Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Musk fjerner RADAR fra bilene?

Startet av Handyman, lørdag 10. april 2021, klokken 10:56

« forrige - neste »

Handyman

Hinter Elom om at RADAR kommer til å fjernes fra bilenen?
https://twitter.com/elonmusk/status/1380606694816800768

I denne tråden utdypes litt mer:
https://twitter.com/WholeMarsBlog/status/1379310700011479043

Kanskje Ghost braking forsvinner med RADARen?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Handyman på lørdag 10. april 2021, klokken 10:56
Kanskje Ghost braking forsvinner med RADARen?
Vil tro det er mye av årsaken til det ja. Skjønner fordelene med vision only, men man mister noen fordeler som radar har og da (i motsetning til LIDAR).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

trykkertor

Sitat fra: Handyman på lørdag 10. april 2021, klokken 10:56

Kanskje Ghost braking forsvinner med RADARen?

Hmmm..... skeptisk.
Mye fantombremsing virker for meg til å være visuelt relatert. Skygger, inn og utgang av tunnel med mere.
Radar "ser" jo ikke skygger og lys.

geear

Eller kryssende veier i et annet plan. Neppe radaren sin feil når bilen plutselig bremser inni en tunnel uten synlige hindringer.

De får ha lykke til med å fjerne radaren også, blir vel like vellykket som overgangen fra AP1 til 2, eller fra regnsensor til kamerabasert regndeteksjon. Fortsatt klarer ikke min AP2.5/HW3/FSD-bil å skjønne når det yrer, mens takvinduet på loftet aldri har hatt et feilslag og sluppet inn en dråpe vann. Det har vært forsvinnende liten utvkling på min kamerabaserte selvkjørende bil på 3,5 år, og jammen ikke mye siden tidligere Mobileye/AP1-versjoner heller.

turfsurf

Som jeg har oppfattet det er det vel 3 ting som blir omtalt som fantombremsing eller ghost braking.


  • Bremsing grunnet feil fartsgrense fra kart. Enten fra kryssende veier ved bro/tunnel eller nye veier / nye fartsgrenser. Dette er ikke noe jeg egentlig mener er fantombremsing
  • Bremsing grunnet skygger fra bruer o.l.
  • Bremsing ved møtende biler som blir oppfattet til å være på kollisjonskursj
Det siste punktet tror jeg er forårsaket av radar, og kan reduseres ved bortfall av den.

Dog er det en annen bil med kun kamerabasert ACC, og alle som har hatt en slik kan vel skrive under på at pålitelig ikke er ord som forbindes med den.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Føler meg ikke sikker på at det er radar som forårsaker fantombremsing i svinger, for møtende bil trenger ikke være på kollisjonskurs, men så fort de er nær midtstreken så får den panikk, og det kan være langt unna. Uansett helt bagatellmessig for Tesla å finne ut hva som forårsaker fantombremsingene, så det vet de nok allerede.

Motorwatt

Min fantombremser fremdeles med siste software, men ikke overbevist om at Tesla og EM vet det:

Fra oktober 2020:
Elon Musk says phantom braking likely fixed in the latest release
https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/j7jvms/elon_musk_says_phantom_braking_likely_fixed_in/
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Stig-Arne

#7
Vel. Radar brukes jo til å registrere kjøretøy foran bilen. Kamera brukes vel til å registrere annen trafikk, f.eks i møtende felt.

Så jeg har null tro på det å fjerne radar vil hjelpe på fantom brems.. Iallefall for den jeg sliter med som er møtende trafikk i motgående felt i venstre svinger.




Counterpointer

Det er veldig enkelt å fjerne fantombrems, det er jo bare å kjøre manuelt (om det i så fall er et fremskritt kan diskuteres)

Synes det virker merkelig å fjerne radar.
Yr, tåke snødrev mm er alle situasjoner hvor visuelt baserte systemer kommer til kort. Det samme vil antagelig mørke og motsol også gjøre.

Er sterkt tvilende til at Elon har en god ide her!

kodax

https://twitter.com/elonmusk/status/1380798469862957057?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1380798469862957057%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.teslarati.com%2Ftesla-autopilot-fsd-camera-approach-explained-elon-musk%2F

Han skriver bla. "When radar and vision disagree, which one do you believe? Vision has much more precision, so better to double down on vision than do sensor fusion."
Det kan bety at bilene vil få flere kameraer. Det fins jo mange forskjellige type kameraer som takler forskjellige forhold, og som han sier så gir det kanskje bedre resultat å sette sammen forskjellige bilder enn å blande inn helt andre type målinger.
Om det gir godt nok resultat i mange nok situasjoner gjenstår å se, men jeg mistenker at Musk sitt team har bedre greie på det enn de fleste av oss ;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

#10
Bør vel kanskje få kameraer med IR og UV funksjoner. De kan vel til en viss grad oppdage varmekilder blant annet bak busker og trær, og være mere effektive i dårlig vær/dårlig sikt? Men dette blir da neste generasjon av biler, og ikke noe vi med dagens (eller "gårsdagens" biler) vil få særlig nytte av. Skal bli interessant å se hvor lenge våre biler kan henge med i utviklingen.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Rocklobster

Har ikke peiling på dette, men tenker det kan bli vanskelig å få godkjent biler med nødbremsesystemer basert på kamera på kort sikt. Så radar blir nok der selv om Autopilot/FSD ikke bruker dataene ?

turfsurf

Sitat fra: Rocklobster på søndag 11. april 2021, klokken 15:34
Har ikke peiling på dette, men tenker det kan bli vanskelig å få godkjent biler med nødbremsesystemer basert på kamera på kort sikt.
I3 har hatt dette siden 2013. Hvorfor skulle det bli vanskelig?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jlan

Radar er ypperlig til å holde avstand, men er ganske avhengig av dopplerskift for å separere ut objekter fra bakgrunnen. Derfor er det veldig vanskelig å oppdage stillestående objekter.

"double down on vision", kan gjerne bety at Tesla tenker på å bruke konvensjonell stereoskopi. Det er riktignok allerede tre kameraer i frontruten, men såvidt jeg vet er det for å dekke forskjellige avstander.
https://corephotonics.com/automotive/transporteye/
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Motorwatt

Sitat fra: turfsurf på søndag 11. april 2021, klokken 18:00
Sitat fra: Rocklobster på søndag 11. april 2021, klokken 15:34
Har ikke peiling på dette, men tenker det kan bli vanskelig å få godkjent biler med nødbremsesystemer basert på kamera på kort sikt.
I3 har hatt dette siden 2013. Hvorfor skulle det bli vanskelig?
Prøvde en BMW 225xe Active Tourer i 10 dager med kamera istedenfor radar. Da virket ikke Cruise Control i motlys.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA