Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prøvekjøring av Škoda Enyaq

Startet av Kafk4, tirsdag 06. april 2021, klokken 17:22

« forrige - neste »

Vurderer en elbil

Sitat fra: Rusalka på torsdag 08. april 2021, klokken 10:56
Gleder meg til å prøvekjøre ! Ser flere er skuffet over materialkvaliteten i interiøret:
Ser testeren på Broom (Tv2) har en helt annen oppfatning.
Jeg har også den oppfatningen. ID4 som jeg har prøvd bittelitt ser ut som en japansk bil fra 90-tallet inni. Material og utformingen av setene. Enyaq virker på meg som mye mer kvalitet og forseggjort. Gjennomtenkt designmessig.

Jeg kan nevne på at begge deler var skinn.
Fossilbil

Joabor

Nu har jag provkört 1 timme, och här är mina korta reflektioner:
- Gällande storlek så är det en stor bil både invändigt och utvändigt, har faktiskt ingen bra jämförelse då jag inte hade en annan bil bredvid men större än Volvo XC60 men smäckrare och Volvon är högre upplever jag.
- Ljudnivå: Mycket välisolerad, vindljudet var nästan obefintligt och det enda ljud som egentligen hördes var däckljud (21", 235 & 255) men klart mindre ljud än min BMW 220d Xdrive Gran Tourer. Den stora kupén gör så klart att det blir lite mer ljud än en sedan.
- Sköna stolar (skinnklädsel), dock har jag valt sportstolarna så det ska bli intressant hur dom är att sitta i.
- Bra klipp trots lite mjäkiga 0-100 siffror 8,5 officiellt, ca 8 (Tesla Björn ID.4).
- Sköna reglage och knappar med en distinkt känsla, tyckte inre ratthjulen kändes alltför plastiga, men dom hade nog kunnat lägga 5 kr extra på dom.
- HUD/AR: Intressant och bra HUD men det gröna/gula/röda strecket som dyker upp för att varna för andra bilar var stundtals svårt att se och liksom "flimrade" lite, kan säkert bero på sittposition eller ovana.
- Grillen: den stora fula plastbiten kändes inte lika ful i verkligheten men enligt min åsikt den sämsta delen på hela bilen. Men den går att leva med.
- Travel assist fungerar riktigt bra och har kommit en bra bit längre än min Sharan -17 som dock endast hade Lane assist. Travel assist känns klart mer sofistikerad och mjukare när vägen svänger, dock måste det fortfarande finnas sidlinjer för att det ska fungera.

Om jag nu ska hitta något att klaga på så är det att den stora 13" skärmen inte är vinklad mot föraren och det är inget problem när man är normal lång och kommer en bit i från den. Men jag som är 165 cm och sitter lite längre fram hade uppskattat att den var riktad/vinklad mot föraren som ex. min BMW, men jag skulle tro att det är en vanesak samt om man väljer HUD/AR så tittar man ändå inte på den skärmen.

Bara att fråga om det är något ni undrar över. Kom även i håg att det är svårt att vara 100% objektiv då jag redan har beställt en Enyaq iV80 Sportline, quartz grey.

En kort reflektion är att när jag satte mig i min diesel BMW så känns den påtagligt omodern på alla sätt.

VoltWay

Sitat fra: Espen med elbil i tankene på søndag 25. april 2021, klokken 15:08
Lyden i kupeen synes jeg på motorveien er omtrent det samme som i Kodiaqen. Jeg har jo hørt at elbiler skal være så stille, så jeg ble litt overrasket over dette. Jeg skjønner jo at det er vind og hjulstøy som bråker mest i stor fart. Ved sakte kjøring var det selvsagt bedre.
På motorvei er jeg ikke så overrasket over det. Jeg har selv en 190 bensin Kodiaq og støyisolering var no jeg la merke til under prøvekjøring av Kodiaq som var mye bedre enn de andre bilene jeg hadde prøvd før det.

Under en tur på motorveien med Kodiaq så satte jeg bilen i fri og slapp gassen uten å merke noe forskjell i støynivå. Altså var støy fra vei og vind høy nok til å maskere ut motoren. I lavere hastigheter er det selvsagt større forskjeller mellom elbil og forbrenningsbiler.

Bigdrago

Da har jeg prøvekjørt i 30 min. 21" med DCC, prøvde comfort og sport og det er merkbar forskjell i svinger og fartshumper. Akselrasjonen er mer enn bra nok og min favorittinnstilling er sport på demperne og økonomimodus på kjøring.
Har både en passat og en leaf til sammenligning.
Var blant de første som bestilte og hadde egentlig ikke behov for å prøvekjøre, min kommer ikke før på slutten av året pga bestilling av alt ekstrautstyr. Den er alt det man kan forvente av en bil produsert i 2021.
Lyden er bra men den mangler dybde, derfor tviholder jeg på SS, dvs.samme høyttalerne men du får en subwoofer i tillegg som gir deg dypere og kraftigere bass.

Ultimate familieELbilen selv om det er større plass i passaten.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Tafsern

Sitat fra: Bigdrago på mandag 26. april 2021, klokken 13:45
Da har jeg prøvekjørt i 30 min. 21" med DCC, prøvde comfort og sport og det er merkbar forskjell i svinger og fartshumper. Akselrasjonen er mer enn bra nok og min favorittinnstilling er sport på demperne og økonomimodus på kjøring.
Har både en passat og en leaf til sammenligning.
Var blant de første som bestilte og hadde egentlig ikke behov for å prøvekjøre, min kommer ikke før på slutten av året pga bestilling av alt ekstrautstyr. Den er alt det man kan forvente av en bil produsert i 2021.
Lyden er bra men den mangler dybde, derfor tviholder jeg på SS, dvs.samme høyttalerne men du får en subwoofer i tillegg som gir deg dypere og kraftigere bass.

Ultimate familieELbilen selv om det er større plass i passaten.

Det er vel strengt tatt SS som gjør at du må vente lenge, ikke "alt ekstrautstyret". :)

Bigdrago

Sitat fra: Tafsern på mandag 26. april 2021, klokken 19:24
Sitat fra: Bigdrago på mandag 26. april 2021, klokken 13:45
Da har jeg prøvekjørt i 30 min. 21" med DCC, prøvde comfort og sport og det er merkbar forskjell i svinger og fartshumper. Akselrasjonen er mer enn bra nok og min favorittinnstilling er sport på demperne og økonomimodus på kjøring.
Har både en passat og en leaf til sammenligning.
Var blant de første som bestilte og hadde egentlig ikke behov for å prøvekjøre, min kommer ikke før på slutten av året pga bestilling av alt ekstrautstyr. Den er alt det man kan forvente av en bil produsert i 2021.
Lyden er bra men den mangler dybde, derfor tviholder jeg på SS, dvs.samme høyttalerne men du får en subwoofer i tillegg som gir deg dypere og kraftigere bass.

Ultimate familieELbilen selv om det er større plass i passaten.

Det er vel strengt tatt SS som gjør at du må vente lenge, ikke "alt ekstrautstyret". :)

Kombinasjon 4x4, cf og ss iflg forhandler. Det har en sein produksjonqdato på båndet. Tydelig at de vile fylle året kvote på X antall biler for å ikke få straff fra eu. Hadde ikke kravet vært der hadde de nok produsert de dyreste bilene først.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

carlings

Veldig interessant å lese alle disse erfaringene, virker som at Enyaq er en bil uten spesielle svakheter. Skal bli interrssant å sammenligne mot Ioniq 5 nå som denne ble priset såpass likt her i Norge.

krille

Sitat fra: carlings på tirsdag 27. april 2021, klokken 08:07
Veldig interessant å lese alle disse erfaringene, virker som at Enyaq er en bil uten spesielle svakheter. Skal bli interrssant å sammenligne mot Ioniq 5 nå som denne ble priset såpass likt her i Norge.
Og EV6 for så vidt. 4-hjulstrekkeren der og iV80x er ikke langt fra hver andre i pris. Har en følelse av at Enyaq er litt bedre på plass, detaljer/lure løsninger mens EV6 er kanskje hvassere på effekt, ladespenning og hengervekt.

Tafsern

Sitat fra: krille på tirsdag 27. april 2021, klokken 08:47
Sitat fra: carlings på tirsdag 27. april 2021, klokken 08:07
Veldig interessant å lese alle disse erfaringene, virker som at Enyaq er en bil uten spesielle svakheter. Skal bli interrssant å sammenligne mot Ioniq 5 nå som denne ble priset såpass likt her i Norge.
Og EV6 for så vidt. 4-hjulstrekkeren der og iV80x er ikke langt fra hver andre i pris. Har en følelse av at Enyaq er litt bedre på plass, detaljer/lure løsninger mens EV6 er kanskje hvassere på effekt, ladespenning og hengervekt.

Den er nok vesentlig bedre på plass. Se video fra de journalistene som har sittet i EV6, han høyeste (195 cm) sitter med beina i 45 grader opp i baksetet. Jeg er 190, og sitter som en konge i baksetet på Enyaq. Samtidig virker materialkvaliteten innvendig bedre på Enyaq enn EV6...det er mye plast stort sett overalt. Ikke utypisk Kia egentlig :) Og du har masse høyde for bagasje i Enyaq...EV6 virker å ha, ikke bare dårligere plass nedenfor topp seterygg, men også over pga mer fallende bakvindu.

De andre poengene dime stemmer ganske bra, men som en familievogn, så har Enyaq godt med akslerasjon og absolutt nok kraft til forbikjøringer. :)

batterimannen

Sitat fra: Bigdrago på mandag 26. april 2021, klokken 13:45
Da har jeg prøvekjørt i 30 min. 21" med DCC, prøvde comfort og sport og det er merkbar forskjell i svinger og fartshumper. Akselrasjonen er mer enn bra nok og min favorittinnstilling er sport på demperne og økonomimodus på kjøring.
Har både en passat og en leaf til sammenligning.
Var blant de første som bestilte og hadde egentlig ikke behov for å prøvekjøre, min kommer ikke før på slutten av året pga bestilling av alt ekstrautstyr. Den er alt det man kan forvente av en bil produsert i 2021.
Lyden er bra men den mangler dybde, derfor tviholder jeg på SS, dvs.samme høyttalerne men du får en subwoofer i tillegg som gir deg dypere og kraftigere bass.

Ultimate familieELbilen selv om det er større plass i passaten.

Kommer til å vente på CF pga den svarte plastplaten i fronten. Det som er er usikker på er om jeg uansett må vente på produksjon i uke 48 for SSS, da kan man like så godt vente på ventilerte seter også? Skal visstnok bli mulig å bestille i uke 41 etter et ark som har vært delt tidligere.

Hadde nr litt over 200 og bestilte i starten av september, så jeg er litt usikker på om jeg ønsker å vente på SSS. På en side så hadde det vært fint å få bilen tidligere, på den andre siden så betaler man såpass at man har lyst til å ha alt inkludert. Et usikkerhetsmoment er når Konaen vår må inn å bytte batteri. Jeg vet ikke om det er vanskeligere å få en god pris på den før batteriet er byttet.

For meg så er EV6 den nærmeste konkurrenten. Synes Enyaq vinner på plass og praktiske løsninger. EV6 vinner på akselerasjon/lading. Taklast og lydisolering er enn så lenge usikkerhetsmomenter for EV6. 
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

OlaM

Fikk 30 minutter hos Møller i dag jeg og, en blå 80 på 21" med DCC, pano, HUD. Kan vel egentlig bare stemme i med alt det positive som sies, det er en virkelig bra bil.

Ting jeg likte som kanskje ikke nevnes så ofte:


  • Limit mode på CC, kjekt når radaren er utilgjengelig, svingete veier der man ikke kan holde 80 hele tiden o.l. Ganske mange har dette, men ikke Tesla. Litt knotete å skifte mellom ACC og limit, tror det er faktisk er VW sin feil pga sveipingen de har der.
  • Fysiske hurtigtaster. Veldig kjekt å kjapt få opp 360 kamera når man er på vei med snuten først på en trang parkeringsplass o.l.
  • Godt justeringsmonn på ratt og armlene. Kunne tenkt meg enda mer, f.eks. Teslas ratt og VWs armlener, men dette holder plenty.

Småting jeg ikke likte:


  • Lite hester. Du må trampe ganske bestemt til hvis du skal sprette inn i en rundkjøring, selv i Sport mode.
  • Litt mer dekkstøy enn jeg forventet. Panotrekket av/på gjorde ingen særlig forskjell, testet i tunnel.
  • Ikke kjempestor forskjell på Comfort/Sport i støtdemping, men merkbart.

Hvis versjonen uten DCC ikke er for stump i dempingen er det kanskje like greit å droppe det tilvalget. Så kan man spare mer på å droppe 21", det blir antagelig stillere og mykere. Jeg kunne like greit droppet pano også, da er det noen grunker til overs til AWD og mer power.

Tok forøvrig en sammenligning av svingradius med Citigo-E. Med forbehold om feilmargin ser det faktisk ut til at Enyaq svinger krappere enn Citigo-E, noe som er virkelig bemerkelsesverdig. Kjørte på en parkeringsplass, tok full sving og stoppet når jeg var parallell med linjene igjen. Gikk litt over på Enyaq, men dog.










Sitat fra: Joabor på søndag 25. april 2021, klokken 22:31
- Travel assist fungerar riktigt bra och har kommit en bra bit längre än min Sharan -17 som dock endast hade Lane assist. Travel assist känns klart mer sofistikerad och mjukare när vägen svänger, dock måste det fortfarande finnas sidlinjer för att det ska fungera.

Her kan det være greit å påpeke at Lane Assist ikke er ment til å være styreautomasjon, men en sikkerhetsfunksjon som redder deg inn hvis du glir over linjen ved et uhell. Dette er ikke spesielt tydelig i navngivingen VW har kommet opp med, så det er ikke så rart at mange misforstår. Ellers enig at Travel assist er solid.
'21 3LR

Stip

Tusen takk for slike innlegg.  :+1: Dette er kvalitet!

OlaM

Testet Model 3 i dag, tok samme svingradius-test for å se hvor god RWD Enyaq faktisk er.



Alltid en Leaf i veien!  >:(





Minst en halv plass større diameter, kanskje to tredjedeler hvis vi skal være rause med Enayqen. AWD kommer vel til å være nærmere Teslaen. Med RWD og 360 kamera er jo trange parkeringsplasser så lett av det nesten er juks. Så det er et godt argument for Enyaq (eller annen RWD MEB) hvis du trenger plassen, ikke trenger AWD og har det trangt. Men alt i alt så vil jeg ikke si at Teslaen har noe plagsomt stor svingradius.

Hestekreftene var jo en helt annen verden naturligvis. Savnet faktisk HUD, men ikke for å se farten. Men for å bli advart tidlig om at cruisekontrollen har funnet på noe tull. Den gjorde endel endringer på eget initiativ, det var aldri riktig. Her var Enyaqen mye bedre.

Komfort over fartshumper var bedre enn fryktet. Relativt nært Enyaq DCC i sport, kanskje litt mykere. (19" på 2,6 bar) Enyaq i komfort var jo mye mykere, men den skramlet mer over humpene, tro det eller ei. Enyaq var også bedre på støy, men ikke med mye.

Etter min mening står ikke Model 3en mye tilbake for Enyaq i opplevd kvalitet og komfort. Det er pluss og minus på begge sider, en får se an selv.
'21 3LR

hELgenen

Vil tippe AWD Enyaq har samme svingradius som Id.4 - dvs. 11.6 meter
Tm3 har 11.8 og 2WD id.4 (Enyaq) har 10.2


OlaM

Sitat fra: hELgenen på mandag 03. mai 2021, klokken 13:11
Vil tippe AWD Enyaq har samme svingradius som Id.4 - dvs. 11.6 meter
Tm3 har 11.8 og 2WD id.4 (Enyaq) har 10.2



Småprik, men de tallene er diameter, ikke radius. 1.6 meter forskjell mellom Model 3 og RWD Enyaq stemmer vel relativt bra med bildene, men jeg tror forskjellen reelt er litt mindre. Jeg var nøye på å ha fullt rattutslag begge ganger. Måtte prøve fra noen andre plasser pga Leafen, men ganske sikker på de er like brede.
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA