Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer nye modeller neste uke

Startet av siljan, lørdag 10. april 2021, klokken 22:26

« forrige - neste »

CorsoDante

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. april 2021, klokken 13:26
Sitat fra: CorsoDante på onsdag 14. april 2021, klokken 12:58
Du sier deg ikke uenig nei  :D

''En del''. XC40 gir oss noen noen indikasjoner mht. VP. Blir spennende å se forbrukstallene på oppdatert PS2, jeg tipper mange blir litt skuffet (og da tenker jeg ikke først og fremst på eiere av Launch Edition).
Model 3 har fått betydelig reduksjon i forbruk med varmepumpe. PS2 er ganske lik og vil antakelig oppnå noe i retning av det samme.

Tipper effektiviteten ligger nærmere XC40 enn TM3.

Fasiten får vi om ikke så alt for lenge. Drar opp denne da.
TM3P "FSD"

CorsoDante

Sitat fra: Ferry på onsdag 14. april 2021, klokken 18:53
Sitat fra: mroek på onsdag 14. april 2021, klokken 13:11for de aller fleste av oss så er rekkevidden mer enn god nok for 95% av bilbruken.

At rekkevidden ikke er bra nok til 5% av kjøringa vil nå jeg hevde er ganske dramatisk. En gammel Leaf har rekkevidde nok til 95% av kjøringa for veldig mange. Det er fattig trøst når du står i ladekø en fredag kveld på tur til hytta i Hallingdal. Vesentlig flere hurtigladere ville hjulpet mye på problemet. Ladetid er forutsigbart og til å leve med. Kø er det ikke.
For min del er rekkevidden til TM3 en vesentlig fordel sammenlignet med PS2. Jeg kan kjøre t/r hytta uten lading. Og om jeg må lade, så er det langt bedre muligheter med TM3. Hadde jeg hatt lenger vei til hytta så måtte jeg uansett ha stoppet, men fordelen ville allikevel ligget hos TM3.
I hverdagen kan jeg fint kjøre ei hel uke med en 1. generasjon elbil, Leaf, Golf, i3 etc.
Det er sikkert flere enn meg som vurderer det slik? For det er mange andre egenskaper med PS2 jeg liker. XC40 også. Det var disse tre det stod mellom.

Tiltredes. Livet er for kort til å ha ladestopp på vei til eller fra hytta.

En naturlig forlengelse er at livet er for kort til at hytta skal ligge mer enn 25 mil unna (Jeg tipper at brorparten av de som har både elbil og hytte disponerer lademulighet på sistnevnte).
TM3P "FSD"

2ris

Sitat fra: Autodidact på onsdag 14. april 2021, klokken 08:53

  • Svake kjørelys i mørkt og dårlig vær gjør landeveiskjøring slitsomt og skummelt.
  • Dørhåndtak som kan være tilnærmet umulige å få åpnet.
  • Vinduer som fryser fast — og de må opp og ned for å åpne/lukke dørene.
  • Jevnlig snøras og fossefall inn bakluka.
  • Panser som fryser fast og umuliggjør fylling av spylervæske.

Se for øvrig denne tråden; https://elbilforum.no/index.php?topic=55326.0
Takk for svar. Jeg spør fordi jeg ikke har erfaring - men man hører jo mye skryt om lyktene på model 3. Stemmer de ikke?

Og vedr. frys av håndtak og vindu/dør: dette er noe av det mest j***a irriterende jeg erfarer på nåværende bil - og noe jeg ser frem til å bli kvitt. Men med fjernstyrt forvarming på model 3: løser ikke dette problemet?

THE

Sitat fra: 2ris på onsdag 14. april 2021, klokken 22:34
Og vedr. frys av håndtak og vindu/dør: dette er noe av det mest j***a irriterende jeg erfarer på nåværende bil - og noe jeg ser frem til å bli kvitt. Men med fjernstyrt forvarming på model 3: løser ikke dette problemet?

Jeg har ikke TM3, men TMX. Har kjørt TMX i fire vintre, og den har de samme utfordringer som TM3 med rammeløse vinduer som må senkes for å åpne dør. På vinter kan dette bli problem, spesielt under vekslende temperaturer med nedbør (fryser til is nederst på ruta). Det er også viktig med godt renhold og smøring av dørlistene for at det ikke skal bli trøbbel vinterstid. Forvarming skal stå på ganske lenge før du tiner opp solid is nok til at dørfunkjson fungerer skikkelig. Forvarming i lang tid er heller ikke det du ønsker å bruke energi fra batteriet på om du bare skal ut på en kort tur. Det kan også dukke opp behov for å kjøre bil der du ikke rekker å forvarme før avreise. Det som gjelder da er å skrape is, og håpe at du ikke ødelegger vindusheismekanismen fordi glasset henger fast likevel når du skal åpne døra.

I løpet av mine fire vintre med TMX har jeg stort sett bare parkert utendørs, og jeg har brukt bilen hver morgen for å kjøre til jobb. Har alltid stolt på forvarming, og ikke beregnet ekstra tid om morgenen. Har ti minutter kjøring til ferge om morgenen, og ennå ikke mistet den pga. at jeg må skrape is eller har fått andre problem med døra. Hvis jeg kunne velge ville jeg nok uansett valgt dør med vindusramme, selv om jeg synes rammeløs er "tøffere".
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

turfsurf

Sitat fra: 2ris på onsdag 14. april 2021, klokken 22:34
Takk for svar. Jeg spør fordi jeg ikke har erfaring - men man hører jo mye skryt om lyktene på model 3. Stemmer de ikke?

Og vedr. frys av håndtak og vindu/dør: dette er noe av det mest j***a irriterende jeg erfarer på nåværende bil - og noe jeg ser frem til å bli kvitt. Men med fjernstyrt forvarming på model 3: løser ikke dette problemet?
2021 TM3 kom med nye lykter. De har ett veldig bra lysbilde. Mye bedre enn f.eks I-Pace, i3 og TMX som er de siste bilene våre. Etter sigende skal de å være mulig å styre så man kan legge inn Matrix funksjonalitet og, man kan jo håpe at Tesla bryr seg om det. Bra lys ser ikke ut til å være ett fokusområde.

Etter å levd med TMS/X/3 gjennom syv vintre, både på kyst og fjellklima: Forvarming hjelper mye. Det er ved tilfeller rundt 0 det kan bli litt ekstraarbeid. F.eks: det snør, det blir plussgrader, det fryser. Da ender man opp med ett ganske tykt lag med stålis på håndtak og vinduer. Har vel aldri brukt mere enn 5 minutt på å løse det. Enten med kredittkortet mellom vindu og dør, eller en pose varmt vann (som holdes inntil isen, ikke tømmes på døra).

Personlig er det en av de tingene som er i klassen "whatever". Om vinteren er det alltid litt å gjøre. Snøen må av bilen uansett. Har til sammenligning brukt mere tid på dørhåndtakene til I-Pace.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Autodidact

Er ikke umulig at lyktene til TM3 har blitt bedre i senere utgaver enn min (03.2019), men med tanke på hvordan det føles å kjøre med min versjon på veier som ofte er for smale for to biler når det er mørkt og surt, så fremstår PS2 sine lykter som en våt drøm i forhold.

Som THE nevner, skal det en del til for å tine opp håndtakene. Faktisk tar det mye tid og innsats for å tine vinduene også selv om de er skrapte. Virker som de i feil vær, fryser på innsiden av døren.

Jeg har flere ganger opplevd å slite med å få åpnet førerdøren, og ved et par-tre anledninger har jeg ikke klart å lukke den etterpå, fordi glasset ikke vil rikke seg. Uansett hvor mye jeg skraper og dunker i glasset ovenfra. Noe jeg har gjort med litt ekstra kraftig og høy puls i tilfelle det skulle gå til ...

De to gangene det har vært på det verste, har jeg kjørt 10-15 minutter med varmen på fullt mens jeg jevnlig har brukt vindusheisen opp og ned. Til slutt har vinduet sluppet taket. sist var det ikke en gang regn før frosten, bare mildvær ved ankomst og frost ved avgang noen timer senere.

For meg er ikke slikt "whatever", men en del av en pakke med seriøst irriterende egenskaper jeg vil slippe å forholde meg til. TM3 er den eneste bilen jeg har hatt så mye tull og irritasjon med om vinteren.

Håkon

turfsurf

Sitat fra: Autodidact på torsdag 15. april 2021, klokken 12:46
Som THE nevner, skal det en del til for å tine opp håndtakene. Faktisk tar det mye tid og innsats for å tine vinduene også selv om de er skrapte. Virker som de i feil vær, fryser på innsiden av døren.

For meg er ikke slikt "whatever", men en del av en pakke med seriøst irriterende egenskaper jeg vil slippe å forholde meg til. TM3 er den eneste bilen jeg har hatt så mye tull og irritasjon med om vinteren.
Hm, vet ikke hvor nøye du er med å tørke av pakninger og vinduer. Gjør alltid det etter vått vær og / eller vask før det fryser. Har som sagt lite slike problemer etter seks av syv biler med rammeløse vinduer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Syklist

Tilbake til temaet, nye og billigere modeller av PS2:

Trekk på 2 hjul har fungert bra for meg i 35 år. Det viktigste er bra vinterdekk. Men er det kommet noe mer informasjon om hvorfor PS2 2WD er med forhjulstrekk og ikke bakhjulstrekk?

På en elbil med 50/50% vektfordeling funker bakhjulstrekk utmerket i bratte oppoverbakker, men forhjulstrekk blir fort problematisk dersom det ikke er mye vekt over drivhjulene.   (Model 3 SR+ har utmerket framkommelighet med RWD.)
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Autodidact

SitatHm, vet ikke hvor nøye du er med å tørke av pakninger og vinduer.

Ikke i det hele tatt. Ikke noe jeg har gjort på noen bil før, og har ikke tenkt å begynne med det fordi TM3 er — som de sier, bygget for California.

SitatPå en elbil med 50/50% vektfordeling funker bakhjulstrekk utmerket i bratte oppoverbakker, men forhjulstrekk blir fort problematisk dersom det ikke er mye vekt over drivhjulene.

Har ikke tenkt på det med vekt og grep i bakker, men på ICE-bil har jeg alltid foretrukket FWD på grunn av hvordan egenskapene på glatt føre er.
Å dra bilen i riktig retning når grepet mistes, er mer kontrollerbart enn å skyve, så jeg ville i utgangspunktet vært negativ til RWD.

Håkon

Øyvind.h

Har hatt både fwd og rwd biler på vinter, og må jeg velge lander jeg nok på rwd rett og slett fordi en betydelig del av vekten havner over bakhjulene i oppoverbakker så det gir klart best fremkommelighet.
Med fwd er det jo et kjent triks å rygge opp bakken om man ikke kommer opp rett vei, noe som illustrerer poenget med rwd.

Det eneste en mister er mulighet til å flytte fronten dit en vil om en står fast med dårlig grep. Så det er noen situasjoner fwd fungerer bedre, men samlet sett synes jeg rwd er klart best om man må ha 2wd.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ReneM

Sitat fra: Syklist på torsdag 15. april 2021, klokken 14:09
Tilbake til temaet, nye og billigere modeller av PS2:

Trekk på 2 hjul har fungert bra for meg i 35 år. Det viktigste er bra vinterdekk. Men er det kommet noe mer informasjon om hvorfor PS2 2WD er med forhjulstrekk og ikke bakhjulstrekk?

På en elbil med 50/50% vektfordeling funker bakhjulstrekk utmerket i bratte oppoverbakker, men forhjulstrekk blir fort problematisk dersom det ikke er mye vekt over drivhjulene.   (Model 3 SR+ har utmerket framkommelighet med RWD.)

Dette er fordi P2/XC40 ikke er rene elbiler. Det er ikke forhåndsreservert plass til alt EV utstyr for å gjøre den RWD.

Pga dette ligger invertor, om bord lader og annet utstyr i fronten koblet til front motor.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

Syklist

Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

oivindg

Sitat fra: ReneM på torsdag 15. april 2021, klokken 15:51
Dette er fordi P2/XC40 ikke er rene elbiler. Det er ikke forhåndsreservert plass til alt EV utstyr for å gjøre den RWD.

Pga dette ligger invertor, om bord lader og annet utstyr i fronten koblet til front motor.
Har du noe dokumentasjon på dette? For meg høres det litt rart ut. Vanligvis er laderen koblet til batteriet, ikke motorene. Og motorene har hver sin inverter. Ja, det blir mer kabling med å ha motoren bak, men jeg ville tro det er andre vurderinger som spiller inn i tillegg.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Ferry

Sitat fra: turfsurf på torsdag 15. april 2021, klokken 12:43
2021 TM3 kom med nye lykter. De har ett veldig bra lysbilde. Mye bedre enn f.eks I-Pace, i3 og TMX

TM3 med de nye lyktene er veldig bra. Som du sier, bedre enn i3 (LCI), som også er bra. Jeg har kjørt begge. Men ifølge videoene til Tesla-Bjørn er lyktene på PS2 enda bedre. Nye lykter var ett viktig kriterie for meg på TM3, og de innfrir.

E-Trond

#44
Og da svarte Tesla på tiltale og senket prisen på Model 3 sr plus til 349.900.... :+1:

Edit
Med avgifter ca 364.000
Fortsatt en svært god pris.

Synd de ikke senket prisen på Long Range også!  :'(
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA