Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mangelen på en felles betalingsløsning er den største utfordringen.

Startet av Vollis47, fredag 09. april 2021, klokken 13:26

« forrige - neste »

Vollis47

I Norge har vi mange ladeoperatører med hver sin betalingsløsning som er utfordrende nok for erfarne elbilister og skremmer mange fra å velge elbil. Kommer vi utenfor landet, så mangedobles utforingen. At EU har gitt støtte til Ionity er utrolig rart siden Ionity favoriserer noen europeiske produsenter, ikke elbilistene. Sånn sett er Ionity mye verre enn Tesla, som ikke har mottatt noe offentlig støtte.

Om ikke ladeoperatørene snart får til en felles betalingsløsning får vi håpe på at de største kjøper opp mange av de mindre operatørene slik at vi får færre å forholde oss til.

Alternativt kan vi håpe på at Easypark kan få avtale med svært mange ladeoperatører slik at vi kan bruke den løsningen når vi kjører utenfor vårt kjente miljø. På den måten kan ladeoperatørene fortsette med egne brikker/apper for mer faste kunder samtidig som de tilbyr en (litt dyrere) løsning for langveisfarende.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

JorgenM

Helt enig.

Jeg frarådet min 75 år gamle far fra å kjøpe elbil nettopp av denne grunnen, samt at han egentlig venter på Toyota elbil. Han kan knapt åpne SMS han mottar på mobilen.

Alt annet enn VISA duger ikke for han.

Jeg hater også apper på mobilen og brikker finner jeg aldri når jeg trenger dem.
Hver gang jeg skal lade med app må jeg logge inn på nytt, gjerna gjøre en passord request og kanskje også oppdatere betalingskort. Heldigvis bare 2-3 ganger/år jeg hurtiglader, men det er like slitsomt hver gang.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

1317142119

Dette jobbes det da kontinuerlig med. Man må bare kjøpe riktig elbil. Alle de tre tyske premiumprodusentene har vel løsning for dette allerede (selv om det kanskje ikke virker hos alle tilbydere enda).

Det største problemet er tilbyderne som kun aksepterer egne RFID-brikker eller brikker fra aktører de selv har avtale med. Altså at du ikke manuelt kan legge inn f.eks. BMW Charge-kortet ditt.

Thomas Parsli

Sitat fra: Vollis47 på fredag 09. april 2021, klokken 13:26
At EU har gitt støtte til Ionity er utrolig rart siden Ionity favoriserer noen europeiske produsenter, ikke elbilistene. Sånn sett er Ionity mye verre enn Tesla, som ikke har mottatt noe offentlig støtte.

Ionity fikk vel støtte fra EU nettopp fordi de hadde lobbet i flere år om hvor urettferdig det var at Tesla lagde elbiler markedet etterspurte?

Sitat fra: Vollis47 på fredag 09. april 2021, klokken 13:26
Om ikke ladeoperatørene snart får til en felles betalingsløsning får vi håpe på at de største kjøper opp mange av de mindre operatørene slik at vi får færre å forholde oss til.

Markedskampen er så hard at jeg tror vi alltid vi ha for mange operatører.
Og ingen andre enn Tesla ser verdien av en enkel løsning.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Syklist

Enig.

Det burde absolutt være like lett å betale på alle hurtigladestasjoner som på en bensinstasjon.

2 løsninger:


  • Standard protokoll for kommunikasjon mellom lader og bil, slik som Tesla bruker. Dersom alle biler med CCS kontakt kunne støtte dette, og bileiere registerer betalingskort i en app, slik som Tesla, så blir det enkelt for alle.
  • Kredittkortleser på ladestasjon. Det finnes jo på alle parkerings- og drikkeautomater.
Innfør gjerne 1 og 2 samtidig.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Ingeniøren

Synes det fungerer greit når jeg en sjelden gang hurtiglader, så vanskelig er det da ikke   :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

jkirkebo

Sitat fra: JorgenM på fredag 09. april 2021, klokken 13:36
Helt enig.

Jeg frarådet min 75 år gamle far fra å kjøpe elbil nettopp av denne grunnen, samt at han egentlig venter på Toyota elbil. Han kan knapt åpne SMS han mottar på mobilen.

Alt annet enn VISA duger ikke for han.

Tar du 30 minutter og hjelper han litt er det enklere enn Visa. Registrer elbilforeningens brikke hos alle operatørene, med et kort som har litt gjenstående varighet. Da kan han bruke samme brikke overalt, også på sakteladere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JorgenM

Hey, du snakker om en mann som har sin gamle Garmin GPS i frontruta på bilen fordi han nekter å sette seg inn i den innebygde navigasjonen på bilen han kjøpte for 5 år siden. OG som ringer meg hver gang det er en 'konvolutt' på mobilen (les:SMS). Jeg tror han skal få holde seg til dieselbil inntil videre :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

DagfinnN

Sitat fra: jkirkebo på fredag 09. april 2021, klokken 15:57
Tar du 30 minutter og hjelper han litt er det enklere enn Visa. Registrer elbilforeningens brikke hos alle operatørene, med et kort som har litt gjenstående varighet. Da kan han bruke samme brikke overalt, også på sakteladere.
Problemet kan være større. Etter 30 min instruksjon, kommer spørsmålet: Kan du vise meg en gang til?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

trykkertor

Jeg tenker vi er klare for å se 20 sekunder av denne klassikeren her nå.  :)
https://youtu.be/Q8C9N0Z-MhI?t=360

Og den jobben du har foran deg den dagen betalingskortet går ut på dato og du skal registrere nytt kort.

ENTO

Som snart ny elbileier og elbileier for første gang så er jeg skremt over hvor dårlig tilbudet på lading er. Her har Elbilforeningen kun en ting å gjøre: få samordnet alle disse tilbyderne av lading. For å si det enkelt: det må bli like lett å lade en elbil som å fylle diesel/ bensin på ei pumpe.

Wisd0m

Sitat fra: JorgenM på fredag 09. april 2021, klokken 16:02
Hey, du snakker om en mann som har sin gamle Garmin GPS i frontruta på bilen fordi han nekter å sette seg inn i den innebygde navigasjonen på bilen han kjøpte for 5 år siden. OG som ringer meg hver gang det er en 'konvolutt' på mobilen (les:SMS). Jeg tror han skal få holde seg til dieselbil inntil videre :)
Toyoya RAV4 PHEV er løsningen. Trenger kun å forstå at den bør plugges inn når man kan 🙂

Edit: Og for oss som kjører Tesla har jo som kjent dette vært enklere enn å fylle diesel lenge. Bort til stasjonen, trykk på knappen og plugge i kabelen. Tar 10 sekunder før jeg stikker og gjør det andre jeg skal

goggo

Dette med felles betalingsløsning eller roaming har vi jo diskutert siden elbil-tidenes morgen.
Personlig synes jeg en Europeisk roamingløsning er viktigere/riktigere enn å pålegge kort-terminaler e.l.

Saken er nok så enkel at operatørene ikke ønsker å hjelpe oss med dette.
De vil ha full kontroll over kundene og vil binde oss til seg selv og gjøre det vanskelig for oss å velge mellom forskjellige operatører.

Eneste løsningen er nok at myndighetene (helst EU/EØS slik at hvert land slipper å gjøre dette) pålegger alle operatørene å finne en løsning, setter stram en tidsfrist på dette, og ilegger store bøter på de som ikke oppfyller kravene.

Vi hadde jo tilsvarende fa...skap med mobilroaming inntil myndighetene gjorde noe med dette. Og da prøvde mobiloperatørene å si at de ville gå konkurs alle sammen hvis de ble pålagt en sånn "urettferdig" roaming-plikt, men det ser jo ut som de har klart seg bra og samtidig har prisene for oss forbrukere gått drastisk ned etter at Europa-roamingen ble innført.

Det Elbilforeningen og NAF og tilsvarende organisasjoner i hele Europa burde jobbe med er å påvirke myndighetene til å pålegge slik roaming mellom alle operatører.

mvh
Hugo


   
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

1317142119

Sitat fra: Syklist på fredag 09. april 2021, klokken 15:23
2 løsninger:


  • Standard protokoll for kommunikasjon mellom lader og bil, slik som Tesla bruker. Dersom alle biler med CCS kontakt kunne støtte dette, og bileiere registerer betalingskort i en app, slik som Tesla, så blir det enkelt for alle.
  • Kredittkortleser på ladestasjon. Det finnes jo på alle parkerings- og drikkeautomater.
Innfør gjerne 1 og 2 samtidig.
Verden er heldigvis ikke så dum som man kan få inntrykk av. Det du ser etter i punkt 1 eksisterer allerede. Det tar bare tid å få dette implementert over alt (for ikke å snakke om at dette ikke kommer til å virke på gamle elbiler).

Plug & Charge aka ISO 15118 er det du ser etter. Kjøp en Porsche Taycan, så mener jeg å huske at du skal være klar når Ionity lanserer dette (og andre ladeoperatører).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA