Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Musk fjerner RADAR fra bilene?

Startet av Handyman, lørdag 10. april 2021, klokken 10:56

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på søndag 11. april 2021, klokken 18:15
Prøvde en BMW 225xe Active Tourer i 10 dager med kamera istedenfor radar. Da virket ikke Cruise Control i motlys.
Og hva har det med nødbremsefunksjonen å gjøre?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Kanskje at kamera kan ha utfordringer med å erstatte radar?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på søndag 11. april 2021, klokken 18:35
Kanskje at kamera kan ha utfordringer med å erstatte radar?
ACC og nødbrems er forskjellige ting. ACC falt ut som du sier i hytt og vær på i3. Fikk aldri en feilmelding ifm nødbremsesystemet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Enig i det, men nå er det ikke bare nødbremser som diskuteres i denne tråden. Altså: Jeg tror at kamera muligens får utfordringer med å erstatte radar ut fra min erfaring med BMWen, men ser absolutt ikke bort fra at de har en løsning. Mobileyes har også demonstrert en "camera only" løsning.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: turfsurf på søndag 11. april 2021, klokken 19:37
Sitat fra: Motorwatt på søndag 11. april 2021, klokken 18:35
Kanskje at kamera kan ha utfordringer med å erstatte radar?
ACC og nødbrems er forskjellige ting. ACC falt ut som du sier i hytt og vær på i3. Fikk aldri en feilmelding ifm nødbremsesystemet.
Er vel samme teknologien/sensoren for begge deler? At den ikke ga feilmelding på nødbrems gir ingen garanti for at den hadde fungert under samme forhold som cruise ikke funka.

Handyman

Kameraene i frontruta settes ikke ut av spill pga sludd. Det gjør RADARen med en gang, og da mister man CC og AP helt til man fjerner snøen/isen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Jeg ville trodd at radar har fordeler mtp avstanden den kan sense. Den blir viktigere i høy fart fordi man beveger seg så mange m/s. Vet ikke hvor store bildefilene fra kameraene er i det formatet de brukes i bilen, men bilder fra VeryGreen ser ikke veldig høyoppløst ut. En bil eller fotgjenger 200 m unna, hvor mange pixler vil den være på, og hva blir egentlig spesifisteten på systemet da?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

Fra Tesla:

Avansert sensordekning
Åtte kameraer gir 360 graders sikt rundt bilen på opptil 250 meters rekkevidde. 12 oppgraderte ultrasoniske sensorer utvider denne sikten, noe som muliggjør registrering av både harde og myke gjenstander på dobbelt så lang avstand og med dobbelt så høy nøyaktighet sammenlignet med det forrige systemet. En forovervendt radar med forbedret prosessering gir tilleggsdata om omgivelsene på en redundant bølgelengde som er i stand til å se gjennom kraftig regn, tåke, støv og til og med bilen foran.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: daktari på søndag 11. april 2021, klokken 23:07
Jeg ville trodd at radar har fordeler mtp avstanden den kan sense.
Dagens radar har kun en rekkevidde på 160m. Kamera er vel opp til 250m.

Der har dog vært rykter om at radaren skulle oppgraderes. Nå skjer vel ikke det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jlan

#24
Sitat fra: daktari på søndag 11. april 2021, klokken 23:07
Jeg ville trodd at radar har fordeler mtp avstanden den kan sense. Den blir viktigere i høy fart fordi man beveger seg så mange m/s. Vet ikke hvor store bildefilene fra kameraene er i det formatet de brukes i bilen, men bilder fra VeryGreen ser ikke veldig høyoppløst ut. En bil eller fotgjenger 200 m unna, hvor mange pixler vil den være på, og hva blir egentlig spesifisteten på systemet da?

Selv de nyeste avanserte radarene har problemer med å skille ut fotgjengere. En bil som beveger seg raskt i forhold til stillesående objekter er mye lettere å detektere på grunn av doppler. For eksempel vil alle stolper i et autovern reflektere radarbølger


https://www.researchgate.net/publication/328920450_Full_Physics_Simulation_Study_of_Guardrail_Radar-Returns_for_77_GHz_Automotive_Radar_Systems

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

daktari

Sitat fra: jlan på mandag 12. april 2021, klokken 16:17
Sitat fra: daktari på søndag 11. april 2021, klokken 23:07
Jeg ville trodd at radar har fordeler mtp avstanden den kan sense. Den blir viktigere i høy fart fordi man beveger seg så mange m/s. Vet ikke hvor store bildefilene fra kameraene er i det formatet de brukes i bilen, men bilder fra VeryGreen ser ikke veldig høyoppløst ut. En bil eller fotgjenger 200 m unna, hvor mange pixler vil den være på, og hva blir egentlig spesifisteten på systemet da?

Selv de nyeste avanserte radarene har problemer med å skille ut fotgjengere. En bil som beveger seg raskt i forhold til stillesående objekter er mye lettere å detektere på grunn av doppler. For eksempel vil alle stolper i et autovern reflektere radarbølger


https://www.researchgate.net/publication/328920450_Full_Physics_Simulation_Study_of_Guardrail_Radar-Returns_for_77_GHz_Automotive_Radar_Systems
Ja, jeg tenker radar er mest nyttig på motorvei mtp ta igjen trafikk eller trafikk som kommer raskt bakfra i si 40 m/s.
Samtidig har radar bak i etron og ipace vært knall til å cache fotgjengere, syklister og biler når man rygger, "cross trafikk alert". Det kan nok fikses med kamera, men radar i støtfanger foran og bak får en annen vinkel enn et kamera mellom hjulhusene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Sikker på "cross traffic alert" ikke er fra ultralydssensorer?

Motorwatt

Hvis det er Bosch (og det er vel sannsynlig), så er det radar (2 stk.). Det var iallfall de som satt på min Passat GTE:

The system utilizes two corner radar sensors in the rear of the vehicle. They measure and interpret the distance, speed and anticipated driving path of vehicles detected in cross traffic. When the function detects vehicles crossing to the left or right behind the driver's vehicle within a range of up to 50 meters, it issues an audible and/or visual warning to alert the driver to the impending risk of collision.

https://www.bosch-mobility-solutions.com/en/products-and-services/passenger-cars-and-light-commercial-vehicles/driver-assistance-systems/rear-cross-traffic-alert/

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

"Eight surround cameras provide 360 degrees of visibility around the car at up to 250 meters of range. Twelve updated ultrasonic sensors complement this vision, allowing for detection of both hard and soft objects at nearly twice the distance of the prior system. A forward-facing radar with enhanced processing provides additional data about the world on a redundant wavelength that is able to see through heavy rain, fog, dust and even the car ahead."
https://www.tesla.com/autopilot
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA