Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Problem med VIN i app  (Lest 257 ganger)

Morten L

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 45
    • Vis profil
Problem med VIN i app
« på: Lørdag 10. April 2021, klokken 22:11 »
Kjøpt meg brukt Leaf og skal ta i bruk app. Uansett hva jeg gjør aksepteres ikke VIN nr. Sjekker på You+Nissan og får beskjed om at vin allerede er registrert, med beskjed om å ringe 815 21 310. Er dette et typisk problem og vil kundeservice kunne hjelpe?

Sjalabais

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 246
    • Vis profil
Sv: Problem med VIN i app
« Svar #1 på: Lørdag 10. April 2021, klokken 23:11 »
Vi kjøpte en 2012 i 2019 og kom aldri inn i noe app. Dysfunksjonelle nettsider og apper, og ingen hos Nissan eller forhandler som er interessert i å hjelpe, dessverre. Vi ga opp etter en håndfull eposter.
2012 Leaf Tekna

Erik Ola Ulvestad

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 438
    • Vis profil
    • Malthe Winje
Sv: Problem med VIN i app
« Svar #2 på: ſøndag 11. April 2021, klokken 00:02 »
Eg har iallefall fått god hjelp og oppfølging av Yvonne på norway@nissan-services.eu.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba #remake

Morten L

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 45
    • Vis profil
Sv: Problem med VIN i app
« Svar #3 på: ſøndag 18. April 2021, klokken 21:05 »
Etter 4 dager fikk jeg svar, men får det fortsatt ikke til. Regner med at det skyldes at bilen ikke har nettverk, bilikon med strek over. Fatter ikke det, bor i et vanlig boligområde med god dekning. Får vel ta kontakt med kunde service igjen eller forhandler. Utrolig at det går an å lage et så omstendelig dårlig system. 

tld

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 1
    • Vis profil
Sv: Problem med VIN i app
« Svar #4 på: Fredag 23. April 2021, klokken 16:03 »
Jeg fikk nylig app'en opp å gå på en ny-for-meg bruktbil.  Hele prosessen var... ikke veldig elegant, men jeg kom i mål.

Skribler ned litt fritt fra minne hva jeg gjorde, i tilfelle det kan være nyttig for noen.

For min del var det en '17 Leaf, iPhone og Firefox på PC.
Det kan være variasjoner for andre telefoner eller årsmodeller som jeg ikke er klar over.


Første problem er om VIN allerede er registrert.  Den enkleste løsningen her er gjerne å be selger om å fjerne bilen fra sin You+Nissan selv (om bruktkjøp).  Hvis ikke det går, så er det mulig Nissan eller forhandler kan hjelpe.

Etter den er fjernet, så kan det ta noe tid før VIN blir tilgjengelig for registrering av ny bruker, jeg har sett 72 timer nevnt.

Når VIN er tilgjengelig for registrering, så gjøres dette på You+Nissan nettsiden (ikke i app).  Jeg hadde problemer med å bruke nettsiden i Brave, Chrome og Edge (kanskje ikke så overraskende, samme "motor" i bunn).  I Firefox fungerte nettsidene greit nok.

Når bilen er registrert må "tilkoblede tjenester" aktiveres på nettsiden, før det blir mulig å logge inn i app'en.  Dette gjøres ved å klikke videre fra bilen under "Min Garasje" på You+Nissan nettsiden.  Dette må gjøres mens du er i bilen, eller med tilgang til bilen.  Eierskap må bekreftes ved å skru bilen både av og på etter instruks fra nettsiden.  Den guider deg gjennom det som må gjøres.  Hele prosessen tar 6-7 minutter.

Når alt dette er gjort, så ble det for meg mulig å logge inn via app'en.

Det er to app'er som begge kan virke riktige.  På min iPhone heter den ene NissanConnect (NissanConnect Services i App Store), og den andre Nissan EV (NissanConnect EV i App Store).  Det er den siste som er riktig.

Forsøk på å bruke den første appen (NissanConnect / NissanConnect Services) gir meg spørsmål om VIN, og så beskjed om ugyldig VIN.

Jeg registrerte med andre ord aldri VIN i App'en, men direkte på nettsiden.  Hvis du prøver å bruke en App som ber om VIN, så er det godt mulig feil app.

Riktig app (Nissan EV / NissanConnect EV) bad meg aldri om VIN, og forsøk på å logge inn ble bare avvist, frem til jeg hadde aktivert "tilkoblede tjenester" via nettsiden, og "bevist eierskap" via prosessen der.  Da fikk jeg logget inn med brukernavn og passord fra You+Nissan.


P.S: Bilikon med strek over mistenker jeg at bare betyr at bilen ikke får "Logget inn" hos Nissan.  Det er sannsynligvis et godt tegn - bedre enn at den er logget inn på konto til en annen bruker (selger om bruktbil, f.eks).  Burde løse seg når bilen blir aktivert.

Fint om noen korrigerer meg om jeg husker feil på eller har glemt noe.

Sjalabais

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 246
    • Vis profil
Sv: Problem med VIN i app
« Svar #5 på: ſøndag 02. Mai 2021, klokken 12:59 »
@Morten L, fikk du det til? Har du sjekket at bilen har SIM kort? For å gjøre det må du trykke på knappen nederst til høyre på displayet i midten, det kjører seg da opp og avslører hvor SIM kortet holder til.

Jeg tok din tråd til inspirasjon og sendte melding til Yvonne. Fikk det jammen til nå! Det er Nissan EV appen som hun åpnet for meg (brukernavn med e-post hadde jeg fått på plass for 2 år siden), ikke You+ eller Carwings eller Sjnippsjnappsjnute.

I prosessen lærte jeg at bilen samler på mye mer data enn jeg var klar over; totalt forbruk, antall kjøreturer, månedlig oversikt over forbruk (0,22 kWt/km i vinter, 0,17 sommerstid) og attpåtil en slags nasjonal og internasjonal konkurranse med vurderinger av hvordan vi bruker bilen. Jo mindre forbruk, jo bedre kommer man ut. Som statistiker digger jeg det, som personvernentusiast gir det meg litt frysninger.





2012 Leaf Tekna