Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer nye modeller neste uke

Startet av siljan, lørdag 10. april 2021, klokken 22:26

« forrige - neste »

Preference

Sitat fra: Håvar på tirsdag 13. april 2021, klokken 13:23
Sitat fra: Preference på tirsdag 13. april 2021, klokken 13:03
Skulle hatt bare Adaptive Cruise Control og varmepumpe, men må kjøpe Pilot og Pluss for å få det. + 70K!

Dere som har erfaring med kjøp og salg av elbiler, hva vil ha høyest salgsverdi i forhold til innkjøpspris om 4-5 år:
- 2WD Long Range
- 2WD Long Range + Pilot + Pluss

Kommer aldri til å bruke hengerfestet selv, men er det noe man bør bestille med uansett mtp videresalg?

Skal du ha mest mulig igjen (i kroner) vil jeg tro 4WD Long Range og kun hengerfeste vil svare seg. 2WD vil nok uansett være mindre attraktiv, særlig siden den har drift på forhjulene.
Evt 2WD med kun hf dersom du må ha rekkevidden eller ikke er villig til å betale for 4WD.

Jeg ser ikke noe poeng med 4WD da jeg aldri kjører noe sted hvor det er nyttig, regner med mange andre heller ikke har bruk for dette. Tror også rekkevidden blir en del bedre enn forskjellen i WLTP sier foreløpig. Men HF vil altså være "must-have" i dine øyne.. har hørt dette før, men hva er grunnen?

Autodidact

#16
Sitat fra: Preference på tirsdag 13. april 2021, klokken 13:26
De har nok ikke fått ny WLTP range med varmepumpe enda, men er nok ganske sikkert at en riktig tunet varmepumpe vil gi noe bedre rekkevidde på i hvert fall vinterføre.

For 31.5k bør det være en vesentlig forbedring.

Ser forøvrig poenget til Håvar om hengerfeste.

Det og hva jeg hater med Modell 3'en jeg har i dag (vinterproblemer), var grunnen til at jeg begynte å opparbeide meg lyst på Polestar 2 i utgangspunktet. Det har hatt betydning for når og til hvor mye jeg har fått for alle de tre nybilene jeg har eid før.

Håkon

ReneM

Sitat fra: Preference på tirsdag 13. april 2021, klokken 13:29
Sitat fra: Håvar på tirsdag 13. april 2021, klokken 13:23
Sitat fra: Preference på tirsdag 13. april 2021, klokken 13:03
Skulle hatt bare Adaptive Cruise Control og varmepumpe, men må kjøpe Pilot og Pluss for å få det. + 70K!

Dere som har erfaring med kjøp og salg av elbiler, hva vil ha høyest salgsverdi i forhold til innkjøpspris om 4-5 år:
- 2WD Long Range
- 2WD Long Range + Pilot + Pluss

Kommer aldri til å bruke hengerfestet selv, men er det noe man bør bestille med uansett mtp videresalg?

Skal du ha mest mulig igjen (i kroner) vil jeg tro 4WD Long Range og kun hengerfeste vil svare seg. 2WD vil nok uansett være mindre attraktiv, særlig siden den har drift på forhjulene.
Evt 2WD med kun hf dersom du må ha rekkevidden eller ikke er villig til å betale for 4WD.

Jeg ser ikke noe poeng med 4WD da jeg aldri kjører noe sted hvor det er nyttig, regner med mange andre heller ikke har bruk for dette. Tror også rekkevidden blir en del bedre enn forskjellen i WLTP sier foreløpig. Men HF vil altså være "must-have" i dine øyne.. har hørt dette før, men hva er grunnen?

Tror ikke WLTP rekkevidden kommer til å bli endret (Fra TUev):
SitatThe WLTP now uses a fixed test temperature of 23 degrees. Because this is still above the average temperature for Europe, an additional test at 14 degrees Celsius is carried out here. This ensures the authenticity of the measurements.

Begge tester ligger egentlig utenfor VP sin virkningsgrad. At det i praksis blir noen/flere kilometer ekstra er noe annet.

2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

Ampera

Sitat fra: Autodidact på tirsdag 13. april 2021, klokken 13:18
Der kjente jeg lysten jeg har jobbet med, bli vesentlig redusert.

I går kostet konfigurasjonen min 496.300, mens den i dag koster den 527.925 — med varmepumpe, som ikke en gang har økt rekkevidden.

Bruktbilprisene på Finn har vært latterlig høye med tanke på den korte leveringstiden, men nå blir de vel enda verre.
Leveringsklare biler får du fortsatt for gammel pris:

Autodidact

Det er en som har aktuell konfigurasjon, men når jeg er klar (økonomisk) er nok den borte.
Denne gangen har jeg ikke likviditet til å ha to biler.

Håkon

2ris

Sitat fra: Autodidact på tirsdag 13. april 2021, klokken 13:30

Det og hva jeg hater med Modell 3'en jeg har i dag (vinterproblemer), var grunnen til at jeg begynte å opparbeide meg lyst på Polestar 2 i utgangspunktet

Nysgjerrig på hvilke vinterproblemer dette er - kunne du utdype?

Model3 ble plutselig veldig mye mer aktuell, etter prisøkningen på PS2 i dag.

Autodidact


  • Svake kjørelys i mørkt og dårlig vær gjør landeveiskjøring slitsomt og skummelt.
  • Dørhåndtak som kan være tilnærmet umulige å få åpnet.
  • Vinduer som fryser fast — og de må opp og ned for å åpne/lukke dørene.
  • Jevnlig snøras og fossefall inn bakluka.
  • Panser som fryser fast og umuliggjør fylling av spylervæske.

Se for øvrig denne tråden; https://elbilforum.no/index.php?topic=55326.0

Håkon

Øyvind.h

Både støydemping og lys er vel forbedret i nye Model 3 nå, og problemer på vinteren kan reduseres ved å smøre pakninger/overganger samt huske på forvarming.
Det sagt er jeg ikke uenig i at PS2 har noen løsninger som er bedre egnet for vinter. Nå får vel PS2 også varmepumpe slik Model 3 har, noe som hjelper en del på vinteren.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

z4rd

#23
Fossefall ned ruta og ned i bakluka er jo fikset på 2020-modellene. Har en slik, og det er en egen list som tar unna vann. Hvis det er snakk om større mengder snø/is på bakruta så er det følgelig slik på alle sedaner. Men poenget mitt er at vann iaff ikke er et problem nå, slik det var på de første utgavene.

Men enig i dette med dørhåndtakene. Dette kan reduseres med jevnlig smøring om vinter, samt pre-heat. Men det er ikke optimalt for parkering utendørs om vinteren. Model X sin dørhåndtak-løsning burde vært standard på alle Teslaer, uten nødvendigvis helelektrisk åpning/lukking, men mekanismen koster sikkert litt...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

CorsoDante

Sitat fra: Autodidact på onsdag 14. april 2021, klokken 08:53

  • Svake kjørelys i mørkt og dårlig vær gjør landeveiskjøring slitsomt og skummelt.
  • Dørhåndtak som kan være tilnærmet umulige å få åpnet.
  • Vinduer som fryser fast — og de må opp og ned for å åpne/lukke dørene.
  • Jevnlig snøras og fossefall inn bakluka.
  • Panser som fryser fast og umuliggjør fylling av spylervæske.

Se for øvrig denne tråden; https://elbilforum.no/index.php?topic=55326.0

Leste denne isolert, og lurte på hva dette hadde med PS2 å gjøre. Var vel rundt punkt 3 at jeg forstod at dette definitivt dreide seg om en annen bil :D

Ellers er det høyst merkverdig at PS går for FWD på bilene sine, men kjekt for oss ''pionerer''  8)
TM3P "FSD"

CorsoDante

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. april 2021, klokken 09:14
Både støydemping og lys er vel forbedret i nye Model 3 nå, og problemer på vinteren kan reduseres ved å smøre pakninger/overganger samt huske på forvarming.
Det sagt er jeg ikke uenig i at PS2 har noen løsninger som er bedre egnet for vinter. Nå får vel PS2 også varmepumpe slik Model 3 har, noe som hjelper en del på vinteren.

Du sier deg ikke uenig nei  :D

''En del''. XC40 gir oss noen noen indikasjoner mht. VP. Blir spennende å se forbrukstallene på oppdatert PS2, jeg tipper mange blir litt skuffet (og da tenker jeg ikke først og fremst på eiere av Launch Edition).

Rekkevidde-elskerne må nok dessverre velge FWD :(
TM3P "FSD"

mroek

Men det blir nok rekkevidde-gnål også for de som går for versjonen med lengst rekkevidde og feilhjulstrekk, tenker jeg.

Rekkevidde-fokuset er jo helt latterlig ekstremt, etter min mening. Det er jo selvfølgelig noen som har et kjøremønster der rekkevidden er bortimot den eneste relevante parameteren, men for de aller fleste av oss så er rekkevidden mer enn god nok for 95% av bilbruken.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Øyvind.h

Sitat fra: CorsoDante på onsdag 14. april 2021, klokken 12:58
Du sier deg ikke uenig nei  :D

''En del''. XC40 gir oss noen noen indikasjoner mht. VP. Blir spennende å se forbrukstallene på oppdatert PS2, jeg tipper mange blir litt skuffet (og da tenker jeg ikke først og fremst på eiere av Launch Edition).
Model 3 har fått betydelig reduksjon i forbruk med varmepumpe. PS2 er ganske lik og vil antakelig oppnå noe i retning av det samme.
Jeg likte PS2 godt når jeg prøvekjørte. Hadde det ikke vært for bagasjeplass og vinter-rekkevidde ville jeg bestilt. Om varmepumpen løfter rekkevidden på vinter står jeg da igjen med bagasjeplass-behovet. Ikke nok for å kjøpe, men et godt poeng når jeg bistår bekjente med valg av elbil. Naboen ender med PS2 nå slik det ser ut til, så da får jeg nyte synet av den utenfor hver dag :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Contango

Sitat fra: mroek på onsdag 14. april 2021, klokken 13:11
Men det blir nok rekkevidde-gnål også for de som går for versjonen med lengst rekkevidde og feilhjulstrekk, tenker jeg.

Rekkevidde-fokuset er jo helt latterlig ekstremt, etter min mening. Det er jo selvfølgelig noen som har et kjøremønster der rekkevidden er bortimot den eneste relevante parameteren, men for de aller fleste av oss så er rekkevidden mer enn god nok for 95% av bilbruken.
Rekkevidde er først og fremst en økonomisk verdi - ref prisforskjellene på samme biler med forskjellig rekkevidde (eksvs S/X 75 vs 100 kwh). Min vurdering er at PS2 og spesielt XC40 er på feil side av kost/nytte ligningen. Men at andre vurderer det annerledes er jeg pragmatisk til. Det synes jeg du også skal være. Litt skuffet og overrasket er jeg allikevel over at prisene på de nye PS2 modellene i praksis har gått opp. Hadde faktisk trodd at det ville gå motsatt vei ift både valuta og konkurransen mot Tesla.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Ferry

Sitat fra: mroek på onsdag 14. april 2021, klokken 13:11for de aller fleste av oss så er rekkevidden mer enn god nok for 95% av bilbruken.

At rekkevidden ikke er bra nok til 5% av kjøringa vil nå jeg hevde er ganske dramatisk. En gammel Leaf har rekkevidde nok til 95% av kjøringa for veldig mange. Det er fattig trøst når du står i ladekø en fredag kveld på tur til hytta i Hallingdal. Vesentlig flere hurtigladere ville hjulpet mye på problemet. Ladetid er forutsigbart og til å leve med. Kø er det ikke.
For min del er rekkevidden til TM3 en vesentlig fordel sammenlignet med PS2. Jeg kan kjøre t/r hytta uten lading. Og om jeg må lade, så er det langt bedre muligheter med TM3. Hadde jeg hatt lenger vei til hytta så måtte jeg uansett ha stoppet, men fordelen ville allikevel ligget hos TM3.
I hverdagen kan jeg fint kjøre ei hel uke med en 1. generasjon elbil, Leaf, Golf, i3 etc.
Det er sikkert flere enn meg som vurderer det slik? For det er mange andre egenskaper med PS2 jeg liker. XC40 også. Det var disse tre det stod mellom.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA