Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Valg av elbil tips

Startet av zero900t, fredag 09. april 2021, klokken 08:38

« forrige - neste »

zero900t

Hei.
Jeg er i fasen på å bytte ut Saaben med EL... Siden Saab ikke fikk kommet ut med sin 93 EL så må jo valget bli noe annet dessverre...( ikke helt riktig da det går 93 EL i Sverige ;) men å få tak i en sånn da har man vunnet i lotto...)

Jeg har kikka på E-Tron, EQC, Tesla X og Polestar. Kravet er min hengervekt 1000kg, må kunne kjøre fra Oslo til Trysil midtvinters med 10 cm snøslaps hele veien UTEN å stoppe å lade. Det gidder jeg nemlig ikke å vente på...
Fullpakka bil med 2 unger og kjerring ( alle veit jo da alle hullrom som kan fylles er fyldt opp...)

Jeg tror da at Polestaren ryker/ikke vil kunne klare det.
E-tron må vel da være 55...
Tesla X - skrudd sammen som alle andre amerikanere, med variasjon av hell...
EQC - Denne syns jeg virka trang/liten men mulig det bare er inntrykket mitt...

Så en annen problemstilling.
Tesla eller ikke Tesla... Jeg ser fordelen med ladenettverket til Tesla, og jo mere jeg leser om alle disse andre som man må registrere seg via app, brikke tlf og ikke kan betale direkte på ladestolpen og veldig varierende pris på hvem stasjon man stopper på virker litt for meg som grønn el bil kjøper rett å slett håpløst å sette seg inn i...
Godt mulig det ikke er så ille men...

Noen som har noen gode argumenter for og i mot som kanskje har vært gjennom noe av samme problemstilling her inne?

Øyvind.h

#1
Vurdert å sette deg på liste for ID4 4wd?
Jeg tipper du blir fornøyd uansett hvilken bil du velger.
Polestar 2 er klart minst av disse, både i bagasjerom og baksete. Til unger fungerer baksetet fint, men jeg lånte en PS2, rygget den inntil min EQC og gjorde sammenligning av bagasjeplass. EQC var ganske mye større. Det førte til at PS2 røk ut som kandidat for min del, selv om den var god å kjøre, godt støydempet og hadde nok plass i baksetet for oss. Rekkevidde vinterstid og noe variabel ladehastighet trakk også litt ned, men ingen showstopper.
Plassmessig er jo Model X i en egen liga her. Den har enormt med plass sammenlignet med E-tron, EQC og PS2. Både i baksete og bagasjerom.

Om du har en fast rute du kjører veldig ofte, men sjelden andre veldig lange turer, høres det fornuftig ut å gå for den bilen du liker best som klarer din faste rute. Da blir verdien av Teslas ladenettverk mindre. Med takstativ/takboks, god fart på motorvei og -15 tror jeg nok EQC kan slite litt med rekkevidden, uten at jeg har kjørt den til Trysil noen gang. Men en bør spørre seg selv hvor ofte worst case slår til. Etter ett år med EQC har jeg måttet lade èn gang på vei til hytta på grunn av høyt forbruk. Jeg har kjørt mange ganger til Hafjell, og med 15 mil motorvei frem til Moelv ble det snaut med rekkevidde i -15, diverse kø + takstativ og skiholder. Men for min del er det ikke krise å måtte lade en eller to ganger i året, av totalt 20+ turer til hytta. Jeg ville ikke valgt en annen bil på grunn av dette isolert. Det er tross alt kun i helt ekstreme case det kan bli snaut.
OBS - ikke lytt til solskinnshistoriene når det kommer til rekkevidde (ei heller de som krisemaksimerer). Da blir du bare skuffet, eller velger feil bil.

I streng kulde går nok E-tron hakket lenger enn EQC. Model X LR eller 100D går lengst, og du får enormt med plass. En kan visstnok legge ski langsmed gulvet i 5-seteren, eller i midten i 6 seteren. Jeg hadde 7-seter og brukte sykkelstativ, men synes nok at takstativ eller skiluke er mer praktisk.
Men Model X er ganske dyr, og serviceapparatet har fortsatt en vei å gå etter mitt syn.

På EQC er det mulig å få relativt god rabatt, så du kan få en veldig bra spekket EQC med det meste av utstyr til rundt 700k. Model X og E-tron er en del dyrere.

Spør en forhandler om å få låne bil, gjerne natten over. Med noen timer bak rattet kjenner du hvilken som passer deg og dine behov/preferanser best :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Syklist

Jeg har kjørt Saab i 14 år (900 og 9-3) og kan absolutt anbefale Model 3.  Også SR+ har bra rekkevidde og plass nok til bagasje for ferie med 2 barn for oss i hvertfall.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#3
Her du sjekket utvalget her?
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.msg970089#msg970089

De som har praktisk rekkevidde over 300km burde forhåpenligvis klare turen Oslo-Trysil også om vinteren (så sant du ikke drar henger samtidig).

amrois

høres ut for meg som om det er speccen på ID4 og Enyaq du lister opp....
ID4 Pro Perf Tech

RJK

Ioniq 5 og KIa EV6 virker jo som helt klare kandidater, i tillegg til TMY og de nevnte Enyaq og ID4. Vil nå si koreanerne er veldig interessante kandidater, som kan lever litt "elbil-ytelser" om det er av interesse. Og med 800V-lading og abonnement som gir redusert pris på lading hos Ionity, og abonnementet visstnok inkludert for de første 2 årene, så frister jo laderne til Ionity om man trenger påfyll.


Ser det er noe diskusjon om inkludert abonnement på Enyaq og ID4 ikke følger med, som ved ID.3, så om det mangler, blir de straks (enda) mindre interessante for slike som meg, som liker litt aks. Men blir overrasket om det faktisk stemmer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jkirkebo

Sitat fra: zero900t på fredag 09. april 2021, klokken 08:38
Hei.
Jeg er i fasen på å bytte ut Saaben med EL... Siden Saab ikke fikk kommet ut med sin 93 EL så må jo valget bli noe annet dessverre...( ikke helt riktig da det går 93 EL i Sverige ;) men å få tak i en sånn da har man vunnet i lotto...)

Jeg har kikka på E-Tron, EQC, Tesla X og Polestar. Kravet er min hengervekt 1000kg, må kunne kjøre fra Oslo til Trysil midtvinters med 10 cm snøslaps hele veien UTEN å stoppe å lade. Det gidder jeg nemlig ikke å vente på...
Fullpakka bil med 2 unger og kjerring ( alle veit jo da alle hullrom som kan fylles er fyldt opp...)

Jeg tror da at Polestaren ryker/ikke vil kunne klare det.
E-tron må vel da være 55...
Tesla X - skrudd sammen som alle andre amerikanere, med variasjon av hell...
EQC - Denne syns jeg virka trang/liten men mulig det bare er inntrykket mitt...

Hvis du ellers hadde vært fornøyd med en Saab 9-3 og kun trenger 1000kg hengervekt er det vel Tesla Model 3 som er det naturlige valget og ikke Model X? Det blir jo i så fall den billigste bilen av de du nevner.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

zero900t

Takker denne her var helt suveren, leite litt her å se om andre alternativer kan dukke opp!

Her du sjekket utvalget her?
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.msg970089#msg970089

De som har praktisk rekkevidde over 300km burde forhåpenligvis klare turen Oslo-Trysil også om vinteren (så sant du ikke drar henger samtidig).

Kjører til daglig en 95 Aero stasjonsvogn så mer enn nok plass og power egentlig ;) Har kjørt så å si samtlige modeller til Saab og stort sett fornøyd med alle ;)


johnsalf

Dette med lading som du tar opp.
-Ja, det er litt å sette seg inn i - men på den annen side, når du har satt av den timen og registrert det som skal registreres og lastet opp appene går det rimelig enkelt i bruk. Hvis du ønsker å stresse med ulike priser og oppsett, så kan du det - jeg  velger å lade der det passer best de få gangene jeg er på langtur - sparer masse penger i de 97% av kjøreturen jeg lader hjemme og driter i om det koster 10kr ekstra på de sjeldne hurtidladingene

OleBrummen


Ut i fra dine krav med 200 km vinter, og 1000 hengervekt....og siden du vurderte Polestar 2...ja, da er kanskje valget enkelt per nå:

Sr+ Tesla model 3. Med tilhengerfeste klokker du 370 000 for nybil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA