Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

e-Niro overpriset?

Startet av alice, onsdag 07. april 2021, klokken 13:44

« forrige - neste »

polarbear006

Jeg fikk beskjed hos forhandler om at prisene gikk ned med 14.000 1. mai. Så jeg får nå en eNiro med alt utstyr, slepekrok og vinterdekk (unntatt soltak) for 436.000. Da tenker jeg at jeg har en stor nok familiebil med lang rekkevidde og sju års garanti. Jeg slipper å vente på bilen, og slipper å være betatester for en ny modell av et annet merke.

Men generelt gjelder jo at det _aldri_ finnes et riktig tidspunkt å kjøpe bil på, det kommer alltid noe nytt. Så akkurat nå har jeg bestemt meg, og føler meg fornøyd.

vinterdekk

#16
Veldig bra polarbear006. Det er jo en pakke hvor man ikke behøver å lure på om man heller burde gått for større utstyrsnivå eller ekstra utstyrspakke, slik det er med f.eks. ID.4 under 450-500K. Jeg kunne levd godt med samme kjøp som deg (bare litt marginal hengervekt da).
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

bolstfu

I dag er det mulig å få nye Kia e-Niro's hos ulike bilutsalg på Finn fra mellom 350-380k. Exclusive, men uten vinterdekk.

Er det noen Kia-kjennere her som vet hvilke fallgruver som fins her? Er dette importerte biler som mangler noe vesentlig osv?

Lenker til eksempler:

https://www.finn.no/237509538 (spirit)

https://www.finn.no/237527018

https://www.finn.no/237527161


Moas

Det selges flere eniro uten bl.a. vp på gråmarkedet.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

polarbear006

De bilene som @bolstfu viser til på finn.no, er ikke "nye". Selv om de har få km, er de førstegangsregistrert i mars, og man kjøper derfor en brukt bil. Så hvis forhandler vil bli kvitt en brukt 2021-modell, er det vel tid for å sette ned prisene nå. (Hvis det er en forhandler der ute som vet hvorfor dette gjøres, så korriger meg gjerne.)

Men disse bilene er ikke levert gjennom det norske KIA-nettverket. Alle tre har høyere gulv i bagasjerommet enn de norske e-Niro, dvs. at bagasjeromgulvet er i plan med lasteterskelen. e-Niro i Tyskland leveres med gulvet i den høyden. Så disse tre ser ut som om de er parallellimportert fra et eller annet land. Sjekk det før dere kjøper.

bolstfu

Ah nettopp. Tusen takk for informativt post! De er nok importert fra Tyskland. Prøvekjørte en 2019-modell hos Dovre Bil, og stussa då eg åpna bagasjerommet. Syns det såg ut som små 450 liter. Den var importert fra Tyskland men hadde kjørt 50.000. Disse er vel da ikkje nye, men heller ikkje brukt noko særlig pga lav kmstand.

kaiat

De er sannsynligvis fra Tyskland. Den blå bilen har endatil tyske radiostasjoner i menyen på bilde 41.

Det er en del svenske biler på markedet også. Disse kjennetegnes ved at de har senket bagasjeromsgulv som de norske, men har ofte blå striping på setene istedenfor hvit som på de norske.

vinterdekk

Interessant observasjon om svensk-importerte biler kaiat. Man kan også spørre Kia Norge direkte om de kjenner VIN/skilt før man signerer kontrakt. Det blir litt vanskelig å vite hva man får når man finner bruktbil som har vært innbyttebil hos forhandlere av andre merker og markedet har vært fullt av importbiler over tid. (Når jeg kjøpte min hybrid brukt ante forhandleren ikke noe om bilen, de bare solgte den videre for en kjapp gevinst.)
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

polarbear006

Og et par ting til vedr. den blå: "Spirit" er ikke en versjon i Norge, de heter "Active" og "Exclusive". Dessuten står det 15 km i annonsen, men på bilde 22 ser JBL-merket veldig slitt ut. Det kan jo være lyset, men det kan også være at noe har skjedd på de 15 km.

bolstfu

Takk for flere gode svar her. Det med hvit/blå stripe på setene har eg også lurt på.
Sånn sett er det jo kanskje tryggere å slå til på kampanjen Kia har på E-niro nå, med vinterdekk, skinn og exclusivepakke på 415k.

geear

Ingen av de tre bilene er registrert på norske skilter enda, men alle tre er "registrert" (søk på chassisnummer) hos Vegvesenet som førstegangsreg. i mars 21, men ingen av de er merket som bruktimportert. Noe som skurrer her...

Auto88

Jeg importerte en Kia e-Niro Spirit selv fra Tyskland. De eneste forskjellene er at den kommer med mindre antirust behandling (koster rund 5500NOK i Norge) og at Type 2/3 FAS kabel er ikke inkludert (koster ca. 2500NOK). Finner du en Spirit med full skinn importert fra Tyskland med vinterdekk for 370000NOK, er det en god pris.


geear

Og den er levert med lavt bagasjeromsgulv?

Type 2-kabel er ikke inkl i Norge heller. Var iallfall ikke i 2019.

Auto88

Bagasjeromsgulv er litt høyre for enklere lasting hos e-Niros som selges i Tyskland men litt mindre plass. Det kommer an på hva man foretrekker...

geear

Du skrev alt annet var likt. Det er jo da direkte feil. Bagasjeromsplassen er en vesentlig forskjell, det er snakk om ganske mange liter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA