Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VW med eget ladenettverk.

Startet av hgs, søndag 21. mars 2021, klokken 21:40

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 25. mars 2021, klokken 13:40
Feil. Om prisen er høy, men laderen likevel er tilgjengelig, vil man kunne bruke denne om det virkelig kniper på. Det kan man ikke dersom en lader er låst til bare en enkelt produsents biler. Ergo har det IKKE samme konsekvens.
Jada, men dette har ikke vært hovedargumentet på det, og er bare ett tulleargument. Det er veldig få steder nå man kun kommer frem ved hjelp av Tesla SuC. Hovedargumentet i kampanjen hELgenen har hatt mot Tesla er at det gir "fryktelig dårlig ressursutnyttelse". Det vil det ikke være spesiellt stor forskjell på om man man er utestengt grunnet pris eller feil bil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: Burger på torsdag 25. mars 2021, klokken 13:41
hELgenen : Angående apartheid : Sist jeg sjekket så kan man bytte bil. Etnisitet er meg bekjent ganske vanskelig, uten at jeg kan si jeg har forsket på det.

Fra wiki :
Apartheid (afrikaans: adskillelse) er en politisk ideologi og et system for rasebasert segregering eller adskillelse, herav navnet, praktisert i Sør-Afrika mellom 1948 og 1994


Både ja og nei - Adskillelse, i ordets rette forstand, er  jo det Tesla driver med - dog ser jeg de problematiske historiske  vonde sidene ved bruk av dette ordet - så beklager dersom noen føler seg støtt av dette.



turfsurf

Sitat fra: hELgenen på torsdag 25. mars 2021, klokken 12:43
Det er definitvt ikke vikarierende argumenter - så langt derfra en kan komme faktisk.
Det dreier seg om å kunne velge - ha et reellt valg. Selvfølgelig vil ikke folk renne ned Ionity eller VW ladere dersom prisen er hinsides for andre merker enn f.eks VW  - men det gir en fleksibilitet for å komme seg frem og ty til laderen dersom en bare må.
Tja, det er nok mange som ikke kan ta seg råd til å betale 1000NOK for å lade opp batteriet en gang.

Men tidligere (gjennom mange tråder) så har argumentet ditt mot Tesla sin SuC modell vært dårlig utnyttelse av kapasitet, er det plutselig ok hvis man bare prises ut altså?

Og, hvis du har råd til å betale 1000NOK pr lading, så har du vel råd til å kjøpe en Tesla også. Ingen som stopper deg fra det.

Hele denne kampanjen din virker mere som furting over ikke å få både i pose og sekk (dvs kun velge akkurat den bilen man vil ha, og det beste ladenettverket).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på torsdag 25. mars 2021, klokken 14:38
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 25. mars 2021, klokken 13:40
Feil. Om prisen er høy, men laderen likevel er tilgjengelig, vil man kunne bruke denne om det virkelig kniper på. Det kan man ikke dersom en lader er låst til bare en enkelt produsents biler. Ergo har det IKKE samme konsekvens.
Jada, men dette har ikke vært hovedargumentet på det, og er bare ett tulleargument. Det er veldig få steder nå man kun kommer frem ved hjelp av Tesla SuC. Hovedargumentet i kampanjen hELgenen har hatt mot Tesla er at det gir "fryktelig dårlig ressursutnyttelse". Det vil det ikke være spesiellt stor forskjell på om man man er utestengt grunnet pris eller feil bil.

Jeg tror det er bedre jeg snakker for meg selv og begrunner egne argument istedenfor at andre skal koke suppe på dette og spy ut alskens konspirasjonsteorier.
Jeg mener helt klart at det ville være til det beste om både VW og Tesla begge hadde åpne nettverk slik at alle biler - uavhengig av produsent, kunne lade der. Dersom man ønsker å prioritere egne biler så er prismekanismer en helt ok måte å håndtere dette på. Formålet er at alle som eier elbil skal kunne klare på forflytte seg fra A til B og benytte de laderene som finnes uavhengig av produsent. Dersom vi har en form for elbil segrering tror jeg dette bare til ulempe for alle parter.

hgs

Sitat fra: hELgenen på torsdag 25. mars 2021, klokken 15:08
Sitat fra: turfsurf på torsdag 25. mars 2021, klokken 14:38
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 25. mars 2021, klokken 13:40
Feil. Om prisen er høy, men laderen likevel er tilgjengelig, vil man kunne bruke denne om det virkelig kniper på. Det kan man ikke dersom en lader er låst til bare en enkelt produsents biler. Ergo har det IKKE samme konsekvens.
Jada, men dette har ikke vært hovedargumentet på det, og er bare ett tulleargument. Det er veldig få steder nå man kun kommer frem ved hjelp av Tesla SuC. Hovedargumentet i kampanjen hELgenen har hatt mot Tesla er at det gir "fryktelig dårlig ressursutnyttelse". Det vil det ikke være spesiellt stor forskjell på om man man er utestengt grunnet pris eller feil bil.

Jeg tror det er bedre jeg snakker for meg selv og begrunner egne argument istedenfor at andre skal koke suppe på dette og spy ut alskens konspirasjonsteorier.
Jeg mener helt klart at det ville være til det beste om både VW og Tesla begge hadde åpne nettverk slik at alle biler - uavhengig av produsent, kunne lade der. Dersom man ønsker å prioritere egne biler så er prismekanismer en helt ok måte å håndtere dette på. Formålet er at alle som eier elbil skal kunne klare på forflytte seg fra A til B og benytte de laderne som finnes uavhengig av produsent. Dersom vi har en form for elbil segrering tror jeg dette bare til ulempe for alle parter.

Jeg skjønner ikke hvordan dette er til ulempe for alle parter. Bra for VW og Teslaeiere som via bilkjøpet har betalt for å slippe kø - og bra for alle andre som trenger å bruke åpne ladere at kapasiteten på disse i praksis går opp uten at utbygger trenger å investere en krone. Etter å ha kjørt over 250000 kilometer i Tesla har vi enda ikke behøvd å bruke en annen CCS eller Chademolader - kun Type 2 en sjelden gang når vi likevel må stå lenge. Den plassen har vi da tatt i et nettverk med nok kapasitet, og dermed sluppet andre til i et nettverk som dessverre foreløpig har for lite kapasitet.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Ingeniøren

Sitat fra: Ferry på torsdag 25. mars 2021, klokken 09:12
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 25. mars 2021, klokken 06:48
Sikkert derfor jeg ikke liker Apple og Tesla da - jeg vil styre selv og ikke bli styrt  :)

Hvilken Linux-distro kjører du på PC-en din? ;)

Kjørte Linux i flere år men ble litt kjedelig - mye windows basert jeg ville prøve, og med en god brannmur kan det meste fungere så lenge man gidder.

Men på Win10 går det stort sett i shareware som LibreOffice, eMClient, samt Chrome - ikke noe kjøpe MS her  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Burger

Jeg og vil være med å leke OS leken.

Gaming PC - Win 10
Stasjonær jobbpc kontor 1 : Ubuntu 20.04 LTS
Stasjonær jobbpc/filserver kontor 2 : Ubuntu 20.04 LTS
Jobblaptop 1 : MacBook Air 2018 (teams og office)
Jobblaptop 2 : Ubuntu 20.04 LTS
Laptop Reserve : Ubuntu 20.04 LTS
2x Thinlinc Linux Terminalservere : Ubuntu 18.04 (python2.7 bibliotek som mangler for 20.04)
Virtualisert Kubernetes cluster : Fedora CoreOS 32
Virtualisert Ubuntu 14.04 for testing av ekstended support

Egentlig så driter jeg i OS på hardwaren, så lenge jeg får gamet på windows (enklest, mest støtte for mods etc) og brukt thinlinc til å koble meg til en linux arbeidsflate.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Svein_H

Og da var pissekonkurransen igang...  ;D
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

elektro

Sitat fra: SurSnasen på mandag 22. mars 2021, klokken 08:54
Håper inderlig ikke at det er det som må til. Det er ille nok med at Tesla har sitt eget ladenettverk, og at Porsche skal komme med sitt eget. Best mulig ladeinfrastruktur får man ikke gjennom at hver enkelt bilprodusent skal ha sitt eget, proprietære ladenettverk.

+1

Hvis elbilen skal overta for fossilbilen må den ha tilsvarende infrastruktur. Tenk hvis du ikke kunne fylle din Volvo på Esso, for de stasjonene var forbeholdt Mercedes. Og Volkswagen hadde 75% rabatt på bensin og diesel på Circle K, mot abonnement. Men for å autentisere og betale må du ha en app eller brikke og registrert deg. Kort/kontant er ikke et alternativ. Og på ferie i Spania er det er helt annet system.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA