Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

"Break-wipe" funksjon

Startet av O, fredag 09. april 2021, klokken 07:43

« forrige - neste »

O

I siste oppdatering deaktiverte Polestar "brake wipe" funksjonen som hindrer rust på bremseskivene. Dette gir noen kilometer ekstra rekkevidde, men kan medføre mer rust på bremseskivene. Selv ser jeg nå vesentlig mer rust på bremseskivene etter funksjonen ble deaktivert av Polestar.
Jeg skulle ønske den "brake wipe" funksjonen var mulig å aktivere/deaktivere selv slik at jeg kunne aktivert den når jeg ser at det er rust på bremseskivene. Vil anta at med en oppdatering kan dette "enkelt" gjøres tilgjengelig som en på/av funksjon jeg selv kan aktivere ved behov.

Counterpointer

Eller du finner ut hvordan du aktiverer mekanisk brems i din bil.

På min bil (annet merke) setter jeg den i N og bremser kraftig et par ganger. Typisk etter vask og ellers en gang pr dag når det passer.

Kjenner ikke Polestar personlig, men det finnes alltid en måte, vi har tre merker elbil i familien og alle er forskjellig, men det er mulig.

O

#2
Sitat fra: Counterpointer på fredag 09. april 2021, klokken 10:26
Eller du finner ut hvordan du aktiverer mekanisk brems i din bil.

På min bil (annet merke) setter jeg den i N og bremser kraftig et par ganger. Typisk etter vask og ellers en gang pr dag når det passer.

Kjenner ikke Polestar personlig, men det finnes alltid en måte, vi har tre merker elbil i familien og alle er forskjellig, men det er mulig.

Er naturligvis fullstendig klar over at man kan trykke på bremsepedal selv, noe jeg også gjør, med tidvis solide nedbremsninger, men opplever dette ikke like effektivt. Bremseskivene var blankere (mindre rust) med "break wipe" funksjonen.

oivindg

Sitat fra: MOV på fredag 09. april 2021, klokken 13:25
Sitat fra: Counterpointer på fredag 09. april 2021, klokken 10:26
Eller du finner ut hvordan du aktiverer mekanisk brems i din bil.

På min bil (annet merke) setter jeg den i N og bremser kraftig et par ganger. Typisk etter vask og ellers en gang pr dag når det passer.

Kjenner ikke Polestar personlig, men det finnes alltid en måte, vi har tre merker elbil i familien og alle er forskjellig, men det er mulig.

Er naturligvis fullstendig klar over at man kan trykke på bremsepedal selv, noe jeg også gjør, med tidvis solide nedbremsninger, men opplever dette ikke like effektivt. Bremseskivene var blankere (mindre rust) med "break wipe" funksjonen.
Når du bremser vil vel en del av bremsingen gjøre med regen, slik at du ikke får full mekanisk effekt? Hvis det å sette den i N gjør at det kun er mekanisk bremsing når du bruker bremsepedalen, så vil det bli mer effektivt. Noen som vet om det er sånn på P2?
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

mroek

Sitat fra: oivindg på fredag 09. april 2021, klokken 13:54
Sitat fra: MOV på fredag 09. april 2021, klokken 13:25
Sitat fra: Counterpointer på fredag 09. april 2021, klokken 10:26
Eller du finner ut hvordan du aktiverer mekanisk brems i din bil.

På min bil (annet merke) setter jeg den i N og bremser kraftig et par ganger. Typisk etter vask og ellers en gang pr dag når det passer.

Kjenner ikke Polestar personlig, men det finnes alltid en måte, vi har tre merker elbil i familien og alle er forskjellig, men det er mulig.

Er naturligvis fullstendig klar over at man kan trykke på bremsepedal selv, noe jeg også gjør, med tidvis solide nedbremsninger, men opplever dette ikke like effektivt. Bremseskivene var blankere (mindre rust) med "break wipe" funksjonen.
Når du bremser vil vel en del av bremsingen gjøre med regen, slik at du ikke får full mekanisk effekt? Hvis det å sette den i N gjør at det kun er mekanisk bremsing når du bruker bremsepedalen, så vil det bli mer effektivt. Noen som vet om det er sånn på P2?

Ja, det er sånn på PS2. Men man må holde bremsepedalen litt inne for å få lov til å sette bilen i N i fart. Enkleste prosedyre er derfor å først slå av enpedal (om man bruker dette), slik at bilen ikke regenererer (og dermed bremser) når man slipper gassen. Trykk lett på bremsepedalen, og vipp så girspaken til N. Da triller bilen fritt, og man får utelukkende mekanisk brems på pedalen.

Fordel å gjøre dette i nedoverbakke, så man får filt litt på bremsene.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

O

Sitat fra: mroek på lørdag 10. april 2021, klokken 02:34
Sitat fra: oivindg på fredag 09. april 2021, klokken 13:54
Sitat fra: MOV på fredag 09. april 2021, klokken 13:25
Sitat fra: Counterpointer på fredag 09. april 2021, klokken 10:26
Eller du finner ut hvordan du aktiverer mekanisk brems i din bil.

På min bil (annet merke) setter jeg den i N og bremser kraftig et par ganger. Typisk etter vask og ellers en gang pr dag når det passer.

Kjenner ikke Polestar personlig, men det finnes alltid en måte, vi har tre merker elbil i familien og alle er forskjellig, men det er mulig.

Er naturligvis fullstendig klar over at man kan trykke på bremsepedal selv, noe jeg også gjør, med tidvis solide nedbremsninger, men opplever dette ikke like effektivt. Bremseskivene var blankere (mindre rust) med "break wipe" funksjonen.
Når du bremser vil vel en del av bremsingen gjøre med regen, slik at du ikke får full mekanisk effekt? Hvis det å sette den i N gjør at det kun er mekanisk bremsing når du bruker bremsepedalen, så vil det bli mer effektivt. Noen som vet om det er sånn på P2?

Ja, det er sånn på PS2. Men man må holde bremsepedalen litt inne for å få lov til å sette bilen i N i fart. Enkleste prosedyre er derfor å først slå av enpedal (om man bruker dette), slik at bilen ikke regenererer (og dermed bremser) når man slipper gassen. Trykk lett på bremsepedalen, og vipp så girspaken til N. Da triller bilen fritt, og man får utelukkende mekanisk brems på pedalen.

Fordel å gjøre dette i nedoverbakke, så man får filt litt på bremsene.

Gode tips og triks her, men synes samtidig det blir litt "knotete" å måtte sette bilen i nøytral i nedoverbakke osv. Synes det da ville vært mer praktisk med en "break wipe" funksjon man selv kunne aktivert ved behov.

oivindg

Enig i at det er bedre med automatikk. Kanskje det kommer tilbake senere hvis bilen fortsatt selger bra og det blir litt mindre fokus på rekkevidde?
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

mroek

Enig i at dette bør være automatisk. Polestar har også sagt at funksjonen skal komme tilbake i en litt revidert form. Slik den var, så økte den forbruket mer enn de ønsket. Skulle tro det var mulig å få til denne funksjonen med marginal endring i forbruk, så vi får håpe de fåt dette til.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

oivindg

Eventuelt at man kan velge selv om man vil ha funksjonen på.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Tafsern

#9
De burde løse dette veldig enkelt. Infotainment vet om det er sommer eller ikke. I vinterhalvåret kan derfor rensing av skiver aktiveres etter X-antall km kjørt, i X-antall km, før den slås av igjen. :) Eventuelt gjøre dette for hele året. Det er jo ikke akkurat rakettforskning, så dette tror jeg de løser. For funksjonen er ekstremt god...spesielt for de som ikke kjenner til konseptet med hard nedbremsing en gang iblant med elbil. Det burde være ivaretatt, som her, på alle biler. Det er en uting at alle skal gå rundt å huske å bremse hardt en gang iblant på biler som er smartere enn noensinne.

DieselVegard

Sitat fra: O på lørdag 10. april 2021, klokken 06:54

Gode tips og triks her, men synes samtidig det blir litt "knotete" å måtte sette bilen i nøytral i nedoverbakke osv. Synes det da ville vært mer praktisk med en "break wipe" funksjon man selv kunne aktivert ved behov.

Ja, det er skikkelig knotete. Trykke på en knapp, og flytte en hendel. Vurdert buss?
Dessuten tror jeg det er ganske viktig å skille mellom brake wipe og break wipe. Det siste er ikke spesielt bra.
20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

rowu98ab

SitatJa, det er skikkelig knotete. Trykke på en knapp, og flytte en hendel. Vurdert buss?
Mye som kan gjøres manuelt, men som funker bedre/lettere med automatikk.

Hos oss er det kona som i all hovedsak bruker bilen, jeg kjører den langt sjeldnere. Jeg har brukt åtte år å få henne til å bruke cruise control, uten hell. Hun bare vil ikke lære det og da aksepterer jeg at hun ikke noensinne kommer dit.

Jeg har fortalt henne at det er lurt å bremse innimellom nettopp for å holde rusten borte, men ser at vi er på samme nivå som med cruise controllen.

Hadde det vært en slik funksjon man kunne slå på ville det redusert faren for skilsmisse her i huset.
Polestar 2, 2022
Mercedes W124, E280, 1995

Counterpointer

Er det noen som vet om en estimering på hvor mye og lenge en må bremse for å holde ved like bremsene?

Dvs hvor mange rotasjoner med hvor kraftig brems? Automatiske systemer er vel basert på nærmest umerkelig brems, men på E-tron måtte de tilpasse den da den bidro til et merkbart høyere forbruk.
Til vanlig anbefales et par kraftige brems. Men hva er det?

Jeg har en bakke med tofeltvei på vei til jobb. Der drar jeg bilen litt over fartsgrense  (90+ km/t) og bremser ned til ca 70 km/t. Det virker som det holder. Før dro jeg bilen over 100 og bremset til 30, men synes kanskje det ble litt mye og er mer beregnet på kraftig rustne bremser. Alt er selvfølgelig uten regen.

Strengt tatt så bør vel to tre rotasjoner med godt merkbar brems kunne være nok og det er ikke mer en ti meter og da skulle vel et sekunds brems være nok. Men dette er bare synsing. Noen har sikkert regnet og testet dette vitenskaplig.

StigH

Jeg kjører min egen uten regen om vinteren. Alt går tyngre uansett i kulda så jeg syns jeg får igjen mer mil da den triller mye lengre da jeg slipper opp gassen (coasting) Slipper gassen ved svake helninger og den triller veldig godt syns jeg. Da bruker en bremsen mer også. Så kan en heller slå på regen ved behov eller ved lengre nedoverbakker.
Polestar 2 2021 Snow, single motor, standard range.
Tidligere biler:
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI

oivindg

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 16. desember 2021, klokken 19:53
Er det noen som vet om en estimering på hvor mye og lenge en må bremse for å holde ved like bremsene?
Min erfaring er at kraftig oppbremsing er mindre effektivt enn jeg hadde regnet når det gjelder å rengjøre skivene. Jeg har gått over til å bruke forsiktig bremsing over lengre tid. Har en snau kilometer nedoverbakke der det er 60 kilometer i timen, men der bilen kommer opp i 70-80 hvis jeg lar den trille fritt. Trykker bare nok på bremsen til å unngå at farta blir over 60. Virker ganske effektivt både foran og bak.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA