Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TM3/TMY - kabling i bilen

Startet av Radial, lørdag 10. april 2021, klokken 10:35

« forrige - neste »

Radial

Siden jeg har TMY i bestilling, så ser på div US TMY facebook grupper at mange over dammen der lader med 50-60A 1-fas hjemme for å få 9-11kw. 3-fase ser jeg lite av.

Men i EU ser det ut som TM3 er begrenset til 7,4kw(32A) på 1-fas.
Kunne man i teorien ladet med 50-60A 1-fase på EU bilene også? Vil tro kablingen er lik? Eller er det type2 kontaktene/kablingen som begrenser?

Aldri sett type2 kabler som støtter over 32A 🙂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

sjokomelk

LR har 11kW (3x16A) lader i Europa.
SR er begrenset til 7,2kW (2x16A).
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

turfsurf

Sitat fra: Radial på lørdag 10. april 2021, klokken 10:35
Kunne man i teorien ladet med 50-60A 1-fase på EU bilene også? Vil tro kablingen er lik? Eller er det type2 kontaktene/kablingen som begrenser?

Aldri sett type2 kabler som støtter over 32A 🙂
I teorien kunne man man på TM3 LR ladet med 48A enfas i EU, ved å parallellkoble alle tre 16A laderne. Vet ikke hvorfor de ikke støtter det egentlig.

Det var noen hurtigladere som støttet 50kW AC med fast type 2 kabel som vel støttet opp til 64A. Populær blant Zoe eiere frem til de kom med DC. Blir vel ganske tykk og upraktisk å ha med i bilen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på lørdag 10. april 2021, klokken 11:59
Det var noen hurtigladere som støttet 50kW AC med fast type 2 kabel som vel støttet opp til 64A. Populær blant Zoe eiere frem til de kom med DC. Blir vel ganske tykk og upraktisk å ha med i bilen.
Var ikke det 43kW AC?

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 10. april 2021, klokken 21:57
Sitat fra: turfsurf på lørdag 10. april 2021, klokken 11:59
Det var noen hurtigladere som støttet 50kW AC med fast type 2 kabel som vel støttet opp til 64A. Populær blant Zoe eiere frem til de kom med DC. Blir vel ganske tykk og upraktisk å ha med i bilen.
Var ikke det 43kW AC?
Jo, noe sånt. Det var ihvertfall 50kW ladere, med støtte for CCS, CHAdeMO og AC type 2.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kangoo

Ikke glem at spenningen er bare det halve 110V i USA i forhold til Europa, så da må strømmen (Amper) dobles for å tilføre batteriet samme effekt.
Altså vil 50-60A i USA tilsvare 25-30A i Norge (Europa)


Sent from my iPad using Tapatalk

automat

Sitat fra: Kangoo på lørdag 17. april 2021, klokken 11:05
Ikke glem at spenningen er bare det halve 110V i USA i forhold til Europa, så da må strømmen (Amper) dobles for å tilføre batteriet samme effekt.
Altså vil 50-60A i USA tilsvare 25-30A i Norge (Europa)


Sent from my iPad using Tapatalk
Lading med høyere effekter i USA skjer med 240V splitfase
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Kangoo

Sitat fra: automat på lørdag 17. april 2021, klokken 11:13
Sitat fra: Kangoo på lørdag 17. april 2021, klokken 11:05
Ikke glem at spenningen er bare det halve 110V i USA i forhold til Europa, så da må strømmen (Amper) dobles for å tilføre batteriet samme effekt.
Altså vil 50-60A i USA tilsvare 25-30A i Norge (Europa)


Sent from my iPad using Tapatalk
Lading med høyere effekter i USA skjer med 240V splitfase
Vet ikke om amper-tallet i det jeg skriver er helt riktig, men prinsippet mener jeg skal stemme.

Tror ikke den interne laderen er bygget for en effekt på 240V x 60A via et tilkoblingspunkt, men ved bruk av splittfase i USA så kobles vel laderen til 2 faser, hver med 110V x 30A.

Mellom nøytral og fase er det 110V, og mellom hver fase er det 240V

Vi trikser litt med dette i Norge også, men det er vel nesten bare Tesla som er laget for denne løsningen.


Sent from my iPad using Tapatalk

jlan

#8
Sitat fra: automat på lørdag 17. april 2021, klokken 11:13
Lading med høyere effekter i USA skjer med 240V splitfase
Det er flere merkelige fasesystemer i USA, men inn mot TWC er det kun 208V eller 240V enfasekoblet som er støttet (Det kan være 120+120,  men N kobles ikke til,  det er bare tilkobling for 2 ledere+ jord).
https://www.tesla.com/support/installation-tesla-wall-connector?redirect=no

Maks strøm for amerikansk TWC er 80A. Men det er det bare noen eldre Model S som støtter. Jeg tror Model 3 bruker de samme laderene i bilen som i Europa, men med en fast enfase kobling.  LR har 3 parallelle 16A del-ladere, og kan lade med 48A (11.5kW ved 240V), SR+  har to del-ladere og kan lade med 32A (7.7kW ved 240V).

Så ja, Model 3 kunne i prinsippet vært konfigurert for å lade med 48A enfase i Europa, men svært få ville hatt nytte av det. 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA