Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

3D-printet koppholder

Startet av mroek, lørdag 10. april 2021, klokken 22:37

« forrige - neste »

mroek

Selv om PS2 har to koppholdere, så er den bakre av disse ganske så ubrukelig, både fordi man må vippe opp armstøtten, men også fordi man må vri seg nokså unaturlig for å bruke den.

Jeg har derfor designet en egen koppholder som festes på lokket til hanskerommet. Dette lokket har solide låser, og er laget for å bære vekt (er jo en egen krok som kan holde 2 kg der), så det var et naturlig valg. Her er en CAD-render av designet mitt:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Det er et todelt design, laget spesifikt for å ha god styrke når det printes på en vanlig FDM-printer. Den delen som festes til bilen må printes i en annen orientering enn selve koppholderen (for å være sterk nok). Delene skyves enkelt sammen, og vil ikke gå fra hverandre av seg selv (men en dråpe lim kan også brukes). Jeg printet min med 0.3 mm laghøyde for å spare tid, men om man printer med høyere oppløsning så blir det jo litt penere.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Satt sammen til én enhet:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Noen bilder fra montering i bilen:

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Med Cirke-K-kopp (som var utgangspunkt for designet):

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Når den ikke er i bruk, så kan den også lagres i den bakre koppholderen i bilen, som er praktisk. Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg synes det var vellykket med de små Polestar-logoene eller ikke, men valgte å beholde dem inntil videre.

Jeg laget også en liten video som viser montering i bilen:

https://www.youtube.com/watch?v=o-NyFqSFzcE

Jeg kommer til å legge ut filene, men jeg har ikke bestemt meg for om jeg skal gjøre dem gratis eller prøve å få noen kroner for dem. Har tidligere opplevd at mine design er benyttet kommersielt (mot eksplisitt forbud), og det er jo litt irriterende.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

mroek

Filene kan nå kjøpes her, for dem som har tilgang på 3D-printer og vil ha en slik koppholder til bilen sin:

https://cults3d.com/en/3d-model/various/polestar-2-cup-holder-mroek

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

oivindg

Artig prosjekt. Jeg ville droppet logoene, eller i alle fall gjort dem mindre og ikke så mange. De to vinklene skal vel ikke henge helt sammen i "krysset" heller?
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

mroek

Sitat fra: oivindg på søndag 11. april 2021, klokken 19:17
Artig prosjekt. Jeg ville droppet logoene, eller i alle fall gjort dem mindre og ikke så mange. De to vinklene skal vel ikke henge helt sammen i "krysset" heller?

Åpningen mellom vinklene er der den, men den er så liten at når logoen skaleres ned her og printes med 0.3 mm laghøyde, så forsvinner den.

Nedlastingen inneholder også versjoner uten logoene. Jeg var litt i tvil selv, men endte på å ha dem med.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

CorsoDante

Sitat fra: mroek på søndag 11. april 2021, klokken 19:28
Sitat fra: oivindg på søndag 11. april 2021, klokken 19:17
Artig prosjekt. Jeg ville droppet logoene, eller i alle fall gjort dem mindre og ikke så mange. De to vinklene skal vel ikke henge helt sammen i "krysset" heller?

Åpningen mellom vinklene er der den, men den er så liten at når logoen skaleres ned her og printes med 0.3 mm laghøyde, så forsvinner den.

Nedlastingen inneholder også versjoner uten logoene. Jeg var litt i tvil selv, men endte på å ha dem med.

Bra levert, mroek :)

For øvrig kan det virke som om Fiat Centoventi er bilen for deg; https://www.fiat.com/fiat-concept-centoventi  ;D
TM3P "FSD"

mroek

Sitat fra: CorsoDante på onsdag 14. april 2021, klokken 13:04
Sitat fra: mroek på søndag 11. april 2021, klokken 19:28
Sitat fra: oivindg på søndag 11. april 2021, klokken 19:17
Artig prosjekt. Jeg ville droppet logoene, eller i alle fall gjort dem mindre og ikke så mange. De to vinklene skal vel ikke henge helt sammen i "krysset" heller?

Åpningen mellom vinklene er der den, men den er så liten at når logoen skaleres ned her og printes med 0.3 mm laghøyde, så forsvinner den.

Nedlastingen inneholder også versjoner uten logoene. Jeg var litt i tvil selv, men endte på å ha dem med.

Bra levert, mroek :)

Takk for det. Er allerede printet noen eksemplarer (av folk som har kjøpt filene) til nå, og alle har vært veldig fornøyd med kvaliteten på designet. Det har vel ikke akkurat tatt av, men siden jeg ikke er på FB, så får jeg ikke tipset de største "kundegruppene" om at dette eksisterer. Trafikken her på forumet er nok betydelig mindre.

Sitat fra: CorsoDante på onsdag 14. april 2021, klokken 13:04
For øvrig kan det virke som om Fiat Centoventi er bilen for deg; https://www.fiat.com/fiat-concept-centoventi  ;D

Hehe. Det var vel ikke akkurat noen blomst, tror jeg foretrekker PS2en min, så får jeg heller lage de nødvendige addons til den heller.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

mroek

Logoene er nå droppet. Ikke fordi Polestar forlangte det, men da er jeg sikker på å slippe potensielt trøbbel med det.

Kris Rifa slapp forøvrig video i dag om tingene jeg har laget:

https://youtu.be/DWgPlAX3Ar0
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

mroek

Jeg har lagt til en ny visuell utforming av koppholderen også:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Muligens litt mer på linje med Polestars eget designspråk.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

z4rd

Den siste synes jeg ser enda bedre ut  :+1:

Bra utført - hva bruker du til å tegne? Fusion360? Og hvilken printer har du brukt til de delene som ligger øverst i tråden?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

mroek

Sitat fra: z4rd på søndag 09. mai 2021, klokken 13:04
Den siste synes jeg ser enda bedre ut  :+1:

Bra utført - hva bruker du til å tegne? Fusion360? Og hvilken printer har du brukt til de delene som ligger øverst i tråden?

Takk, takk. Jeg tegner i Fusion, ja. Og hovedprinteren min er en Craftbot 2. Lavere laghøyde ville gitt et penere resultat, men jeg var utålmodig, så da ble det 0.3 mm. Generelt synes jeg som regel at print ser dårligere ut på bilder enn IRL, laglinjene blir liksom så veldig tydelige på bilder.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

mroek

I forrige uke så la jeg ut en ny oppdatering av koppholderen min, der selve koppholderen er konisk (som de fleste engangskopper for kaffe og brus er). Den er også en god del større, så jeg har også laget en fjærende reduksjonsring som kan settes på, og som gjør at den har et godt grep om det aller meste man setter oppi. Da ser den slik ut:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

De som allerede har kjøpt filene kan bare laste ned på nytt for å få den oppdaterte versjonen (link i første innlegg).

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA