audi-skoda-vw-og-cupra-far-betydelig-okt-ladefart/74302783
Skoda Enyaq iV80 - 21
VW ID3 Plus - 20
Renalt Zoe 18 (solgt)
Kia Optima Phev - 17 (Solgt)
Andre bensin/diesel -

Vurderer en elbil

Er det noe nytt rundt denne saken?
Er det noen som vet når dette skjer?
Fossilbil

torsteinlyngoy

Økningen blir til 135 KW. Mindre enn de 170 som først ble meldt, men en kan angivelig se topp litt over 135 i kortere perioder. Viktigere er at det skal være økt effekt effekt fra "0-100." Totalt sett angitt 8-9 minutter raskere fra 5-80%. Gjelder alle Enyaq produsert etter uke 10 2022 jf. internt dokument fra møller. Tidligere biler vil bli oppdatert ila 2022.

Mitt største spm. er om det også gjør noe med "buggen," som nå gjør at du må begynne ladingen under 10% for å få noe som helst fart på ladingen. Testet med demo-Enyaq etter 30 min prøvekjøring - kun 35kw med 50% batteri - det er for dårlig. Bra gjennomsnittsfart om batteriet er <10%, men hvis elbil skal være komfortabelt, må en lade når en kan og ikke når en må - da passer det dårlig å måtte kjøre bilen ned til 30-50 km resterende rekkeviddet, og så blinke seg ut en hurtiglader, som helst skal være ledig og operativ.... 30-50 kw ladefart er jo ikke bedre enn e-golfen og passer dårlig med fullt baksete og hjemlengsel.

https://www.electrive.com/2021/12/16/vw-introduces-charging-update-off-the-production-line/

https://www.skoda-storyboard.com/en/press-releases/skoda-enyaq-iv-familys-range-and-comfort-enhanced-thanks-to-new-software/?state=OK&aid=pt507lei-hhf7-8x9f-271m-djjzd6vtpca0&or=www.skoda-storyboard.com

Vurderer en elbil

Sitat fra: torsteinlyngoy på torsdag 03. mars 2022, klokken 18:51
https://www.skoda-storyboard.com/en/press-releases/skoda-enyaq-iv-familys-range-and-comfort-enhanced-thanks-to-new-software/?state=OK&aid=pt507lei-hhf7-8x9f-271m-djjzd6vtpca0&or=www.skoda-storyboard.com

"Using alternating current and a CCS (Combined Charging System) plug, energy flows into the battery at up to 11 kW with ŠKODA iV Charger wallboxes at home..."
Er det noe klausul her, eller går det over alt for de som har hjemboks på veggen? Før var det vel noe om at du måtte ha 400V....?
Fossilbil

esas

Sitat fra: Vurderer en elbil på tirsdag 08. mars 2022, klokken 07:36
Er det noe klausul her, eller går det over alt for de som har hjemboks på veggen? Før var det vel noe om at du måtte ha 400V....?

Det er ikke spesielt for Skoda. På 230V er max 7,4kW. Ja, det finnes måter å oppnå 8,5kW (og til og med 11kW på Tesla M3), på 230V trefase. Det kan du finne diskutert i andre tråder.

For max hastighet hjemme trenger du 3-fase TN-anlegg (400V), helt opp til 22kW.

geear

Det høres ut som en logisk brist at man må ha 22 kW for å oppnå 11 kW på Enyaq... typisk VAG er å støtte 16 A 400V, altså 11 kW, og kunne bruke to "delladere" for å oppnå 7,2 kW på 230 V 3-fas 32 A.

Ellers er det de skriver om at man bruker CCS for å oppnå 11 kW vekselstrømslading, i beste fall upresist. Det er type 2 man bruker for vekselstrømslading...

Vurderer en elbil

Sitat fra: esas på tirsdag 08. mars 2022, klokken 08:20Ja, det finnes måter å oppnå (...) til og med 11kW (...) , på 230V trefase.
Ja....
Det var det jeg lurte på om Enyaq nå fikk med denne nye oppdateringen, da...
Fossilbil

Vurderer en elbil

Jeg leste litt fra en fyr som jobber på Skoda.
Han sier at Enyaq kan lade med opptil 170, men at de kommuniserer 135 for det er det ladingen kommer til å ligge på det meste av tiden.

"Here is my test at 8 degrees celsius, battery on good temperature level. With SOC 5% you will be able to charge 100 km in 6 min."

175 ved 13%

"This is the peak performance at certain moment of charging. In this case charging curve at the beginning is steeper and going down faster"

https://twitter.com/StepanRehak/status/1509431519923814401
Fossilbil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA