Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer nye modeller neste uke

Startet av siljan, lørdag 10. april 2021, klokken 22:26

« forrige - neste »

1000kwh

Da er det faktisk mulig å skaffe seg splitter ny Tesla til 350k!

Den tror jeg står gankse greit som beste elbilkjøpet nå.

Daniel_0007

Sitat fra: 1000kwh på fredag 16. april 2021, klokken 07:29
Da er det faktisk mulig å skaffe seg splitter ny Tesla til 350k!

Den tror jeg står gankse greit som beste elbilkjøpet nå.

Ja og i motsetning til ps2 så får man med varmepumpe og cruise kontroll i prisen ;D
ps2 standard blir fort 100k dyrere enn model 3 sr+ når man legger til pilot og pluss pakka samt nesten 2 sekunder treigere til 100  8)
Model 3 2019 LR Rwd

gmjosund

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 16. april 2021, klokken 09:48
Sitat fra: 1000kwh på fredag 16. april 2021, klokken 07:29
Da er det faktisk mulig å skaffe seg splitter ny Tesla til 350k!

Den tror jeg står gankse greit som beste elbilkjøpet nå.

Ja og i motsetning til ps2 så får man med varmepumpe og cruise kontroll i prisen ;D
ps2 standard blir fort 100k dyrere enn model 3 sr+ når man legger til pilot og pluss pakka samt nesten 2 sekunder treigere til 100  8)

Hjelper det når Tesla ser ut som et uvær da? Eller har ikke utsende noen betydning kanskje....

1000kwh

Sitat fra: gmjosund på fredag 16. april 2021, klokken 15:05
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 16. april 2021, klokken 09:48
Sitat fra: 1000kwh på fredag 16. april 2021, klokken 07:29
Da er det faktisk mulig å skaffe seg splitter ny Tesla til 350k!

Den tror jeg står gankse greit som beste elbilkjøpet nå.

Ja og i motsetning til ps2 så får man med varmepumpe og cruise kontroll i prisen ;D
ps2 standard blir fort 100k dyrere enn model 3 sr+ når man legger til pilot og pluss pakka samt nesten 2 sekunder treigere til 100  8)

Hjelper det når Tesla ser ut som et uvær da? Eller har ikke utsende noen betydning kanskje....
Enig i at Polestar er penest, men tror ikke folk bryr seg så mye og synes vel at Tesla er kult uansett.

Electric cars in Norway

#49
Sitat fra: 1000kwh på fredag 16. april 2021, klokken 15:54
Sitat fra: gmjosund på fredag 16. april 2021, klokken 15:05
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 16. april 2021, klokken 09:48
Sitat fra: 1000kwh på fredag 16. april 2021, klokken 07:29
Da er det faktisk mulig å skaffe seg splitter ny Tesla til 350k!

Den tror jeg står gankse greit som beste elbilkjøpet nå.

Ja og i motsetning til ps2 så får man med varmepumpe og cruise kontroll i prisen ;D
ps2 standard blir fort 100k dyrere enn model 3 sr+ når man legger til pilot og pluss pakka samt nesten 2 sekunder treigere til 100  8)

Hjelper det når Tesla ser ut som et uvær da? Eller har ikke utsende noen betydning kanskje....
Enig i at Polestar er penest, men tror ikke folk bryr seg så mye og synes vel at Tesla er kult uansett.

Det å sette ett bilmerkes utseende opp mot et annet.. . feks TM3 opp mot PS2..... hmmm det skurrer for min del. Det er jo smak og behag dette. Smak er subjektivt...Begge bilene er jo helt fantastiske biler. Det viser jo mange tester også...

Smaken er som baken...  delt i 2  ;D ;D

Mondeo

En annen fordel med Teslan er jo at den har bakhjulsdrift.
Ser for meg det blir litt Torque steer med FWD og 230 hestekrefter på Polestarn.

02jan

Det henvises til ICE biler med FWD vs Polestar 2 med FWD, min mening ikke er helt sammenlignbart.
ICE f.eks audi , hadde sine 5 og 6 sylindrede motorer noe foran og over drivakslene (FWD), og dermed mye av tyngdepunktet fra bilen der.

Dette ga grei framkommelighet så lenge du var alene i bilen, straks du var 4/5 personer og fult opplastet , så er igjen min mening at FWD var krevende på snøføre/0-føre, spesielt opp bakker.

En EL-bil, med FWD og batteri plassert i gulvet og bakover , får nødvendigvis tyngdepunktet bak de fremre drivaksler.

Litt snodig at de ikke tilbyr klassisk RWD , kunne appelert til 240-940' entusiastene som plaster på såret med de siste 20 år med FWD Volvoer.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Elelel

Sitat fra: 02jan på lørdag 17. april 2021, klokken 19:20

Litt snodig at de ikke tilbyr klassisk RWD , kunne appelert til 240-940' entusiastene som plaster på såret med de siste 20 år med FWD Volvoer.

240-940 entusiastene utgjør ca 0% av markedet. Men tror awd med pilot&plus vil være bestselgeren her - synd prisen har økt

oivindg

Sitat fra: 02jan på lørdag 17. april 2021, klokken 19:20
Det henvises til ICE biler med FWD vs Polestar 2 med FWD, min mening ikke er helt sammenlignbart.
ICE f.eks audi , hadde sine 5 og 6 sylindrede motorer noe foran og over drivakslene (FWD), og dermed mye av tyngdepunktet fra bilen der.
De gamle Audiene hadde vel ikke stort verre enn 60/40 vektfordeling? Uansett lå tyngdepunktet på bilen langt bak drivakslingene.

Elbilene har vel tyngdepunktet litt lavere i bilen, noe som gjør at tyngdepunktet flytter seg mindre bakover i oppoverbakker enn det gjorde i gamle dager.

Jeg synes ikke det er veldig lett å se hvorfor Polestar har valgt framhjulstrekk annet enn at det ofte føles tryggere for uerfarne sjåfører.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

02jan

Ja vektfordelingen for hele bilen ligger tyngden lenger bak en drivakslene. Men ved å legge motor og gir klumpen over (og slik audi gjorde flytte litt fram) drivaksel, fikk FWD ekstra 150-200 kg vekt rett over drivaksler.

Hvis jeg vet ikke hva P2 har av vekt over akslene , men regner med at den har de egenskaper man forventer.

FDet finnes flere triks , f.eks ICE små SUV med FWD har jeg lagt merke til at de ofte er noe hevet bak og «senket» foran vs de samme modeller med AWD  , tipper det er for å få mer vekt fordelt på framhjulene.

Har prøvd 1gen Leaf på snø og syntes den var rimlig lett å spinne med foran , mens i3 med RWD krabbet greit frem.

* ang.  240-940 entusiastene , så tenkte jeg ikke på de som kjører disse idag (ungdom), men de som ønsket å kjøpe RWD volvo etter at 900 serien ble lagt ned, P2 kunne vært en slik med RWD. 
Designet på P2 er nok noe som også treffer godt da den ikke kun er designet for å være Elbil, men har funksjonelle løsninger og karakter.
Tipper dagens 240 entusiast , vil være i bruktbil markedet for nyere BEV om få
år,  og prisgunstig  P2 med RWD ville vært en vinner.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA