Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

"Break-wipe" funksjon

Startet av O, fredag 09. april 2021, klokken 07:43

« forrige - neste »

oivindg

At bilen står i N betyr vel bare at motoren snurrer uten motstand? Det er vel ikke noen clutch som faktisk gjør at hjulene kan gå rundt uten at motoren gjør det? Kan ikke skjønne at det er noe som kan gjøre noe skade ved å skifte mellom N og D i fart.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

ReneM

Det er ingen mulighet for mekanisk utkobling av reduksjonsgir eller motor.

Hvordan det kan være farlig er meg en gåte. Jeg har sett flere beskrive akkurat den metoden på Polestar sin offisielle Facebook og jeg har aldri sett Polestar kommentere at det er skadelig. Jeg gjør det også slik og jeg merker ikke at bilen reagerer på det.

2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

mephisto32

@oivindg.

Nei fikk ikke noen fullgod forklaring, men det kunne være sikkerhetsfunksjoner som ikke "likte" dette. Åltså litt vagt svar på (Volvo) verksted.

Sluttet ergo å gjøre dette. De gangene jeg prøvde å gjøre dette ved å sette bilen i N etter "tapping" av brems skjedde det i alle fall ikke noe feil.

Å la bilen starte å rulle fra 0 med girspaken i N, på en bakketopp gjør vel samme nytten.

Jeg fikk bort all rust fra skivene en gang, men det var en lang tur (1100km) med lite bruk av regenerering...

mroek

Har ingen tro på at det er noe fare å vippe mellom N og D i fart. Hvis det var det, så måtte jo bilens programvare ha hindret det. Det er jo ingen mekanisk overføring fra girvelgeren, så programvaren har full kontroll på alt.

Når det er sagt, så mener jeg den absolutt enkleste måten å rense skivene manuelt på er å bare trykke og holde inne P-knappen fra litt fart (50-60-70 km/t). Slipp knappen før bilen har stoppet, og gjenta gjerne en gang til for å være sikker.

Denne prosessen aktiverer mekanisk brems på alle hjul, og er helt safe å gjøre. Funksjonen er nok først og fremst ment for bruk av passasjer om fører får et illebefinnende (eller under øvelseskjøring), men egner seg altså også strålende for å gi bremsene litt nødvendig eksersis.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA