Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Mangelen på en felles betalingsløsning er den største utfordringen.  (Lest 2598 ganger)

hELgenen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2578
    • Vis profil
Sv: Mangelen på en felles betalingsløsning er den største utfordringen.
« Svar #45 på: Torsdag 10. Juni 2021, klokken 07:54 »
Jeg savner vanlig kredittkortbetaling. Nå hurtiglader jeg svært sjeldent - kanskje ladet et titalls ganger siden 2014 - og de første gangene var det et sant helvete. Ikke fungerte  RFID brikken, SMS lading feilet og på toppen av det hele låste ladekabelen seg fast i bilen på aller,aller første ladeseanse med bilen. Så da stod jeg der med kone og barn en sen kveld og ringte kundeservice. Nå ordnet dette seg, men etter det ble det lastet ned en del apper, bestilte egne RFID brikker fra et par aktører jeg ville bruke (elbilforeningens brikke virket ikke den gang for meg) og satte meg godt inn i hvordan dette skulle gjøres. Dette har fungert bra - men en gang stoppet jeg på langtur på en circle k ladestasjon - det gikk ikke så bra. Mulig jeg skulle ha lastet ned app'en på forhånd, men nå var jeg på tur og planlegging av ladestopp er ikke noe jeg liker. Uansett jeg fikk ikke circle k til å lade min bil - ga opp og kom meg heldigvis til en av mine foretrukne ladestasjoner og ting virket med en gang.  Men slik bør det ikke være - dersom jeg har behov for lading der og da så burde en ikke forvente at en skal ha lastet ned app på forhånd, fått tak i brikke til den aktøren eller noe annet forhåndsarbeid. Men slik oppfatter jeg at det faktisk er i dag - man må ha gjort hjemmeleksen sin for at det skal gå bra.  Tenk deg en lignende situasjon når du skal stoppe å kjøpe melk hos den lokale landhandleren i nærheten av feriedestinasjonen din - synes du det hadde vært greit å bli møtt med et oppslag i kassa om at du må laste ned en app for å betale? Det siste skriket på denne fronten er at man kan kjøpe seg en ladeplan - mao. må man planlegge for ett år frem i tid og så gjøre vurdering om hvilke ladeplan som egner seg for ditt bruk. Nei - jeg ser virkelig frem til en ekstrem forenkling her - bare "tæppe" på laderen med samme kort som du bruker inne i butikken.

automat

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2014
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2164
    • Vis profil
Sv: Mangelen på en felles betalingsløsning er den største utfordringen.
« Svar #46 på: Torsdag 10. Juni 2021, klokken 09:01 »
Med to elbiler, hver med to nøkler, burde jeg hatt 4 universelle ladbrikker (Elbilforeningen/NAF). Nå tar jeg sjansen på at jeg klarer å legg brikkene tilbake i midtkonsollen istedet for i en tilfeldig jakkelomme, så jeg nøyer meg med to. Hver og en av brikkene må registreres hos ladoperatørene, i mitt tilfelle Mer, Recharge, Circle K og BKK.

Så lastet jeg ned appen til inCharge en gang jeg trodde jeg skulle få bruk for den i Sverige. Aldri brukt. Om den funker i på inCharge i Nord-Norge vet jeg ikke.

Og så har jeg Plugsurfing app og brikke som kun er brukt et par ganger. Og en gammel Fortum-brikke og et Grønn kontakt-kort som jeg tror fortsatt skal virke.

Jeg ladet en gang på Ionity. Den lå på en Circle K-stasjon og da funket det å lade via Circle K-registrert brikke. Om det funker på Ionity som ligger andre steder aner jeg ikke.

Og så får jeg håpe jeg ikke trenger å lade hos eOn, Lade i Norge, Defa eller hos andre aktører Norge. Kople funker heldigvis via Recharge.

Jeg vet jeg kan betale med EasyPark-appen hos noen aktører, men hvem det gjelder har jeg ikke oversikt over.

Og skal jeg noen lengre turer til utlandet, vil det være uaktuelt å kjøre noe annet en Tesla, der man har superlader å basere seg på.

Nei, å betale for lading er ikke lettvint. Bare det å holde seg opdatert på hvem som samarbeider med hvem, og hvilket navn de operer under akkurat nå, er en jungel.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

goggo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1320
    • Vis profil
Sv: Mangelen på en felles betalingsløsning er den største utfordringen.
« Svar #47 på: Torsdag 10. Juni 2021, klokken 09:05 »

Som jeg har sagt i mange år nå - det er bare en ting som vil fungere og det er at EU/EØS pålegger operatørene å ha tvungen roaming seg imellom.
Det vil jo være kjempedumt å introdusere en norsk løsning, når det vi trenger er en løsning for Europa.

Da kan man ha ett løpende abonnement hos valgfri operatør i sitt hjemland, og man kan lade hvor som helst i Europa.
Og på samme måte som med mobiltelefoni så slipper man da å styre med kortbetaling hver gang.

De som er like gamle som meg husker sikkert hvilket hælvete vi har vært igjennom når det gjelder mobiltelefoni og roaming, og vi så og hørte det samme fra operatørene der: At det skulle være "umulig" og "upraktisk" og "udemokratisk" og "uforholdsmessig dyrt" og jeg vet ikke hva med en slik roaming løsning.

Nå er både operatører og kunder tilsynelatende fornøyd med mobil roamingen etter at myndighetene påbød dette ved lov for noen år siden.

Nå må EU/EØS med Norge som pådriver gjøre det samme for elbil lading, så løser alt seg :)   
Dette er jo en fin oppgave for den nye internasjonale elbilforeningen. https://elbil.no/samler-elbil-eiere-fra-hele-verden/

mvh
Hugo
Bor nær Kristiansand.
Pensjonert ingeniør med umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Hyundai Ioniq (38KWh) og Mate-X (850Wh).
NAF medlemskap i stedet for Elbilforeningen.
Hjemmelader på 16A CEE med en portabel ladestasjon.
Hurtiglader for det meste hos Circle K.

hELgenen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2578
    • Vis profil
Sv: Mangelen på en felles betalingsløsning er den største utfordringen.
« Svar #48 på: Torsdag 10. Juni 2021, klokken 09:11 »
 :+1:

Roy Aasen

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 992
    • Vis profil
Sv: Mangelen på en felles betalingsløsning er den største utfordringen.
« Svar #49 på: Torsdag 10. Juni 2021, klokken 09:33 »
Jeg vil at bruk av bankkort (med visa / mestro-del) blir lovpålagt på ladere i hele Europa. Punktum. Så er det sikkert ingen stor sak å ha kilde som viser ladepriser rundt om, samt at prisen kommer opp på skjerm på ladestasjon (hurtigladere).


Joda, jeg harX ladeapper og x ladebrikker/kort. Av ren nødvendighet. Det har blitt noen (få) turer i Europa og selv bevæpnet til tennene kan det enda hende at ting ikke fungerer som det skal.

Bankkort har jeg brukt siden det ble mulig, sånn for følte 100 år siden, og har til dags dato ikke hatt vansker med kortbetaling der det var mulig, være seg i Unaiten eller Europa. Ei heller har jeg noen gang  hatt problemer med at kortet "plutselig" er utgått. (Skal sies at jeg alltig har to bankort med meg.) Får alltid beskjed om at nytt kort er underveis.

Min bedre halvdel nekter å holde på med denne "møkka" som hun kaller det. Ved tæpping med bankkort stiller det seg (muligens) anderledes.

Det er å håpe at ladeoperatører blir tvunget til dette enten de vil eller ikke. At de sutrer over at det koster penger gir ingen medlidenhet fra meg, de kan jo bare ta litt påpluss på ladestrømmen.

Tysklandtur pågår nå, og det ble med dieselbil. El-bil er bare noe å ergre seg over på slike turer pga av selvsamme app/brikke betalings-rot.


JorgenM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2747
    • Vis profil
    • LinkedIn
Sv: Mangelen på en felles betalingsløsning er den største utfordringen.
« Svar #50 på: Torsdag 10. Juni 2021, klokken 10:14 »
Flott hvis det blir krav om kort-terminal.

Apper er noe herk. Som nevnt er det typisk at kortet er utgått den ene langturen i året man skal hurtiglade og gjerne er det nye operatører, nye eller oppdaterte apper. Jeg har kontantkort med 500MB/mnd så ønsker helst ikke å bruke data på nedlasting av slikt. Så sitter man gjerne i bilen og sperrer laderen for andre i 5 minutter da...
Har brikker som jeg må gå gjennom å oppdatere for hver langtur. I år må jeg gjøre research på om GK-brikken fortsatt funker på Mer-laderne og de har sikkert en ny app også...

Med kortbetaling hadde alt vært smertefritt :+1:
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - 2x BMW i3 (1 solgt)

THE

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2002
    • Vis profil
Sv: Mangelen på en felles betalingsløsning er den største utfordringen.
« Svar #51 på: Torsdag 10. Juni 2021, klokken 10:36 »
Jeg har ladet på en hurtiglader som krevde betaling med kort. (Vassenden i Jølster) for noen år siden. Det var den mest tragiske implementeringen av betalingsløsning jeg har vært borti, så det er fullt mulig å gjøre det komplisert og upraktisk med bankkort også.

Ladejungelen var en av de viktigste grunnene til at jeg valgte Tesla da jeg byttet ut Zoe'n jeg hadde tidligere. Krav om lang rekkevidde, mye plass og tilhengermulighet ekskluderte også alle andre alternativ i 2017, men jeg hadde nok valgt Tesla nå også pga. enkeltheten med langturer og stor fleksibilitet på hurtigladere. Selv om jeg ikke lader så ofte på kommersielle ladere lenger så skjer det ofte nok til at jeg klarer å bli irritert over hvor håpløst det er med brikke, app, registrering osv. Grønn kontakt/Mer og BKK har jeg for så vidt ikke hatt noe særlig problem med, men eOn, Fortum, Lade i Norge og et par andre aktører har gitt meg nok grå hår i hodet de siste årene også til at jeg ikke vil ha en bil som gjør meg avhengig av å lade på disse laderne. Håper Ishavsveien/InCharge i Troms og Finnmark fungerer eksemplarisk i sommer når jeg skal nordover. Konto er allerede registrert, og koblet opp mot ladebrikken til elbilforeningen. App er installert som back-up, men jeg må nok stoppe å ta en testlading på den første og beste laderen jeg passerer for å se at jeg får ting til å fungere før jeg plutselig får behov for å lade.

Etter 6 år og nesten 200000 km i elbil har jeg ikke hatt skikkelig rekkeviddeangst, men jeg har hatt angst for ikke å få lade flere ganger, både pga. betalingsproblemer, defekte ladere, opptatte ladere og rett og slett pga. fingertrøbbel pga. en haug forskjellige rutiner/prosedyrer på hvordan lading skal startes. Ladestasjoner, både hurtigladere og normalladere, bør få noen krav til "universell utforming", og dette må bli mye enklere og mer intuitivt hvis majoriteten av befolkningen skal godta å bruke kun elbil.   
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Rosstopher

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 880
    • Vis profil
Sv: Mangelen på en felles betalingsløsning er den største utfordringen.
« Svar #52 på: Torsdag 10. Juni 2021, klokken 10:59 »
Som jeg har sagt i mange år nå - det er bare en ting som vil fungere og det er at EU/EØS pålegger operatørene å ha tvungen roaming seg imellom.

Roaming er helt unødvendig om man bare kan få tæppe kortet som på alle andre plasser man handler.

Det vil jo være kjempedumt å introdusere en norsk løsning, når det vi trenger er en løsning for Europa.

Uansett hva som skjer med lading i EU så tipper jeg at turister klarer å tæppe kortet sitt i Norge. Om EU går for en løsning hvor man må ha app eller brikker trenger ikke det å stoppe oss fra å ha en bedre løsning her i landet.
2016 Tesla Model S 90D

ToWalkOrDrive

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1835
    • Vis profil
Sv: Mangelen på en felles betalingsløsning er den største utfordringen.
« Svar #53 på: Torsdag 10. Juni 2021, klokken 12:11 »
Som jeg har sagt i mange år nå - det er bare en ting som vil fungere og det er at EU/EØS pålegger operatørene å ha tvungen roaming seg imellom.

Roaming er helt unødvendig om man bare kan få tæppe kortet som på alle andre plasser man handler.

Det vil jo være kjempedumt å introdusere en norsk løsning, når det vi trenger er en løsning for Europa.

Uansett hva som skjer med lading i EU så tipper jeg at turister klarer å tæppe kortet sitt i Norge. Om EU går for en løsning hvor man må ha app eller brikker trenger ikke det å stoppe oss fra å ha en bedre løsning her i landet.

Det er veldig mange nordmenn som tripper for å reise til utlandet, og hvis lading er rævva i utlandet så er mange like langt. Hver gang jeg nesten kjøper en ikke-Tesla så kommer tankene tilbake hvor greit det er at alle Teslaer og Tesla-ladestasjoner kjenner igjen hverandre, så det bare er å plugge ledningen i og så blir en trukket på bankkontoen. Det er jo et sånt system de bør prøve å få til først og fremst...men er gjerne for vanskelig for ikke-Teslaer...
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

Vollis47

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2016
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 901
    • Vis profil
Sv: Mangelen på en felles betalingsløsning er den største utfordringen.
« Svar #54 på: Torsdag 10. Juni 2021, klokken 13:32 »
Godt å se at myndighetene begynner å skjønne at dette er et problem. Fra mine år med elbil tenker jeg med gru på alle de gangene jeg hadde problem med lading av iOn og Kia Soul. Etterhvert gikk det greit med Fortum og GK, men fort et problem om en lader ikke virker. Heller ikke kjekt når jeg ladet hos BKK første gang og ikke fikk løs ladekabelen. Hadde en del telefonsamtaler med kundeservice hos alle disse operatørene. Ikke var det helt enkelt å lade Kiaen i Danmark heller. Det er for mange varianter av rekkefølge for tilkobling, betaling etc. Det er jo topp at myndighetene nå endelig tar dette alvorlig, men hvorfor har ikke bilprodusentene vært mer krevende overfor ladeoperatørene. Det er viktig at de kommer til enighet om et enhetlig system.

Inntil da er Tesla overlegne på litt lengre strekninger, spesielt når du skal på nye veier.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018

Rosstopher

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 880
    • Vis profil
Sv: Mangelen på en felles betalingsløsning er den største utfordringen.
« Svar #55 på: Torsdag 10. Juni 2021, klokken 18:04 »
Jeg var innom Circle K i dag og fylte opp dieseldyret for første gang på sikkert et halvt år. Da så jeg til min forskrekkelse at det fortsatt ikke var mulig å tæppe kortet (mobilen) ved pumpa, men det hang en plakat der med at man kan betale med Circle K app. Jeg valgte selvfølgelig heller å gå inn i butikken og tæppe mobilen der.

Dere som er mot kortbetaling og for app/brikke: hva hadde dere gjort i det tilfellet?
2016 Tesla Model S 90D

Counterpointer

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 847
    • Vis profil
Sv: Mangelen på en felles betalingsløsning er den største utfordringen.
« Svar #56 på: Torsdag 10. Juni 2021, klokken 21:52 »
Mange gode refleksjoner og erfaringer i denne tråden. Kjenner igjen så å si alt

Etter å ha hatt 8 elbiler siden 2014 og Tesla siste tre år er det ikke tvil om hva som er enklest.

Plugg and charge er den endelige løsningen, med stasjoner med nok ladere og høy driftsikkerhet!!!!

Har kjørt Tesla til Kroatia uten å behøve å planlegge og helt trøbbelfritt. Eneste problemet på den turen var når jeg forsøkte Ionity, da var det instant flashback og måtte ringe kundeservice som restartet laderen (sånn som det alt for ofte var med GK og Fortum før……)

I tillegg må prisene standariseres, det bør bli almen tilgjengelighet og gjerne mulighet for å tappe bankkort/kredittkort.

hELgenen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2578
    • Vis profil
Sv: Mangelen på en felles betalingsløsning er den største utfordringen.
« Svar #57 på: Torsdag 10. Juni 2021, klokken 22:09 »
I tillegg må prisene standariseres, det bør bli almen tilgjengelighet og gjerne mulighet for å tappe bankkort/kredittkort.

Tja...tæppe kort er nok å foretrekke sett opp mot å tappe kort..........

Rosstopher

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 880
    • Vis profil
Sv: Mangelen på en felles betalingsløsning er den største utfordringen.
« Svar #58 på: Torsdag 10. Juni 2021, klokken 22:14 »
I tillegg må prisene standariseres, det bør bli almen tilgjengelighet og gjerne mulighet for å tappe bankkort/kredittkort.

Tja...tæppe kort er nok å foretrekke sett opp mot å tappe kort..........

Nja. Det norske ordet "tæpp" kommer jo fra det engelske ordet "tap", så å tappe er ikke så veldig feil. Jeg foretrekker sistnevnte skrivemåte, men har valgt å bøye meg for flertallet. Men nok om det!
2016 Tesla Model S 90D

Counterpointer

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 847
    • Vis profil
Sv: Mangelen på en felles betalingsløsning er den største utfordringen.
« Svar #59 på: Torsdag 10. Juni 2021, klokken 22:57 »
I tillegg må prisene standariseres, det bør bli almen tilgjengelighet og gjerne mulighet for å tappe bankkort/kredittkort.

Tja...tæppe kort er nok å foretrekke sett opp mot å tappe kort..........

Nja. Det norske ordet "tæpp" kommer jo fra det engelske ordet "tap", så å tappe er ikke så veldig feil. Jeg foretrekker sistnevnte skrivemåte, men har valgt å bøye meg for flertallet. Men nok om det!
Takk for støtten Rosstopper

Æ føles helt feil