Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

10 års sørviss

Startet av Aspiranten, lørdag 10. april 2021, klokken 11:07

« forrige - neste »

Aspiranten

Ja da nærmer det seg 10 års jubileum for vår Leaf, og min innmelding her på forumet. Vår Leif har fått et nytt liv med ene sønnen bak rattet nå, og jeg tenker på de litt større servicepunktene.

Har noen fått tak i workshop manual for 2011 Leaf?

Servoolje - har noen byttet denne før meg, og har gått opp stien om en vil?
Reduksjonsgirolje - har andre byttet? Jeg fant et utdrag av servicemanualen med tegninger, ser greit ut. Står ingenting i serviceheftet om at verkstedet noensinne bytter denne. Men den jeg har går bare til 120.000 miles.
Frostvæske/kjølevæske - varer denne virkelig i 15 år? Serviceheftet påpeker at etter at man har byttet, må sen byttes igjen etter bare noen få år. Bruker man en aftermarket væske må man bytte enda oftere enn med Nissan sin egen tilogmed.

Ellers blir det bremsevæske og kupefilter i år.

Byttet to endeledd for tre år siden, og to styrestag for tre måneder siden. Ellers ingen store reparasjoner. Bilen går og går.
Nissan Leaf

leafnor

Mye info om bytte på reduksjonsgir på det store nettet, så google litt kan være greit
Ellers les også her: https://elbilforum.no/index.php/topic,21271.msg362895.html#msg362895
Jeg byttet for 115000 km siden i 2015, så skal kanskje gjøre det igjen nå i sommer.
Googlet lenge for noen år siden og fant til sist servicemanual å laste ned. Har ikke linken.
Servoolje har den ikke, så vidt jeg vet. Er elektrisk servo.
Kjølevæsken vet jeg ikke så mye om, men er ikke store volumet så å bytte "ofte" koster ikke stort.
Og 15 år kan kanskje være riktig det. Er jo maks 80 grader på varmeapparatet, men i forbrenningsmotorer lang langt høyere temperaturer som kan bryte ned væsken.
Så, vedlikeholdes bremser, og bytter div kuler som er uungåelig gir seg til sist. lever bilen.
Kan lønne seg å ta ned den store "sandfanger" under bilen, det som dekker elektriske pakrbremsen og måke ut 40-50 kg sand, samt korrosjonsbeskytte det som er det med noe. Med det samme tar du å spyler vann over batteriet som nå helt sikkert er isolert med fint støv. Etter det får på noe rustbeskyttele på sidene, for der var mitt begynt å ruste. Faktisk vil det klare å ruste hull der om bare få år på sliek Gen 1 er min spådom. Da kommer saltlaken inn og løpet definitivt kjørt.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Aspiranten

Hmmm ja du sier noe der.

Da blir det reduksjonsgir og Fluid film. Hvilken olje tilgjengelig i Norge, skal man bruke?

Og hyggelig at akkurat du svarte. Jeg skal i gang med min første sink-behandling av helt nye bremseskiver på min bil nå. Tenkte i samme åndedrag om jeg er nødt til å fjerne all rust på øvrig støpestål som står der fra før, eller holder det å fjerne overflaterust med wirebrush på drill, og så sinkbehandle det?
Nissan Leaf

leafnor

#3
Sitat fra: Aspiranten på søndag 11. april 2021, klokken 09:46
Hmmm ja du sier noe der.

Da blir det reduksjonsgir og Fluid film. Hvilken olje tilgjengelig i Norge, skal man bruke?

Og hyggelig at akkurat du svarte. Jeg skal i gang med min første sink-behandling av helt nye bremseskiver på min bil nå. Tenkte i samme åndedrag om jeg er nødt til å fjerne all rust på øvrig støpestål som står der fra før, eller holder det å fjerne overflaterust med wirebrush på drill, og så sinkbehandle det?
CASTROL TRANSMAX DEX III MULTIVEHICLE, Valvoline ATF /Hybrid ATF eller den Valvoline Maxlife ATF (som nå er i min, og gått 115000 og byttet til for 6 år siden ).
Finnes sikkert flere andre, men begge er jo kjente merker. Nissan lage jo ikke sin egen olje, så det var i alle fall for 5 år siden Castrol som laget oljen til Nissan for 5 år siden.
Det med sink, så holder det å få bort det som er løst, og så på med sink. Gjør du det vår/høst ved hvert hjulskift, så har du galvanisert forstilling etter hvert. Min er nå så greit behandlet at jeg ikke tengerhver gang. Har du bilen riktig lenge, og gjort det i 5 år (10 behandlinger), han du godt bare lakke med noe silver felglakk, eller sort motorlakk. Det beskytter sinken du har lagt, og det hele varer "livet ut"!
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Aspiranten

Trist at jeg ikke gjorde det til å begynne med 🙈

Tectylen fra Drammen bare flaker av nå. Bærwbruene bak på Outlander koster 4000 per stykk. Billigere med sink ja! Men nå blir alt sinket etterhvert som jeg bytter ut slitte deler.
Nissan Leaf

kaiat

Verkstedmanual finner du her: https://carmanuals2.com/brand/nissan/leaf-2011-371

På mynissanleaf-forumet er det flere som har brukt Redline D6. Mekonomen har den oljen i hyllene sine. Skal selv bytte olje på min egen bil i år. Tenkte å ta bremsevæsken også.

Jeg skulle vel også ha rustbeskyttet litt. Har brukt sink, men ruster godt likevel... Har også vurdert Fluidfilm, men har blitt noe skeptisk til denne etterhvert.

Aspiranten

Hvorfor skeptisk til fluid film? Ligger gode tester på youtube hvor folk viser den samme bilen år for år.

Men kanskje det å stoppe eksisterende rust som ikke er like lett?

Jeg pusser opp garasjen nå, og har kjøpt slipemaskin til trykkluften, samt stålbørster til drillen, for å fjerne rust til høsten. Blir ny fluid film når jeg har fått bort fuktfellene i tectylen.
Nissan Leaf

kaiat

Vi begynte å bruke Fluidfilm på noe utstyr på jobben og jeg har ikke blitt så voldsomt imponert så langt. Ruster like godt som før har jeg inntrykk av.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA