Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading på schuko

Startet av larsmoe, fredag 09. april 2021, klokken 09:31

« forrige - neste »

larsmoe

Får ID.4 1st på mandag 12/4 og rekker ikke å få inn ladeboks med en gang. Noen som har erfaringer med lading på schuko. Det følger med ladekabel for schuko som standard?

MrUnderhill

Problemet med å lade på schuko er at den ikke er bygget for levere høy effekt over lang tid, dette kan føre til varmeutvikling og i verste tilfellet brann.

Det anbefales å maks lade elbil med 10 ampere fra en schuko kontakt, men har du ett eldre el-anlegg ville jeg justert ned effekten. Ville også sjekket hvor varm kontakten ble i starten, la bilen lade en times tid - ta ut kontakten og sjekk om den er varm.

Lader du med 10A på en vanlig stikkontakt får du 2,3 Kw per time du lader, så i løpet av natt med 10 timer lading får du 23KW inn på batteriet. Dvs. rundt 10-15 mil praktisk rekkevidde, og det holder kanskje for deg i hverdagen?

unik42

Med mindre kursen din er dimensjonert for det og av heller nyere årgang, ville jeg kanskje vurdert Redusert AC ladestrøm. Da lader vel bilen ca. 6A.

Tregt, ja, men har du tid så gjør det jo ikke noe.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

ENTO

Er Schukoladeren mulig å justere (nedover) ?

unik42

2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

ENTO


Roy Aasen

Sitat fra: larsmoe på fredag 09. april 2021, klokken 09:31
Får ID.4 1st på mandag 12/4 og rekker ikke å få inn ladeboks med en gang. Noen som har erfaringer med lading på schuko. Det følger med ladekabel for schuko som standard?

Går helt flott å lade på 10A sålenge anlegget ditt ikke er antikvarisk :-).  Har du anlegg med gamle skrusikringer, så kan det være greit å sjekke at de ikke blir for varme.
Det er til og med helt innafor å lade på vanlig stikk når du venter på montasje av ladeboks. (Så lenge det ikke drar ut i månedsvis)

Og...det følger med nødlader som det heter, til bilen. 

Da gjenstår det bare å gratulere.

Homecast

#7
Siden dette er snakk om midlertidig bruk så går det nok helt greit

Vurder følgende, dersom du er usikker på stikkontakten. Etter 2-3 timer ladetid, ta ut plugg og ta på enden (OBS, kan være varmt) brenner du deg så ville jeg vurdert en annen stikkontakt hvis du har.

Nr 2, ta også en vurdering på hvor stikkontakt er montert.
Er det en stikkontakt med en tilførsel som går via mange rom eller via mange koblinger? eller har du stikkontakt som sitter veldig nære sikringsskapet og med lite koblinger imellom. Jeg hadde valgt det siste. (er jo ikke alltid like enkelt å vite ved skjult anlegg)

Er også fornuftig å sette ladestrøm ned i bil som nevnt i tråden her.

Lykke til med ny bil, og plutselig en ladeboks også ;)
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

larsmoe

Tusen takk for svar !!! Klokere nå :)

larsmoe

Har nå hatt min ID.4 1st i en ukes tid. Er veldig fornøyd :) Snålt at:

- klima- og volumknappene under skjermen ikke har lys.

- hjuldimensjon er forskjellig foran og bak, så går ikke å bytte om ut fra slitasje.

- ingen frunk :(

- ingen egen knapp i skjermen for å switche mellom Android Auto og vanlig grensesnitt.

- gjenværende kapasitet noen ganger vises som over 60 mil :D

- ingen lokasjon av bilen i We Connect app.

Men småting. Veldig fornøyd med bilen :) Synes absolutt ikke den er treig i akselerasjon, som mange mener.

Men til tema i denne tråden:

Hva med lovligheten av schuko-lading? Hva er lov og ikke lov? Kan man få avkorting i forsikring?

unik42

Det er en knapp for å bytte mellom AA og infotainment. Den heter App Connect og du legger den inn som snarvei på hjemskjerm. I tillegg kan du også trykke på media widget for å hoppe rett på Google media avspiller.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

jonnyjb

Sitat fra: ENTO på fredag 09. april 2021, klokken 10:49
Kanskje på tlf. m/app ?
Ja, det er også mulig å skru på dette med We Connect ID app'en (under Bil => Innstillinger finner du "Redusert AC-ladestrøm").
2022 Polestar 2 Standard Range Single Motor (2022)
2020 VW ID.3 1st (2021) - solgt
2019 Opel Ampera (2013) - solgt
2007 Opel Corsa (2007) - vraket
2002 Mitsubishi Galant (1995) - solgt

larsmoe

Noen som kan kommentere på lovligheten av schuko-lading?


magfred

Sitat fra: jonnyjb på mandag 19. april 2021, klokken 14:01
Sitat fra: ENTO på fredag 09. april 2021, klokken 10:49
Kanskje på tlf. m/app ?
Ja, det er også mulig å skru på dette med We Connect ID app'en (under Bil => Innstillinger finner du "Redusert AC-ladestrøm").

Noen som vet hva dette betyr i praksis? F. eks hvis jeg lader på 16A til vanlig, vil dette sette styrken ned 50%? Eller vil den settes til en fast minimumsstrøm (6A?) uavhengig av hva slags AC-kurs jeg er koblet til? Dette var mer tydelig på tidligere ladbare VW, hvor man selv satte styrken med et faktisk tall i app/bil.
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA